A proposta de Análise linguística/Semiótica na BNCC: a natureza dos objetos de conhecimento
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241617Keywords:
Base Nacional Comum Curricular, Elementary Education, Linguistic analysis/Semiotics, Objects of knowledgeAbstract
The BNCC (BRASIL, 2017), in relation to the teaching of Portuguese language (PL), affirms to dialogue with curricular documents produced in the last decades and assumes an enunciative-discursive perspective of language. In which, the text is the unit of work in the definition of knowledge’s objects and skills and takes into consideration the interrelation between the axes of teaching: reading, orality, writing and linguistic/semiotic analysis (L/S A). The last one has been taken as anobject ofstudy, first, because it is a constituent axis of the teaching of PL and, for come from the homologated version of that document, followed by semiotics. In this sense, the paper aims to identify thenature of objects ofknowledge and L/S Ain BNCC in Elementary education. Itis based on Geraldi (1984), Mendonça (2006), Macedo (2017), among other authors. For the analysis, afieldof action, the journalistic/mediatic (common to the 6th and 9th grades from ElementarySchools) has been selected as well as the objects that cross all the fields of action. Considering these dimensions: discursive, textual, grammatical and multimodal to data evaluation. The results reveal the recurrence of multimodality followed by discursivity and textuality. There is little space for grammaticality, which validates with the proposal through the BNCC regarding to the learning of text-based semiotic/linguistic analysis, from the compositional, stylistic, linguistic and multimodal elements, as the document clarifies “such proposal assumes the centrality of the text as a unit ofwork and the enunciative-discursive perspectives in the approach” (BRASIL, 2017, p. 65).References
APARÍCIO, A.L.M. Análise linguística na sala de aula: modos de construir um percurso de investigação. In.: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. (Orgs.). Visibilizar a linguística aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.
APPLE, M. W. Conhecimento oficial: a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Vozes, 1997.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso In: ______.Estética da criação verbal. Tradução (do francês) por PEREIRA, M.E.G, 2. ed., São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise linguística, afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 1a versão 2015. Retirada do ar. Versão e PDF acervo dos autores.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2a versão 2016. Retirada do ar. Versão e PDF acervo dos autores.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 3a versão 2017b. Retirada do ar. Versão e PDF acervo dos autores.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular, Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em 20/06/2018.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular; Orientações curriculares para o ensino médio; volume 1. Linguagens, códigos e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. –Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular; Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CURY, C. R. J. ; REIS, M. ; ZANARDI, T. A. C. Base nacional comum curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
DIONISIO, A. P. Gêneros Textuais e Multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M. ;GAYDECZKA, B. ; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
FERNANDES, J. D. C.; ALMEIDA, D. B. L. de. Revisitando a Gramática Visual nos cartazes de guerra. In: ALMEIDA, D. B. L. de (org.). Perspectivas em Análise Visual: do fotojornalismo ao blog. João Pessoa: Editora da UFPB, p. 11-31, 2008.
FRANCHI, C. Mas o que é mesmo gramática? In.: FRANCHI, C. NEGRÃO, E.V. MÜLLER, A. L. Mas o que é mesmo gramática? São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2006 [1987].
GERALDI, J. W. No espaço do trabalho discursivo, alternativas. In: Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, p. 115-217.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. Cascavel/ Campinas: ASSOESTE/ UNICAMP, 1984.
GOMES, A. R.; SOUZA, S. O ensino de gramática e as articulações teórico-metodológicas da prática de análise linguística. In: Work. Pap. Linguíst.,18(2): 50-68, Florianópolis, ago./dez., 2017.
HODGE, R., KRESS, G. Social Semiotics. London: Polity Press, 1988.
KRESS, G. &Van LEEUWEN, N. T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. New York: Routledge, 1996.
KRESS, G. Literacy in the New Media. London: Routledge, 2003.
LE GOFF, Jacques. Documento/monumento. In: ROMANO, Ruggiero (Org.). Enciclopédia Einaudi.v.1. Imprensa Nacional: Casa da Moeda, 1997.
LINO DE ARAÚJO, D. Objetos Objeto de Ensino: revisão sistemática e proposição de conceito In: SIMÕES, D. M. P. & FIGUEREDO, F. J. Q. (Orgs). Metodologias em/de Linguística Aplicada para ensino aprendizagem de línguas. .1a. ed.Campinas,SP : Pontes Editores, 2014, p. 221-246.
LOURENÇO, D. C. G. O eixoAnálise Linguística/Semiótica na BNCC: a natureza dos objetos de Conhecimento para os Anos Finais do Ensino Fundamental. Dissertação em elaboração junto ao Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino. Campina Grande, PB: UFCG, 2018.
MACEDO, Lino de. Competências e habilidades: elementos para uma reflexão pedagógica. In: BRASIL. ENEM: textos teóricos e metodológicos 2009. Brasília: junho de 2009. p. 49-70.
MACEDO, E. Mas a escola não tem que ensinar?: conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Revista Currículo sem Fronteira, s, v. 17, n. 3, p. 539-554, set./dez. 2017.
MACEDO, E. “A Base é a base”. E o currículo o que é? In: AGUIAR, M. A. da S.; DOURADO, L. F. (Orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024:avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. –Recife: ANPAE, 2018.
MASON, J. Qualitative Researching. London: SAGE, 1996.
MENDONÇA, M. Análise Linguística no Ensino Médio: um novo olhar, um outro objeto. In: Clécio Bunzen e Márcia Mendonça (orgs). Português no ensino médio e formação do professor.São Paulo. Parábola Editorial, 2006.
MOITA LOPES, L. P. Oficina delinguística aplicada.São Paulo: Mercado de Letras, 2001.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia científica para o professor pesquisador–2. ed. –Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
NASCIMENTO, A. N. do. LINO DE ARAÚJO, D.. Transposição Didática sobre oEnsino de Produção Textual nas OCEM. Relatório Final PIBIC, ANO II. Campina Grande, PB: UFCG, 2018.
PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1999.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática.3 ed. Porto Alegre: Armed, 1998.
SIGNORINI, Inês, CAVALCANTI, Marilda do Couto. Linguística aplicada e transdisciplinariedade. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo.3ª edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.