Prólogos de romances picarescos numa Leitura pragmática
Abstract
Os prólogos (fi ccionais ou não fi ccionais) dos romances picarescos exercem função de relevo na economia das obras, de vez que oferecem valiosas pistas à leitura das narrativas que antecedem. Com recurso a um instrumental haurido em textos fundadores da Pragmática, analisam-se três prólogos de romances picarescos – um do Lazarillo de Tormes (de autor anônimo) e dois de El Buscón (de Francisco de Quevedo).References
ADAMS, John-K. 1985. Pragmatics and Fiction. Amsterdam: John Benjamins.
ALEMÁN, Mateo. 1998. Guzmán de Alfarache II. 3. ed. Madrid: Catedra.
______. 1994. Guzmán de Alfarache I. 3. ed. Madrid: Catedra.
BATAILLON, Marcel. 1973. Novedad y Fecundidad del “Lazarillo de Tormes”. 2. ed. Madrid: Anaya.
CHKLOVSKI, V. A Arte Como Procedimento. 1973. In. Toledo, Dionísio
de Oliveira [org.]. Teoria da Literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo. p. 39-56.
DIJK, Teun van. 1987. La Pragmática de la Comunicación Literaria. In. Mayoral, José Antonio [comp.]. Pragmática de la Comunicación Literaria. Madrid: Arcos. p. 171-194.
EAGLETON, Terry. 1994. Teoria da Literatura: uma introdução. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
GARCÍA DE LA CONCHA, Víctor. 1997. Introducción. In. Lazarillo de
Tormes. 44. ed. Madrid: Espasa Calpe. p. 27-54.
GENETTE, Gérard. 1995. Discurso da Narrativa. 3. ed. Lisboa: Vega.
GONZÁLEZ, Mario. 1994. A Saga do Anti Herói: estudo sobre o romance picaresco espanhol e algumas de suas correspondências na Literatura Brasileira. São Paulo: Nova Alexandria.
______. 1993. El Prólogo: clave para la lectura del Lazarillo de Tormes. Anuário Brasileño de Estudios Hispánicos. Brasília: Consejería de Educación de la Embajada de España. n. 3, p. 115-120.
______. 1988. O Romance Picaresco. São Paulo: Ática.
GRICE, Paul. 1982. Lógica e Conversação. In. Dascal, Marcelo [org.].
Fundamentos Metodológicos da Linguística. Campinas: [s. n.]. v. 4. p. 81-103.
JONES, R. O. 1998. Historia de la Literatura Española: 2: siglo de oro: prosa y poesia. Barcelona: Ariel.
LAURENTI, Joseph L. 1971. Los Prólogos en las Novelas Picarescas Españolas. Valencia: Castalia.
LAZARILHO de Tormes. 1992. São Paulo: Página Aberta; Brasília: Consejería de Educación de la Embajada de España.
LAZARILLO de Tormes. 1997. 12. ed. Madrid: Catedra.
MAINGUENEAU, Dominique. 1996. Pragmática para o Discurso Literário. São Paulo: Martins Fontes.
PARKER, Alexander A. 1971. Los Pícaros en la Literatura: la novela picaresca en Espanã y Europa (1599-1753). Madrid: Gredos.
PRATT, Mary Louise. 1977. Towards a Speech Act of Literary Discourse. Bloomington: Indiana University Press.
QUEVEDO, Francisco de. 1996. La Vida del Buscón Llamado Don Pablos. 15. ed. Madrid: Catedra.
______. O Buscão. 1988. Lisboa: Livros do Brasil.
RICO, Francisco. 1997. Introducción. In. Lazarillo de Tormes. 12. ed. Madrid: Catedra, p. 11*-127*.
SEARLE, John R. 2002. Expressão e Significado: estudos da teoria dos atos de fala. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
SEGUNDA Parte del Lazarillo. 1988. Madrid: Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Antony Cardoso Bezerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.