A proposta de Análise linguística/Semiótica na BNCC: a natureza dos objetos de conhecimento

Authors

  • Delane Cristina Galiza Lourenço Universidade Federal de Campina Grande
  • Denise Lino de Araújo Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241617

Keywords:

Base Nacional Comum Curricular, Elementary Education, Linguistic analysis/Semiotics, Objects of knowledge

Abstract

The   BNCC   (BRASIL,   2017),   in   relation   to   the   teaching   of   Portuguese language (PL), affirms to dialogue with curricular documents produced in the last decades and assumes an enunciative-discursive perspective of language. In which, the text is the unit of work in the definition of knowledge’s objects and skills and takes into consideration the interrelation between the axes of teaching:  reading,  orality,  writing  and  linguistic/semiotic  analysis  (L/S A). The  last  one  has  been  taken  as  anobject  ofstudy,  first,  because  it  is  a constituent  axis of  the  teaching  of  PL  and,  for  come from  the  homologated version  of  that  document,  followed  by  semiotics.  In  this  sense,  the  paper aims  to  identify  thenature  of  objects  ofknowledge  and L/S  Ain  BNCC  in Elementary  education.  Itis  based  on  Geraldi  (1984),  Mendonça  (2006), Macedo  (2017),  among  other  authors.  For  the  analysis,  afieldof action,  the journalistic/mediatic  (common  to  the  6th  and  9th  grades  from ElementarySchools) has  been  selected as  well  as  the  objects  that  cross  all  the  fields  of action.  Considering  these  dimensions:  discursive,  textual,  grammatical  and multimodal   to   data   evaluation.   The   results   reveal   the   recurrence   of multimodality followed by discursivity and textuality. There is little space for grammaticality,   which   validates   with   the   proposal   through   the   BNCC regarding to the learning of text-based semiotic/linguistic analysis, from the compositional,    stylistic,    linguistic    and    multimodal    elements,    as    the document clarifies “such proposal assumes the centrality of the text as a unit ofwork    and    the    enunciative-discursive  perspectives  in  the  approach” (BRASIL, 2017, p. 65).

Author Biographies

Delane Cristina Galiza Lourenço, Universidade Federal de Campina Grande

Licenciatura em Letras - Português (UFCG); Especialista em Ciências da Linguagem (UFPB) e Lìngua Portuguesa (UFCG); Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino (UFCG); Professora efetiva de Língua Portuguesa do Governo do Estado da PB.

Denise Lino de Araújo, Universidade Federal de Campina Grande

Professora associada da Unidade Acadêmica de Letras da UFCG, onde atua como docente na graduação em Letras e no Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE-UFCG).

References

APARÍCIO, A.L.M. Análise linguística na sala de aula: modos de construir um percurso de investigação. In.: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. (Orgs.). Visibilizar a linguística aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.

APPLE, M. W. Conhecimento oficial: a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Vozes, 1997.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso In: ______.Estética da criação verbal. Tradução (do francês) por PEREIRA, M.E.G, 2. ed., São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise linguística, afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 1a versão 2015. Retirada do ar. Versão e PDF acervo dos autores.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2a versão 2016. Retirada do ar. Versão e PDF acervo dos autores.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 3a versão 2017b. Retirada do ar. Versão e PDF acervo dos autores.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular, Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em 20/06/2018.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular; Orientações curriculares para o ensino médio; volume 1. Linguagens, códigos e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. –Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular; Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CURY, C. R. J. ; REIS, M. ; ZANARDI, T. A. C. Base nacional comum curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.

DIONISIO, A. P. Gêneros Textuais e Multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M. ;GAYDECZKA, B. ; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

FERNANDES, J. D. C.; ALMEIDA, D. B. L. de. Revisitando a Gramática Visual nos cartazes de guerra. In: ALMEIDA, D. B. L. de (org.). Perspectivas em Análise Visual: do fotojornalismo ao blog. João Pessoa: Editora da UFPB, p. 11-31, 2008.

FRANCHI, C. Mas o que é mesmo gramática? In.: FRANCHI, C. NEGRÃO, E.V. MÜLLER, A. L. Mas o que é mesmo gramática? São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2006 [1987].

GERALDI, J. W. No espaço do trabalho discursivo, alternativas. In: Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, p. 115-217.

GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. Cascavel/ Campinas: ASSOESTE/ UNICAMP, 1984.

GOMES, A. R.; SOUZA, S. O ensino de gramática e as articulações teórico-metodológicas da prática de análise linguística. In: Work. Pap. Linguíst.,18(2): 50-68, Florianópolis, ago./dez., 2017.

HODGE, R., KRESS, G. Social Semiotics. London: Polity Press, 1988.

KRESS, G. &Van LEEUWEN, N. T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. New York: Routledge, 1996.

KRESS, G. Literacy in the New Media. London: Routledge, 2003.

LE GOFF, Jacques. Documento/monumento. In: ROMANO, Ruggiero (Org.). Enciclopédia Einaudi.v.1. Imprensa Nacional: Casa da Moeda, 1997.

LINO DE ARAÚJO, D. Objetos Objeto de Ensino: revisão sistemática e proposição de conceito In: SIMÕES, D. M. P. & FIGUEREDO, F. J. Q. (Orgs). Metodologias em/de Linguística Aplicada para ensino aprendizagem de línguas. .1a. ed.Campinas,SP : Pontes Editores, 2014, p. 221-246.

LOURENÇO, D. C. G. O eixoAnálise Linguística/Semiótica na BNCC: a natureza dos objetos de Conhecimento para os Anos Finais do Ensino Fundamental. Dissertação em elaboração junto ao Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino. Campina Grande, PB: UFCG, 2018.

MACEDO, Lino de. Competências e habilidades: elementos para uma reflexão pedagógica. In: BRASIL. ENEM: textos teóricos e metodológicos 2009. Brasília: junho de 2009. p. 49-70.

MACEDO, E. Mas a escola não tem que ensinar?: conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Revista Currículo sem Fronteira, s, v. 17, n. 3, p. 539-554, set./dez. 2017.

MACEDO, E. “A Base é a base”. E o currículo o que é? In: AGUIAR, M. A. da S.; DOURADO, L. F. (Orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024:avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. –Recife: ANPAE, 2018.

MASON, J. Qualitative Researching. London: SAGE, 1996.

MENDONÇA, M. Análise Linguística no Ensino Médio: um novo olhar, um outro objeto. In: Clécio Bunzen e Márcia Mendonça (orgs). Português no ensino médio e formação do professor.São Paulo. Parábola Editorial, 2006.

MOITA LOPES, L. P. Oficina delinguística aplicada.São Paulo: Mercado de Letras, 2001.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia científica para o professor pesquisador–2. ed. –Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

NASCIMENTO, A. N. do. LINO DE ARAÚJO, D.. Transposição Didática sobre oEnsino de Produção Textual nas OCEM. Relatório Final PIBIC, ANO II. Campina Grande, PB: UFCG, 2018.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1999.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática.3 ed. Porto Alegre: Armed, 1998.

SIGNORINI, Inês, CAVALCANTI, Marilda do Couto. Linguística aplicada e transdisciplinariedade. Campinas: Mercado de Letras, 1998.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo.3ª edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

Published

2019-11-21