Monteiro Lobato e Paul Faucher: uma história comparada do livro infantil
Abstract
Este artigo contempla a história do livro infantil no Brasil e na Françaentre os anos vinte e quarenta do século 20. Concentra-se no estudo dasobras de Monteiro Lobato e de Paul Faucher, criador dos álbuns do “PèreCastor”, pois eles empreenderam experiências pioneiras na produção delivros para crianças com um ponto em comum: a existência de umprojeto pedagógico aliado ao projeto editorial. Investigar o papel nãoapenas do autor mas também do editor é um caminho sugestivo paradiscutir as representações de infância e educação na literatura infantilproduzida por ambosReferences
— ABREU, Tâmara. 2004. Um Lobato educador: sob o prisma da
fecundidade da obra infantil lobatiana. Dissertação de Mestrado. Recife:
Universidade Federal de Pernambuco.
— BRAUNSCHWIG, Marcel. 1921. A literatura infantil, São Paulo,
Revista do Brasil, n° 70, pp. 118-126.
— CHARTIER, Roger (org.). 2001. Práticas da Leitura. 2ª ed. São Paulo:
Estação Liberdade..
— ______; MARTIN, Henri-Jean. 1991. Histoire de l’édition Française:
le livre concurrencé 1900-1950. Paris: Fayard/Cercle de la Librairie, V. 4.
— FAUCONNET. Paul. Um livro brasileiro sobre a escola nova, São
Paulo, O Estado de São Paulo, 11 de novembro de 1930.
— GENETTE, Gérard. 2002. Seuils. Paris: Seuil. Collection Points
Essais.
— RAYMON, Annick. 2002. L’Education morale dans le mouvement de
l’Education Nouvelle: comment éduquer moralement un enfant?. Paris:
L’Harmattan.
— RENONCIAT, Annie. 1997. Les livres d’enfance et de jeunesse en
France dans les années vingt (1919-1931). Années charnières, années
pionnières. Tese de Doutorado. Paris: Université Paris 7 — Denis
Diderot.
— ______. 2003. L’Image pour enfants: pratiques, normes, discours
(France et pays francophones XVIe-XXe siècles). La Licorne. UFR
Langues Littératures Poitiers/ Maison des Sciences de l’Homme et de la
Société.
— SALEM, Nazira. 1970. História da Literatura Infantil. São Paulo:
Editora Mestre Jou.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Tâmara C. S. Abreu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.