O ensino de língua portuguesa na perspectiva do professor: que gramática devemos ensinar?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241456

Keywords:

Grammar conception, Productive teaching, Teaching practice

Abstract

This article aims to investigate the perspective of the Portuguese language teacher,  the  public  education  network  of  a  city,  the  interior,  the  state  of Tocantins,  about  working  with  grammar  in  the  classroom.  To  this  end,  a questionnaire  was  applied  with  a group  of  four  teachers  of  elementary School, which teach the discipline of Portuguese language. Thus, to reflect and  analyze  the  conceptions  of  teachers  about  the  teaching  of  Grammar, we   used   as   theoretical   support:   Travaglia   (2003),   Mendonça   (2006), Antunes  (2014),  Geraldi  (2015),  Batista-Santos  and  Teles  (2018)  among others.  Through  a  qualitative-interpretative  analysis,  it  was  found  that there  is  still  a  predominance  of  a  normative  grammar  teaching  practice, Highlighting  the  tripod:  conceptualization,  classifications  and  mechanical exercises,  without  allowing  reflection  on  the  effects  of  meanings  that  the class  of  words  Plays  in  the  text. However,  even with such evidence, it was noted  in  the  teachers  reports  the  need  for  change  Pedagogical  practices for  the  teaching  of  grammar,  considering  the  context  of  use,  as  well  as  a productive work (use-reflection-use) of reflection and critical positionings.

Author Biographies

Dalve Oliveira Batista-Santos, Universidade Federal do Tocantins

Doutora e mestra em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora Adjunta na Universidade Federal do Tocantins - UFT, atuando na Graduação em Letras - Língua Portuguesa e no Programa de Mestrado em Letras (PPGLetras), no Câmpus de Porto Nacional.

Domingas Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Licenciada em Letras-Lingua Portuguesa pela Universidade Federal do Tocantins/UFT.

References

ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada. “Limpando o pó das ideias simples”: São Paulo. 2014.

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática. Por um ensino de língua sem pedras no caminho: São Paulo. Parábola, 2007.

ANTUNES, Irandé. Aula de Português. Encontro & interação: São Paulo. Parábola 2003.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua. São Paulo: Editora 34, 2013. (Tradução Sheila Grillo; Ekaterina Vólkova Américo).

BAKHTIN/VOLOCHINOV. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12ª ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BATISTA-SANTOS; TELES. Concepções de gramática no livro didático: interfaces com o ensino de língua materna. Revista Interfaces. Vol. 9 n. 4 2018. p. 108-123. DOI Nº: 10.5935/2179-0027.20180056.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares de Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2017.

BOLZAN, D. P. V. Formação de professores: compartilhando e construindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2002.

GEDOZ, Sueli. Análise linguística e reescrita textual: articulando encaminhamentos. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 1225-1239, jul. 2016. doi: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2016v13n2p1225.

GERALDI, J. W. O texto na sala de aula. 5ª ed.São Paulo: Ática, 1997.

GERALDI, J. W. Portos de Passagem. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GERALDI, J. W. O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum. Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 9, n. 17, p. 381-396, jul./dez. 2015.

KOCH, I. G. V. Desvendando os Segredos do Texto. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2003.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas, PR: Kaygangue, 2005, p. 79-93.

MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (Org.). Português no ensino médio e formação de professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 199-226.

NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática-história, teoria, analise e ensino. São Paulo. UNESP, 2002.

PERFEITO, A. M. Concepções de Linguagem, Teorias Subjacentes e Ensino de Língua Portuguesa. In: RITTER, L. C. R.; SANTOS, A. R. (Orgs.). Concepções de Linguagem e Ensino de Língua Portuguesa. Coleção Formação de Professores EAD, n. 18. Maringá: Eduem, 2005,v. 1, pp. 27-79.

PERFEITO, A. M; CECILIO, Sandra Regina; COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. Leitura e análise linguística: diagnóstico e proposta de intervenção. In: Acta Sci. Human Soc. Sci. Maringá, v. 29, n. 2., p. 137-149, 2007.

POSSENTI, Sírio. Por que (Não) ensinar gramática na escola: Campinas SP. ALB, Mercado das Letras, [1996] 2004.

SILVA, Bruna Costa; SILVA, Rodolfo Dantas. (Re)construindo a aula de língua portuguesa: que gramática devemos ensinar? Entrepalavras, Fortaleza, v. 7, p. 121-136, jan./jun. 2017.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

ZANINI, M. Uma Visão Panorâmica da Teoria e da Prática do Ensino de Língua Materna.In. Acta Scientiarum, 21(1), Maringá, 1999, p. 79-88.

Published

2019-11-21