A proposta da Base Nacional Comum Curricular para o trabalho com análise e reflexão linguística no ensino de língua portuguesa

Authors

  • Milena Moretto Universidade São Francisco
  • Cláudia de Jesus Abreu Feitoza Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241946

Keywords:

BNCC, Language analysis, Conceptions of language

Abstract

Several   documents   have   been   produced,   historically,   to   guide   and prescribe  how  language  teaching  should  be  in  schools,  more  specifically, how   to   addressreading, writingand   linguistic   analysis.   Among   these documents,   the National   Curricular   Common   Base has   beenrecently approved.  In  this  context,  this  article  aims  to  discuss  the  proposal  of Portuguese   language   teaching put   forward   bythe   National   Curricular Common Basebased onthe analysis of the document whichdeals with the axis   of linguistic analysis   and   reflection,   specifically   for   elementary education  2.  It  also  seeks  toidentify  theconception  oflanguage  in  this document. Hence,    based    on    the    theoretical    contributions    of    the enunciative-discursive perspective, we analyze the BNCC texts whichrefer to the prescriptions related to the field of Portuguese Language in order to 70Eutomia, Recife, 23(1): 69-87, Jul. 2019identify:   1)thelanguage   conceptionproposed   for the   teaching   of Portuguese, and 2) theguidelines prescribed by the document in terms ofteachingoflanguage analysis in Portuguese classes. Our analyses indicate that  there  are  contradictions  between  the  conception  of  language  put forwardby the document and the prescribed skills that will guide the work with linguistic analysis in schools.

Author Biographies

Milena Moretto, Universidade São Francisco

Possui graduação em Letras, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade São Francisco. Já atuou como professora dos anos iniciais, no ensino fundamental de 6o. a 9o. ano e no Ensino Médio com as disciplinas de Língua Portuguesa e Inglesa. Atualmente, é professora concursada no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco. Participa do grupo de pesquisa ALTER-AGE da Universidade de São Paulo, ALTER-LEGE da Universidade São Francisco e GPPL da Universidade de Campinas. É coordenadora do Programa de Leitura e do Programa de Formação Geral da Universidade São Francisco. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente com seguintes temas: Interlocução, Produção de Textos, Reescrita, Gêneros Textuais, Análise do Discurso e Sequências Didáticas.

Cláudia de Jesus Abreu Feitoza, Universidade São Francisco

Doutora em Educaçãoe Professora do curso de Pedagogia da Universidade São Francisco. Itatiba-SP/Brasil

References

BAKHTIN, Mikhail; VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12ª ed. São Paulo: HUCITEC, 2010a.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2ª ed. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2010b.

BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: questões teóricas. In: BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: afinal a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.

BRAIT, Beth. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, Beth (org.) Bakhtin: outros conceitos-chave. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2014, p. 9-31.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em 06.07.2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 06.07.2019.

BRASIL. Resolução do Conselho Nacional de Educação de 2017. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em 06.07.2019.

BRASIL. Constituição Federal de 1989(atualizada). Disponível em: https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf. Acesso em 06.07.2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Disponível em: www.basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 04 jul.2019

GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (org). O texto na sala de aula: leitura & produção. 2 ed. Cascavel: Assoeste, 1984, p. 41-48.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GERALDI, João Wanderley. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

JAKOBSON, Roman. Linguística e poética. In: JAKOBSON, Roman.Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix, 1991.

TEIXEIRA, Claudia de Souza. Ensino de gramática e análise linguística. Revista Ecos. n. 11. Dez, 2011, p. 163-173. Disponível em: http://www.unemat.br/revistas/ecos/docs/v_11/163_Pag_Revista_Ecos_V-11_N-02_A-2011.pdf. Acesso em 06.07.2019.

Published

2019-11-21