Peleja virtual: um novo gênero do discurso?
Abstract
Apoiado nos conceitos bakhtinianos de discurso e gêneros do discurso, e no princípio de transmutação dos gêneros existentes para dar origem a outros com características próprias, também postulado por Bakhtin(2003), este estudo busca responder à questão relativa ao surgimento de um novo gênero, a peleja virtual, a partir da observação e análise de uma nova prática discursiva no domínio da poesia popular nordestina.References
AMORIM, M. A. 2007. No visgo do improviso ou A peleja virtual entre
cibercultura e tradição. Dissertação de Mestrado. São Paulo, PUC.
BAKHTIN, M. M. 2003. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins
Fontes.
FAIRCLOUGH, N. s.d. The dialectics of discourse. Mimeo.
MARCUSCHI, L. A. 1996. Por uma proposta de classificação dos
gêneros textuais. UFPE. Mimeo.
______. 2007. Fala e escrita: atividades de retextualização. São Paulo:
Cortez.
______. 2008. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São
Paulo: Parábola.
______.; DIONISIO, A. P. 2005. Fala e Escrita. Belo Horizonte:
Autêntica.
______.; XAVIER, A. C. 2004. Hipertexto e gêneros digitais: novas
formas de construção de sentido. Rio de Janeiro: Lucerna.
SANTANA, D. P.; MORAIS, M. D.; AGUIAR, M. A. M. 2008. Aproximações e distanciamentos no continuum fala/escrita da poesia popular. XXII Jornada de Estudos Lingüístico, GELNE, Maceió.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Doralice Pereira de Santana, Marígia Ana de Moura Aguiar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.