Epistemologias literárias: crítica do pensamento crítico
Abstract
Este pequeno artigo busca indicar, através de considerações epistemológicas, menos uma tese que uma linha de pensamento. Por meio de uma reflexão próxima ao que se chamaria de “história das mentalidades”, buscamos demonstrar a trajetória do pensamento racionalista ocidental, e como esse pensamento infl uencia o horizonte mental da crítica literária. Por fim, trazemos ao debate a permanência do mito enquanto estruturação simbólica do imaginário, mostrando como ele, mesmo “desbancado” pelo surgimento do romance, permanece subjacente a todo discurso racional moderno.References
BORGES, J. L. 2005. El informe de Brodie. Buenos Aires: Emecé Editores.
BOSI, A. (org.) 2001. Leitura de poesia. São Paulo: Editora Ática.
CAMPBELL, J. 1990. O poder do mito. São Paulo: Editora Palas Athena.
FRYE, N. 2000. Fábulas de identidade: estudos de mitologia poética. São Paulo: Nova Alexandria.
LUKÁCS, G. 2000. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo: Editora 34.
ORTIZ-OSÉS, A. Mitologías culturales. Disponível em: http://paginaspersonales.deusto.es/aortiz2/articulos/mitologias_culturales.pdf Acesso: 20/06/2009.
TARNAS, R. 2003. A epopeia do pensamento ocidental. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Leandro Durazzo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.