Do texto à reflexão metalinguística: O esquema como elemento estruturante

Authors

  • Patrícia Ferreira ESELx - IPL
  • Antónia Estrela ESELx - IPL CLUNL - Universidade NOVA

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241931

Keywords:

reading, graphic organizers, schemas, metalinguistic reflection

Abstract

The   development   of   reading   comprehension   skills   is   of   fundamental importance  if  we  think  about  the  need  to preparecompetent  citizens regardingliteracy.   However,   many   students   from   various   educational levels, including the higher education, reveal problemsin the transposition of  fundamental  ideas from  a text  to  a schematic  format,  not  ensuring, for example, an adequate interrelationship of the selected topics (ESTRELA & FERREIRA,    2017). This    format    allowsthe    students    to    show    how appropriatelythe  readmaterial was  understood,  but  alsotostructureand systematizethe    lessons    learned,    developing    critical    thinking    and memorization (VALADARES, 2014). At the same time, the use of schemas enables  a  linguistic  and  metalinguistic  reflection.  In  this research -actionwork,  we  analysed  the  productions  of 1st  year higher  education in  Visual Arts  and  Technologies students from  three  classes,  which  consisted  of  a schema-building  exercise  in  which  they  synthesized  and  interrelated  the ideas  presented  in  a  text  provided  in  theirdomain  of  knowledge.  In  the analysis, the  following  aspects  were  considered:i)  the  specific  format  of information  organization;  ii)the  balance  between  verbal  and  nonverbal elements;  iii)  cohesion,  coherence  and  adequacy;  iv)  the  hierarchy  and interrelation of information; v) uniformity of topics; vi) linguistic correction, among other aspects. The main results point to the existence of problems in  the  various  items  mentioned,  highlighting  questions  of  grammatical correction, which served as a starting point for anintervention inthe  areas in  which  there  were  more  deviations,  such  as  spelling,  agreement,  verbal conducting, punctuation, amongstothers.

Author Biographies

Patrícia Ferreira, ESELx - IPL

Patrícia  Santos  Ferreira  licenciou-se  em  Educação  (ensino  do  1.º  Ciclo),  em  2006,  na  Escola  Superior  de Educação  de  Lisboa,  onde  concluiu,  em  2013,  o  mestrado  em  Didática  da Língua  Portuguesa  no  1.º  e  no  2.º Ciclos. Em 2018, concluiu o doutoramento em Educação -Formação de Professores, no Instituto de Educação da  Universidade  de  Lisboa.  É  professora  adjunta  na  Escola  Superior  de  Educação  de  Lisboa  desde  2007  e investigadora   no   Centro   Interdisciplinar   de   Estudos   Educacionais.   Tem   experiência   na   lecionação   de PortuguêsLíngua  Materna  e LínguaNão  Materna,  na  construção  de  materiais  didáticose  na  investigação nestas áreas.

Antónia Estrela, ESELx - IPL CLUNL - Universidade NOVA

Antónia Estrela licenciou-se em Estudos Portugueses na Universidade NOVA de Lisboa, em 2000, tendo aíconcluído em 2006, o mestrado em Linguística e, em 2013, o doutoramento na mesma área. Atualmente, éprofessora na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa e investigadora no Centro deLinguística da Universidade NOVA. Desenvolve investigação em áreas como aquisição da linguagem, sintaxe eescrita. Tem coordenado projetos financiados na área da aquisição e didática da língua materna e nãomaterna

References

AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune& Stratton, 1963.

AUSUBEL, D. P. The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view.Dordrecht: Kluwert Academic Publishers, 2000.

BAIG, M., TARIQ, S., REHMAN, R., ALI, S., GAZZAZ, ZJ. Concept mapping improves academic performance in problem solving questions in biochemistry subject.Pak J Med Sci, v. 32, n. 4, p.801–805, 2016.

BORK, A. V.; BAZERMAN, C.; CORREA, F.; CRISTOVÃO, V. L. Mapeamento das iniciativas de escrita em língua materna na educação superior: resultados preliminares. Revista Prolíngua, v. 9, n.1, p. 2-14, 2014.

BENAVENTE, Ana et al. (orgs.)Estudo nacional de literacia. Relatório preliminar. Lisboa: Instituto de Ciências Sociais, 1995.

COUTINHO, C. P.;SOUSA, A.;DIAS, A.;BESSA, F.;FERREIRA, M. J.;VIEIRA, S. Investigação‐acção: metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista Psicologia, Educação e Cultura, v. 13, n.2 , p. 355-379,2009.

COSTA, J. Conhecimento gramatical à saída do Ensino Secundário: estado actual e consequências na relação com leitura, escrita e oralidade. C. Reis (Ed.) Actas -Conferência Internacional sobre o Ensino do Português. Lisboa: Ministério da Educação, p. 149-165, 2008.

COSTA, J. A gramática na sala de aula: o fim das humanidades? Palavras, 36, p. 32 –46, 2009.

DEWEY, J. How we think.Lexington: D.C. Health and company, 1933.

DIREÇÃO-GERAL DA EDUCAÇÃO.Aprendizagens Essenciais -Ensino Básico. Disponível em https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico. Acesso em: 22 jun. 2019.

ESTRELA, A.;FERREIRA, P. Competências linguísticas de estudantes de artes visuais e tecnologias à entrada do ensino superior. Atas do 12.º Encontro Nacional da Associação de Professores de Português: Língua e literatura na escola do século XXI.Lisboa: Associação de Professores dePortuguês, 2017.

ESTRELA, A.;SOUSA, O. A construção gerundiva: uma construção problemática?Actas do VIII Encontro Nacional da Associação de Professores de Português. Lisboa. APP, 2009.

FERREIRA, P. Conhecimento gramatical e conceções de futuros professores relativamente ao ensino eà aprendizagem da gramática. Tejuelo Monográfico, v. 10, p. 27 –48, 2014.

FERREIRA, P. Formação inicial, conhecimento profissional e práticas em ensino e aprendizagem da gramática. (tese de doutoramento não publicada). Instituto de Educação daUniversidade de Lisboa, Lisboa,2018.

MARTINS, G. Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: DGE. 2017.

MORA, R. A. Multimodal texts and tools in preservice methods courses: From consumption to design. In A. Palalas (Ed.),Blended Language Learning: International Perspectives on Innovative Practice, p.359-388,Beijing, China: China Central Radio & TV University Press,2019.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais & diagramas V. Porto Alegre: Ed. Autor. Disponível em:http://www.mettodo.com.br/ebooks/Mapas_Conceituais_e_Diagramas_V.pdf, Acesso em: 22 jun. 2019.

MOREIRA, M. A.; BUCHWEITZ, B. Novas estratégias de ensino e aprendizagem. Lisboa: Plátano Edições, 2000.

OECD (2016). Pisa 2015: Results in focus. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf. Acesso em: 22 jun. 2019.

PERRENOUD, P. Construir as competetências desde a escola.Porto Alegre: ArtmedEditora, 1999.

ROBINSON, D. H. Graphic organizers as aids to text learning, Literacy Research and Instruction, v. 37, n.2,p. 85-105, 1997.

RODRIGUES, S.;DUARTE, R (Eds.)Dificuldades dos alunos em Língua Portuguesa. Lisboa: DGIDC, Ministério da Educação, 2008.

SCHÖN, D. A. The reflective praticioner. How professionals think in action. New York: Basic Books,1983.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa. Os professores e a sua formação.p. 77 –92. Lisboa: Dom Quixote,1995.

UCHA, L. (Ed.) Desempenho dos alunos em Língua Portuguesa –ponto da situação. Lisboa:Ministério da Educação –DGIDC, 2007.

VALADARES, J. Organizadores Gráficos facilitadores da Aprendizagem Significativa Diagramas em Vê e Mapas de conceitos. Faculdade de Ciência e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa: Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento, 2014.

VASCONCELOS, R.M.;MONTEIRO, S.;PINHEIRO, M. Competências de escrita em alunos universitários. World Congress on Communication and Arts, p. 75–78. Disponível em:http://hdl.handle.net/1822/8981, Acesso em: 22 jun. 2019.

ZEICHNER, K. Paradigmas alternativos da formação de professores. Journal of Teacher Education, v. XXIV, n. 3,p. 5–17, 1983.

Published

2019-11-21