Quando “muito” não basta: um exemplo de adequação pragmática de léxico no ensino-aprendizagem de Português LE/L2

Authors

  • Ana Rita Carrilho Universidade da Beira Interior

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.243429

Keywords:

pragmatic adequacy, lexicon, Portuguese SL

Abstract

There  are several  examples  of  words  that  go  beyond  their  dictionary definition, which are shaped by native speakers, who not only adjust them to the context, but also attribute to them new connotations implicit in the situation of communication, prosody, granting them a more or less serious look  or  other  manifestations  of  body  language.For  a languagelearner, decoding  these  connotations  is  often  a  challenge, which  is  extended to language  teachers  and  to  material  creators  who  seek  to  contribute  to  the sound  development  of  the  learner's  communicative  skills.  In  an  era where the   communicative   approach   prevails,   coupled   with   the   adoption   of authentic materials stationed in the classroom, both as part of manuals or materials  made  available  by  teachers,  which  present  themselves  in  theiroriginal  or  adapted  form,  having the  word “bastante” (quite/rather) as a starting point, we propose to reflect upon the importance of the teaching-learning  process  in  the  development  of  the languagelearner’s pragmatic socio-cultural competences.

Author Biography

Ana Rita Carrilho, Universidade da Beira Interior

Departamento de Letras da Universidade da Beira Interior / Investigadora integrada de LabCom.IFP (Covilhã- Portugal)

References

AGUSTÍN LLACH, M. P. La competencia pragmática y los errores pragmático-léxicos en laclase de ELE. In A. Álvarez, et al.(Eds.), Actas del XVI CongresoInternacional de ASELEOviedo: Universidad de Oviedo,pp. 96-102,2006.

BACHMAN, L. Fundamental considerations in language testing. Oxford: OxfordUniversity Press, 1990.

BRONCKART, J. P.Actividad verbal, textos y discursos: Por un interaccionismo socio-discursivo. Madrid:Fundación Infancia y Aprendizaje, 2004.

CRYSTAL, D. English as a global language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

FONSECA, J. Sintaxe, semântica e pragmática das comparações emblemática e estruturas aparentadas. Revista da Faculdade de Letras: Línguas e Literaturas, II série vol. 2, pp. 213-250,1985.

GUARIENTO, W.; MORLEY, J. Text and task authenticity in the EFL classroom. ELT Journal, 55(4), pp. 347-353, 2001.

ISHIHARA, N.; COHEN, A. D. Teaching and learningpragmatics: Where language and culture meet. Harlow, UK: Pearson Education, 2010.

LAPA, R. Estilística da língua portuguesa. Coimbra: Coimbra Editora, 1979.

LIDDICOAT, A. J.;CROZET, C. Acquiring French interactional norms through instruction. In K.R. Rose & G. Kasper (Eds.), Pragmatics in language teachingCambridge: Cambridge University Press, pp. 125-144,2001.

PINTO, M. G. L. C. O oral e a escrita: um espaço de linguagem aberto à interacção de ritmos. In I. M. Duarte, O. Figueiredo,& J. Veloso (Orgs.), A linguagem ao vivoPorto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, pp. 189-209,2009.

TAGUCHI, N. Instructed pragmatics at a glance: Where instructional studies were, are,and should be going. Language teaching, 48(1), pp. 1-50, 2015.doi: 10.1017/S0261444814000263TAMEN, M. Erro extremo. Lisboa: Tinta da China, 2017.

Dicionários

Bastante. In:Dicionário de sinónimosPorto: Porto Editora. p.196, 1995.

Bastante. In: Academia das Ciências da Lisboa (Ed.), Dicionário da língua portuguesa contemporânea. Lisboa: Editoral Verbo, p.496,2001a.

Bastante. In:Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia de Portugal (Ed.), Dicionário Houaiss da língua portuguesa Lisboa: Temas e Dabates. p.532,2001b.

Bastante (s.d.). In:Dicionário Infopédia da língua portuguesa com acordo ortográfico[em linha]. Porto Editora. [consult.2017-03-24] Recuperado de: https://www.infopedia.pt/dicionários/lingua-portuguesa/bastante

Manuais

COELHO, L.;OLIVEIRA, C. Português em foco 2. (Livro do Aluno). Lisboa: Lidel,2017.

TAVARES, A. Português XXI2. (Livro do Aluno). Lisboa: Lidel. 2004.

Published

2019-11-21