gramática semiótica na orientação metodológica para o ensino de produção textual: sentido e significação

Authors

  • Jorge Lucas Marcelo Dos Santos Universidade Estadual de Goiás
  • Maria Eugênia Curado Universidade Estadual de Goiás
  • Rita de Cássia Moreira da Silva Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.240763

Keywords:

Greimasian semiotics, Narrative, Grammar, Teaching

Abstract

In this article, we present a theoretical -methodological orientation for the teaching –correction and evaluation -of textual production different from the  traditional  practice  of,  for  example,  memorizing  rules,  grammatical classes, morphosyntactic structures and, finally, textual types and genres , with  a  view  to  subsidizing  new  teaching-learning  processes  of  language, grammar and, in particular, textual production in the light of semi-linguistic studies.  The  methodology  used  is  guided  by  Greimas'  generative  path  of meaning,   whose   grammar   functions   as   the   disciplinary   axis   of   the generation  of  meaning.  As  a  result  of  this  study,  we  emphasize  that  the Portuguese-language   teacher,   who   works   specifically   with   the   "Text production"  discipline  in  basic  education,  considers  not  only  grammatical structures but also semiotics, since they reveal the subjectivity of language from the text of the student.

Author Biographies

Jorge Lucas Marcelo Dos Santos, Universidade Estadual de Goiás

Mestrando em Educação, Linguagem e Tecnologias - Universidade Estadual de Goiás -PPG-IELT/UEG. Graduado em Pedagogia e Letras pela Universidade Federal de Goiás - UFG, onde foi bolsista PIBIC/CNPq. Atualmente, é bolsista CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessol de Nível Superior.

Maria Eugênia Curado, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP. Docente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás - PPG-IELT/UEG.

Rita de Cássia Moreira da Silva, Universidade Estadual de Goiás

Mestra em Educação, Linguagem e Tecnologias - Universidade Estadual de Goiás -PPG-IELT/UEG. Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Goiás - UEG.

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Published

2019-11-21