À busca de um ensino renovado de gramática: convivendo com embate de identidades do professor de Língua Portuguesa no ensino de gramática

Authors

  • Ana Maria de Mattos Guimarães Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Fernanda Machado Bartikoski Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241579

Keywords:

grammar, linguistic analysis, grammar teaching, didactic project of genre

Abstract

The  homologation  of  the  Common  National  Curricular Standards(BNCC) (BRAZIL,2017)  has  brought  up  again  issues  it  designates  as  the  axis  of linguistic/semiotic  analysis.  Itis  in  this  context  that  this  paper  aims  to reflect  upon  the  theoretical  and  pedagogical  issuesattached  to  this  very axis,   inan   attempt   to   also   discuss   the   use   of   the   word   grammar,understood  here  as  a  multifaceted  term.  The  considerations  presented below are part of acontinuing education program for Portuguese teachers, in  which  two  propositions  of  didactictransposition  of  grammar  teaching objects  have  been  developed  in  search  of  a  new  way  toteach  grammar: one  oriented  to  the  interaction  between  text  and  grammar  and  the  other focused on the study of linguistic-textual topicsthat crosscut the writing of any  text.  Thework  developed  with  the  teachers  allowed  us  to  verify  the identity clash these professionalsgo through when faced with a new form of  teaching.  Within  this  scenario,  this  paper  analyzesthe  work  of  one teacher    as    she    presents    activities    on    linguistic    elements    that    are meaningfulto the production of texts from specific genres.

Author Biographies

Ana Maria de Mattos Guimarães, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Professora Titular do Programa de Pós Graduação em Linguística Aplicada - UNISINOS

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq

Fernanda Machado Bartikoski, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Línguística Aplicada- UNISINOS

Bolsista CAPES

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Published

2019-11-21