Casas em exílio: fragmentos do feminino em personagens de Orlanda Amarílis
Abstract
O presente artigo busca analisar os contos Rodrigo, A casa dos mastros e Maira da Luz, da autora cabo-verdiana Orlanda Amarilis, observando o processo de deslocamento pelo qual passam as personagens femininas, marcado pelos sentimentos de melancolia e solidão.References
ABDALLA JÚNIOR, Benjamin. 1999. Orlanda Amarilis, literatura de migrante. Dossiê Via Atlântica, São Paulo, n. 2, jul, pp. 76-89. Disponível em <http://www.fflch.usp.br/dlcv/posgraduacao/ecl/pdf/via02/via02_06.pdf> Acesso em: 13 de fevereiro de 2010.
AMARÍLIS, Orlanda. 1989. A casa dos mastros. Contos caboverdianos. Linda-a-Velha: ALAC.
BORGES, Jorge Luis. 2005. La casa de Asterion. In: ______. El Aleph. Buenos Aires: Emecé Editores, p. 81-88.
FERRARI, Ilka Franco. 2006. Melancolia: de Freud à Lacan, a dor de existir. Latin American Journal of Fundamental Psychopathology on Line, VI, n. 1, p. 105-115.
FONSECA, Maria Nazareth Soares; MOREIRA, Terezinha Taborda. 2007. Panorama das literaturas africanas de língua portuguesa. Cadernos CESPUC de Pesquisa, Série Ensaios, n. 16: Literaturas Africanas de Língua Portuguesa, Belo Horizonte, set, p. 13-63.
FREUD. Sigmund. 2010. Luto e melancolia. In: ______. Introdução ao narcisismo: ensaios de metapsicologia e outros textos. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, p. 170-194.
GOMES, S. C. ; PADILHA, Laura Cavalcante; SECCO, Carmen Lúcia Tindó Ribeiro; FONSECA, Maria Nazareth Soares . 2006. O texto literário de autoria feminina escreve e inscreve a mulher e(m) Cabo Verde. In: Inocência Mata; Laura Cavalcante Padilha. (Org.). A mulher em África: vozes de uma margem sempre presente. 1 ed. Lisboa: Colibri, v. 1, p. 535-558.
GUILLÉN, Claudio. 2005. O sol dos desterrados: literatura e exílio. Trad. Maria Fernanda Abreu. Lisboa: Editorial Teorema.
GUTERRES, Maria. 1999. O exílio nos contos de Orlanda Amarílis. In:
MARTINHO, Ana Maria Mão-de-Ferro (Org.). A mulher escritora em África e na América Latina. Évora: NUM, p. 9-17.
KRISTEVA, Julia. 1989. Sol Negro: depressão e melancolia. Rio de Janeiro.
LABAN, Michel. s.d. Encontro com Orlanda Amarílis. In: Cabo Verde: Encontro com escritores. I vol. Fundação Eng. Antonio de Almeida. Porto/Portugal, p. 259-278.
LARANJEIRA, Pires. 1989. Mulheres, Ilhas Desafortunadas. A Casa dos Mastros. Prefácio. Linda-a-Velha: ALAC, p. 9-11.
MARIUZZO, Patrícia. 2004 . A saga da melancolia. Cienc. Cult., São Paulo, v. 56, n. 1, Jan. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=S0009-67252004000100035&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 8 fev. 2010.
MOREIRA, Terezinha Taborda. 2007. A palavra em exílio. In: MATA, Inocência; PADILHA, Laura C. A mulher em África.Vozes de uma margem sempre presente. Lisboa: Edições Colibri, p. 365-377.
ROUSSO Henry. 2006. A memória não é mais o que era In: FERREIRA, Marieta de Moraes. AMADO, Janaína. Usos & Abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, p. 93-102.
SAID, Edward. 2003. Reflexões sobre o exílio. In: –. Reflexões sobre o exílio e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, p. 46-60.
TUTIKIAN, Jane. 1999. Inquietos olhares: A construção do processo de identidade nacional nas obras de Lídia Jorge e Orlanda Amarílis. Dossiê Via Atlântica, São Paulo, n. 2, jul p. 90-97. Disponível em <http://www.fflch.usp.br/dlcv/posgraduacao/ecl/pdf/via02/via02_07.pdf> Acesso em: 13 de fevereiro de 2010.
WELLEK, René; WARREN, Austin. 2003. Teoria da literatura e metodologia dos estudos literários. Trad. Luís Carlos Borges. São Paulo: Martins Frontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Jair Zandoná, Maise Caroline Zucco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.