Por uma estética da resistência
Abstract
Entendendo resistência como o eterno retorno do tempo, a poética da resistência é aquela que não se opõe ao antigo, mas que traz em si todos os tempos, e, portanto, os problemas intemporais do ser humano. Uma poética da resistência é aquela que se realiza pelo enfoque sempre renovado da palavra e da forma de contar. Uma poética da resistência é aquela que funda, inaugura. A partir desta idéia, produzimos um ensaio que analisa o conto “Rútilo Nada” (1992), de Hilda Hilst, procurando entendê-lo num fazer literário que persistirá além da contingência de seu tempo.References
BACHELARD, Gaston. 1988. A dialética da duração. São Paulo: Ática
BAUDELAIRE, Charles. 1968. Ouvres complètes. Paris: Seuil.
______. 1985. As flores do mal (trad. Ivan Junqueira). Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
______. 1996. Pequenos poemas em prosa. Trad. Dorothée de Bruchard. Florianópolis:
Editora da UFSC.
______. 1988. Fogachos/ O meu coração a nu. Lisboa: Guimarães.
______. 1991. Escritos sobre arte. São Paulo: Edusp.
______. 1996. O poema do haxixe. Rio de Janeiro: Newton Compton Brasil Ltda.
______. 1996. Um comedor de ópio. Rio de Janeiro: Newton Compton Brasil Ltda.
BENJAMIN, Walter. 1985. Walter Benjamin. São Paulo: Ática.
______. 1983. Benjamin, Habermas, Horkheimer, Adorno. São Paulo: Abril Cultural. (Os pensadores)
______. 1986. Documentos de cultura/Documentos de barbárie (escritos escolhidos). São Paulo: Cultrix/Edusp.
BOLLE, Willi. S/d. O amuleto de Theodor W. Adorno. In: Revista Discurso (ano VII, nº 7). São Paulo: Departamento de Filosofia da FFLCH da USP, p. 221-230.
BOLZ, Norbert W. Teoria da mídia em Walter Benjamin. Trad. George Bernard Sperber. Disponível em: <http://www.usp.br/revistausp/n15/numero15.html>. Acesso em 10 outubro 2003.
EISENSTEIN, Sergei. 1949. Film form. New York: Harcourt, Brace & World.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. 1989. Notas sobres as noções de origem e original em Walter Benjamin. In: ______. Revista 34 Letras (nº 5/6). Rio de Janeiro: Nova Fronteira/34 Literatura S/C Ltda, p. 285-296.
______. 1982. Walter Benjamin. São Paulo: Brasiliense.
______. Por que um mundo todo nos detalhes do cotidiano? Disponível em: <http://www.usp.br/revistausp/n15/numero15.html>. Acesso em 23 setembro de 2003.
HILST, Hilda. 1993. Rútilo nada/A obscena senhora D/Qadós. Campinas: Pontes.
MAFFESOLI, Michael. 2001. A conquista do presente. Natal: Argos.
POE, Edgar Allan. 1985. Poemas e ensaios. Rio de Janeiro: Globo.
QUEIROZ, Vera. 2000. Hilda Hilst: três leituras. Florianópolis: Editora Mulheres.
SANTOS, Roberto Corrêa dos. 1998. Ferocidade das fêmeas. In: Tais superfícies (estética e semiologia). Rio de Janeiro: Otti Editor, p. 49-52.
SARTRE, Jean-Paul. 1984. Baudelaire. Buenos Aires: Losada/Madrid: Alianza Editorial.
STEINER, George. 1991. No castelo do Barba Azul. São Paulo: Companhia da Letras.
TROYAT, Henri. 1995. Baudelaire. Trad. Renata Cordeiro. São Paulo: Scritta.
SEVCENKO, Nicolau. 1995. O enigma pós-moderno. In: ______. Pós-modernidade. Campinas: Editora da Unicamp, p. 43-55.
VIDAL, Gore. 1987. Letras francesas: teorias do novo romance. In: ______. De fato e de ficção. São Paulo: Companhia das Letras, p. 157-188.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Edson Costa Duarte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.