A gramática nas escolas hoje: como agem e como pensam os professores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241934

Keywords:

Grammar teaching, Teacher training, National Curricular Common Base

Abstract

For   more   than   twenty   years,   the   official   documentsrecommend   a contextualized  grammar  teaching  (BRAZIL,  1998,  BRAZIL,  2000,  BRAZIL, 20192018).  Around  the  same  period  the  infinity of  works  that  discuss  the  topic of  Portuguese  language  and  grammar  teaching  were  written  (POSSENTI, 1996; TRAVAGLIA, 1996; NEVES, 1990; 2003; VIEIRA, S.R; BRANDÃO, S.F., 2007).  Recently,  the  Plan  National  Curricular  added  to itsname “linguistic analysis”, as, from this point forward, it was called to teach grammar in the National  Curricular  Parameters,  to  highlight  the  necessity  of  having  the text as a starting point, the name “semiotics”, to cover the analysis of multimodal  texts.  Our  goal  on  this  work  is  to  show  that,  despite  the advance   of   the   researches   and   the   recommendations   in   the   official documents, the actual practice of teaching grammar in school still doesn’t achieve   the   desired   integration   of   text   and   grammar.   To   do   so,   we analyzed qualitatively and quantitatively, having as base Neves (2003), the answers  to  a  survey  with  essay  questions  and  multiplechoice  questions applied to 171 individuals, 88 teachers of Portuguese language that are still in  formation  and  83  that  are  already in  full  activity.  The  results show  that, although  they theoretically recognize  the  value  of  a  grammar  attached to the  text,  the  teachers  that  are  still  in  formation  and  the  teachers  that  are already in full activity face difficulties in applying linguistic knowledge and official recommendations on the actual practice of teaching grammar. This result suggests that the training courses for language teachers need to face this issue, either by adding disciplines that account for productive teaching, so    besides    the    theoretical    disciplines,    either    by    inserting    units    of application of theoretical content.

Author Biographies

Maria Claudete Lima, Universidade Federal do Ceará

Professora Associada da Universidade Federal do Ceará, onde  atua  na  graduaçãoem Letras e no Mestrado Profissional em Letras. Doutora em Linguística pela UFC.

Camila Stephane Cardoso Sousa, Universidade Federal do Ceará

Professora Adjunta da UFC.

Ana Célia Clementino Moura, Universidade Federal do Ceará

Professora Titular do Departamento de Letras Vernáculas da UFC.

References

ALVES, R. F. O ensino de gramática no cenário atual: impactos de princípios e parâmetros ao longo de três décadas. Revista Linguagem & Ensino. Pelotas, v. 20, n.2, p.277-307, 2017. Disponível em: <http://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rle/article/viewFile/1709/1089>. Acesso em 30 jun. 2019.

ARAÚJO, M. D. M. de; SOUSA FILHO, S.M. de; LIMA, L. M. de. Espelho, espelho meu: concepções de linguagem e ensino de gramático/análise linguística no ensino médio. Revista Percursos Linguísticos. Vitória, v.8, n.18, p. 272-291, 2018. Disponível em: <http://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/19217/13915>. Acesso em 30 jun. 2019.

BRASIL, Ministério da Educação e Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais. 3º e 4º ciclos do ensino fundamental. Brasilia: SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Documento homologado pela Portaria n° 1.570, publicada no D.O.U. de 21/12/2017, Seção 1, Pág. 146. Brasília, 21 de dezembro de 2017.Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 28 jun. 2019.

DUTRA, Camilla Maria Martins; RÉGIS, Laura Dourado Loula. Análise linguística em substituição ao ensino de gramática? Incompreensões teórico-metodológicas e possibilidades de articulação dos eixos de ensino. Entrepalavras, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 534-551, nov. 2017. ISSN 2237-6321. Disponível em: <http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/969>. Acesso em 29 jun. 2019. doi:http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321.7.7.2.534-551.

GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: ______. O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste, 1984.

LAJOLO, M. P. O texto não é pretexto. Será que não é mesmo? In: Regina Zilberman; Tania Rosing. (Org.).Escola e Leitura: Velha crise-Novas alternativas. 1ed.São Paulo: Global, 2009, v., p. 99-112.

LAJOLO, M. P.; AUTORES, V. O texto não é pretexto. In: Regina Zilberman. (Org.).Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982, v. , p. 51-62.

MAROUN, Cristiane Ribeiro Gomes Bou. A multimodalidade textual no livro didático de português. 2006. 118 f. Dissertação. Universidade de Brasília. Programa de Pós Graduação em Linguística. Mestrado em Linguística. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/8854/1/2006_CristianeRibeiroGomesBouMaroun.pdf>. Acesso em 28 jun. 2019.

NASCIMENTO, I. M. Abordagem da gramática nos livros didáticos de língua portuguesa: os parâmetros curriculares nacionais promoveram mudanças?2018. 142 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) -Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/9006>. Acesso em 30 jun. 2019.

NEVES, M. H. M. A gramática na escola. São Paulo: Contexto, 1990.

NEVES. M. H.M. Que gramática estudar na escola? Norma e uso na Língua Portuguesa. São Paulo: Contexto, 2003.

PRADO, A. da S. A presença do texto multimodal no livro didático: o texto como pretexto a uma análise linguístico-visual. 2016. 58 f. Monografia (Graduação em Letras).Departamento Acadêmico de Linguagem e Comunicação e Departamento de Letras Estrangeiras Modernas. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, 2016.

POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.

VIEIRA,S.R.; BRANDÃO,S.F.(Orgs.).Ensino de Gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2007.

Published

2019-11-21