Do texto à reflexão metalinguística: O esquema como elemento estruturante
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241931Keywords:
reading, graphic organizers, schemas, metalinguistic reflectionAbstract
The development of reading comprehension skills is of fundamental importance if we think about the need to preparecompetent citizens regardingliteracy. However, many students from various educational levels, including the higher education, reveal problemsin the transposition of fundamental ideas from a text to a schematic format, not ensuring, for example, an adequate interrelationship of the selected topics (ESTRELA & FERREIRA, 2017). This format allowsthe students to show how appropriatelythe readmaterial was understood, but alsotostructureand systematizethe lessons learned, developing critical thinking and memorization (VALADARES, 2014). At the same time, the use of schemas enables a linguistic and metalinguistic reflection. In this research -actionwork, we analysed the productions of 1st year higher education in Visual Arts and Technologies students from three classes, which consisted of a schema-building exercise in which they synthesized and interrelated the ideas presented in a text provided in theirdomain of knowledge. In the analysis, the following aspects were considered:i) the specific format of information organization; ii)the balance between verbal and nonverbal elements; iii) cohesion, coherence and adequacy; iv) the hierarchy and interrelation of information; v) uniformity of topics; vi) linguistic correction, among other aspects. The main results point to the existence of problems in the various items mentioned, highlighting questions of grammatical correction, which served as a starting point for anintervention inthe areas in which there were more deviations, such as spelling, agreement, verbal conducting, punctuation, amongstothers.References
AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune& Stratton, 1963.
AUSUBEL, D. P. The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view.Dordrecht: Kluwert Academic Publishers, 2000.
BAIG, M., TARIQ, S., REHMAN, R., ALI, S., GAZZAZ, ZJ. Concept mapping improves academic performance in problem solving questions in biochemistry subject.Pak J Med Sci, v. 32, n. 4, p.801–805, 2016.
BORK, A. V.; BAZERMAN, C.; CORREA, F.; CRISTOVÃO, V. L. Mapeamento das iniciativas de escrita em língua materna na educação superior: resultados preliminares. Revista Prolíngua, v. 9, n.1, p. 2-14, 2014.
BENAVENTE, Ana et al. (orgs.)Estudo nacional de literacia. Relatório preliminar. Lisboa: Instituto de Ciências Sociais, 1995.
COUTINHO, C. P.;SOUSA, A.;DIAS, A.;BESSA, F.;FERREIRA, M. J.;VIEIRA, S. Investigação‐acção: metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista Psicologia, Educação e Cultura, v. 13, n.2 , p. 355-379,2009.
COSTA, J. Conhecimento gramatical à saída do Ensino Secundário: estado actual e consequências na relação com leitura, escrita e oralidade. C. Reis (Ed.) Actas -Conferência Internacional sobre o Ensino do Português. Lisboa: Ministério da Educação, p. 149-165, 2008.
COSTA, J. A gramática na sala de aula: o fim das humanidades? Palavras, 36, p. 32 –46, 2009.
DEWEY, J. How we think.Lexington: D.C. Health and company, 1933.
DIREÇÃO-GERAL DA EDUCAÇÃO.Aprendizagens Essenciais -Ensino Básico. Disponível em https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico. Acesso em: 22 jun. 2019.
ESTRELA, A.;FERREIRA, P. Competências linguísticas de estudantes de artes visuais e tecnologias à entrada do ensino superior. Atas do 12.º Encontro Nacional da Associação de Professores de Português: Língua e literatura na escola do século XXI.Lisboa: Associação de Professores dePortuguês, 2017.
ESTRELA, A.;SOUSA, O. A construção gerundiva: uma construção problemática?Actas do VIII Encontro Nacional da Associação de Professores de Português. Lisboa. APP, 2009.
FERREIRA, P. Conhecimento gramatical e conceções de futuros professores relativamente ao ensino eà aprendizagem da gramática. Tejuelo Monográfico, v. 10, p. 27 –48, 2014.
FERREIRA, P. Formação inicial, conhecimento profissional e práticas em ensino e aprendizagem da gramática. (tese de doutoramento não publicada). Instituto de Educação daUniversidade de Lisboa, Lisboa,2018.
MARTINS, G. Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: DGE. 2017.
MORA, R. A. Multimodal texts and tools in preservice methods courses: From consumption to design. In A. Palalas (Ed.),Blended Language Learning: International Perspectives on Innovative Practice, p.359-388,Beijing, China: China Central Radio & TV University Press,2019.
MOREIRA, M. A. Mapas conceituais & diagramas V. Porto Alegre: Ed. Autor. Disponível em:http://www.mettodo.com.br/ebooks/Mapas_Conceituais_e_Diagramas_V.pdf, Acesso em: 22 jun. 2019.
MOREIRA, M. A.; BUCHWEITZ, B. Novas estratégias de ensino e aprendizagem. Lisboa: Plátano Edições, 2000.
OECD (2016). Pisa 2015: Results in focus. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf. Acesso em: 22 jun. 2019.
PERRENOUD, P. Construir as competetências desde a escola.Porto Alegre: ArtmedEditora, 1999.
ROBINSON, D. H. Graphic organizers as aids to text learning, Literacy Research and Instruction, v. 37, n.2,p. 85-105, 1997.
RODRIGUES, S.;DUARTE, R (Eds.)Dificuldades dos alunos em Língua Portuguesa. Lisboa: DGIDC, Ministério da Educação, 2008.
SCHÖN, D. A. The reflective praticioner. How professionals think in action. New York: Basic Books,1983.
SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa. Os professores e a sua formação.p. 77 –92. Lisboa: Dom Quixote,1995.
UCHA, L. (Ed.) Desempenho dos alunos em Língua Portuguesa –ponto da situação. Lisboa:Ministério da Educação –DGIDC, 2007.
VALADARES, J. Organizadores Gráficos facilitadores da Aprendizagem Significativa Diagramas em Vê e Mapas de conceitos. Faculdade de Ciência e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa: Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento, 2014.
VASCONCELOS, R.M.;MONTEIRO, S.;PINHEIRO, M. Competências de escrita em alunos universitários. World Congress on Communication and Arts, p. 75–78. Disponível em:http://hdl.handle.net/1822/8981, Acesso em: 22 jun. 2019.
ZEICHNER, K. Paradigmas alternativos da formação de professores. Journal of Teacher Education, v. XXIV, n. 3,p. 5–17, 1983.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.