A proposta da Base Nacional Comum Curricular para o trabalho com análise e reflexão linguística no ensino de língua portuguesa
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241946Keywords:
BNCC, Language analysis, Conceptions of languageAbstract
Several documents have been produced, historically, to guide and prescribe how language teaching should be in schools, more specifically, how to addressreading, writingand linguistic analysis. Among these documents, the National Curricular Common Base has beenrecently approved. In this context, this article aims to discuss the proposal of Portuguese language teaching put forward bythe National Curricular Common Basebased onthe analysis of the document whichdeals with the axis of linguistic analysis and reflection, specifically for elementary education 2. It also seeks toidentify theconception oflanguage in this document. Hence, based on the theoretical contributions of the enunciative-discursive perspective, we analyze the BNCC texts whichrefer to the prescriptions related to the field of Portuguese Language in order to 70Eutomia, Recife, 23(1): 69-87, Jul. 2019identify: 1)thelanguage conceptionproposed for the teaching of Portuguese, and 2) theguidelines prescribed by the document in terms ofteachingoflanguage analysis in Portuguese classes. Our analyses indicate that there are contradictions between the conception of language put forwardby the document and the prescribed skills that will guide the work with linguistic analysis in schools.References
BAKHTIN, Mikhail; VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12ª ed. São Paulo: HUCITEC, 2010a.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2ª ed. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2010b.
BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: questões teóricas. In: BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: afinal a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.
BRAIT, Beth. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, Beth (org.) Bakhtin: outros conceitos-chave. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2014, p. 9-31.
BRASIL. Plano Nacional de Educação. 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em 06.07.2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 06.07.2019.
BRASIL. Resolução do Conselho Nacional de Educação de 2017. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em 06.07.2019.
BRASIL. Constituição Federal de 1989(atualizada). Disponível em: https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf. Acesso em 06.07.2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Disponível em: www.basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 04 jul.2019
GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (org). O texto na sala de aula: leitura & produção. 2 ed. Cascavel: Assoeste, 1984, p. 41-48.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
GERALDI, João Wanderley. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras, 2009.
JAKOBSON, Roman. Linguística e poética. In: JAKOBSON, Roman.Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix, 1991.
TEIXEIRA, Claudia de Souza. Ensino de gramática e análise linguística. Revista Ecos. n. 11. Dez, 2011, p. 163-173. Disponível em: http://www.unemat.br/revistas/ecos/docs/v_11/163_Pag_Revista_Ecos_V-11_N-02_A-2011.pdf. Acesso em 06.07.2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.