Dos tempos afortunados da epopeia ao mundo desencantado da modernidade: a presença do 'eu' e do 'outro' na literatura
Abstract
O mito, e também a presença do simbolismo bíblico, se inscrevem como subjectum da literatura ocidental. Na epopeia, herói e mundo formam a mesma esfera. Por outro lado, na modernidade, o romance expressa a inadequação do indivíduo no mundo. O Don Quijote é a grande objetivação desse período, a forma que abriga a construção de um herói singular, problemático, jamais coletivo. E também a expressão da literatura como possibilidade de diálogo do eu e do outro, num processo de singularização em que o texto permite a abertura e a cumplicidade do leitor.
Palavras-chave: Epopeia, Modernidade, Romance, Subjetividade.
References
ADORNO, Theodor. A posição do narrador no romance contemporâneo. In: Notas de literatura I. Trad. Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2008.
BARBOSA, João Alexandre. As ilusões da modernidade. In: As ilusões da modernidade. São Paulo: Perspectiva, 2009.
CERVANTES, Miguel de. Don Quijote de la Mancha. Edición del IV Centenario. Real Academia Española. Asociación de Academias de la lengua española. San Pablo: Santillana Ediciones Generales, 2004.
CORTÁZAR, Julio. Rayuela. Edición crítica de Julio Ortega & Saúl Yurkievich. 2ª ed. Madrid; Paris; México; Buenos Aires; São Paulo; Rio de Janeiro; Lima: ALLCA XX, 1996.
COSTA LIMA, Luiz. A questão da narrativa. In: Pensando nos trópicos. Rio de Janeiro: Rocco, 1991. P. 138-148.
DIDEROT, Denis. Jacques, o fatalista, e seu amo. Trad. Magnólia Costa Santos. São Paulo: Nova Alexandria, 2001.
FRYE, Northrop. Crítica arquetípica: teoria dos mitos. In: Anatomia da crítica. Trad. Péricles Eugênio da Silva Ramos. São Paulo: Cultrix, 1984.
FUENTES, Carlos. Machado de la Mancha. México: Fondo de Cultura Económica, 2001.
HOMERO. Odisseia. Edição bilíngue; trad. Trajano Vieira. São Paulo: Editora 34, 2012.
HUIDOBRO, Vicente. Altazor. Temblor de cielo. Edición de René de Costa. 16ª ed. Madrid: Cátedra, 2009.
JOLLES, André. O mito. In: Formas simples. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo: Cultrix, 1976.
KUNDERA, Milan. El arte de la novela. Madrid: Tusquets, 2000.
LUKÁCS, Georg. A teoria do romance. Trad. José Marcos M. de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 José Ronaldo Batista de Luna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.