A gramática nas escolas hoje: como agem e como pensam os professores
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241934Keywords:
Grammar teaching, Teacher training, National Curricular Common BaseAbstract
For more than twenty years, the official documentsrecommend a contextualized grammar teaching (BRAZIL, 1998, BRAZIL, 2000, BRAZIL, 20192018). Around the same period the infinity of works that discuss the topic of Portuguese language and grammar teaching were written (POSSENTI, 1996; TRAVAGLIA, 1996; NEVES, 1990; 2003; VIEIRA, S.R; BRANDÃO, S.F., 2007). Recently, the Plan National Curricular added to itsname “linguistic analysis”, as, from this point forward, it was called to teach grammar in the National Curricular Parameters, to highlight the necessity of having the text as a starting point, the name “semiotics”, to cover the analysis of multimodal texts. Our goal on this work is to show that, despite the advance of the researches and the recommendations in the official documents, the actual practice of teaching grammar in school still doesn’t achieve the desired integration of text and grammar. To do so, we analyzed qualitatively and quantitatively, having as base Neves (2003), the answers to a survey with essay questions and multiplechoice questions applied to 171 individuals, 88 teachers of Portuguese language that are still in formation and 83 that are already in full activity. The results show that, although they theoretically recognize the value of a grammar attached to the text, the teachers that are still in formation and the teachers that are already in full activity face difficulties in applying linguistic knowledge and official recommendations on the actual practice of teaching grammar. This result suggests that the training courses for language teachers need to face this issue, either by adding disciplines that account for productive teaching, so besides the theoretical disciplines, either by inserting units of application of theoretical content.References
ALVES, R. F. O ensino de gramática no cenário atual: impactos de princípios e parâmetros ao longo de três décadas. Revista Linguagem & Ensino. Pelotas, v. 20, n.2, p.277-307, 2017. Disponível em: <http://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rle/article/viewFile/1709/1089>. Acesso em 30 jun. 2019.
ARAÚJO, M. D. M. de; SOUSA FILHO, S.M. de; LIMA, L. M. de. Espelho, espelho meu: concepções de linguagem e ensino de gramático/análise linguística no ensino médio. Revista Percursos Linguísticos. Vitória, v.8, n.18, p. 272-291, 2018. Disponível em: <http://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/19217/13915>. Acesso em 30 jun. 2019.
BRASIL, Ministério da Educação e Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais. 3º e 4º ciclos do ensino fundamental. Brasilia: SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Documento homologado pela Portaria n° 1.570, publicada no D.O.U. de 21/12/2017, Seção 1, Pág. 146. Brasília, 21 de dezembro de 2017.Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 28 jun. 2019.
DUTRA, Camilla Maria Martins; RÉGIS, Laura Dourado Loula. Análise linguística em substituição ao ensino de gramática? Incompreensões teórico-metodológicas e possibilidades de articulação dos eixos de ensino. Entrepalavras, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 534-551, nov. 2017. ISSN 2237-6321. Disponível em: <http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/969>. Acesso em 29 jun. 2019. doi:http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321.7.7.2.534-551.
GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: ______. O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste, 1984.
LAJOLO, M. P. O texto não é pretexto. Será que não é mesmo? In: Regina Zilberman; Tania Rosing. (Org.).Escola e Leitura: Velha crise-Novas alternativas. 1ed.São Paulo: Global, 2009, v., p. 99-112.
LAJOLO, M. P.; AUTORES, V. O texto não é pretexto. In: Regina Zilberman. (Org.).Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982, v. , p. 51-62.
MAROUN, Cristiane Ribeiro Gomes Bou. A multimodalidade textual no livro didático de português. 2006. 118 f. Dissertação. Universidade de Brasília. Programa de Pós Graduação em Linguística. Mestrado em Linguística. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/8854/1/2006_CristianeRibeiroGomesBouMaroun.pdf>. Acesso em 28 jun. 2019.
NASCIMENTO, I. M. Abordagem da gramática nos livros didáticos de língua portuguesa: os parâmetros curriculares nacionais promoveram mudanças?2018. 142 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) -Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/9006>. Acesso em 30 jun. 2019.
NEVES, M. H. M. A gramática na escola. São Paulo: Contexto, 1990.
NEVES. M. H.M. Que gramática estudar na escola? Norma e uso na Língua Portuguesa. São Paulo: Contexto, 2003.
PRADO, A. da S. A presença do texto multimodal no livro didático: o texto como pretexto a uma análise linguístico-visual. 2016. 58 f. Monografia (Graduação em Letras).Departamento Acadêmico de Linguagem e Comunicação e Departamento de Letras Estrangeiras Modernas. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, 2016.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.
VIEIRA,S.R.; BRANDÃO,S.F.(Orgs.).Ensino de Gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.