O conto e o pós-modernismo: recorte, velocidade e intensidade
Abstract
O presente artigo tem como objetivo examinar marcas teóricas do conto
em contraste com o debate cultural sobre o pós-modernismo. Resgatamse
contribuições para a definição do gênero, desde as de Poe e Tchekhov,
até estudos mais recentes, que são confrontadas com valores
representativos da cultura contemporânea. Assim, emergem questões
como a fragmentação, a velocidade e a intensidade, como pontos de
contato entre os rumos do conto a partir do final do século XX e o perfil
das práticas pós-modernas.
References
ANDRADE, Mário de. 1972. O empalhador de passarinho. 3. ed. São
Paulo: Martins; Brasília: INL.
BAUDRILLARD, Jean. 1983. The Ecstasy of Communication. Trad.
John Johnston. In: — FOSTER, Hal. (Ed.) The Anti-Aesthetic. Port
Towsend, Washington: Bay Press, p. 126-133.
CLARK, Miriam Marty. 1995. Contemporary Short Fiction and the
Postmodern Condition. In: — Studies in Short Fiction. vol. 32., p. 147-
CORTÁZAR, Julio. 1993. Valise de cronópio. Trad. Davi Arrigucci Jr.
e João Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva.
FRIEDMAN, Norman. 1976. What Makes a Short Story Short? In: —
MAY, Charles E. (Ed.). Short Story Theories. Athens: Ohio University
Press, p.131-146.
GOTLIB, Nádia Batella. 1988. Teoria do conto. São Paulo: Ática.
HUTCHEON, Linda. 1991. Poética do pós-modernismo. Trad.
Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago.
HUYSSEN, Andreas. 1992. Mapeando o pós-moderno. In: —
HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pós-modernismo e política. 2.
ed. Trad. Carlos A de C. Moreno. Rio de Janeiro: Rocco, p. 15-80.
IANNI, Octavio. 1997. A sociedade global. 5. ed. Rio de Janeiro:
Civilização Brasileira.
JAMESON, Fredric. 1992. Periodizando os anos 60. In: —
HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pós-modernismo e Política. 2.
ed. Trad. César Brites e Ana Luiza Borges. Rio de Janeiro: Rocco, p. 81-
______. 1996. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo
tardio. Trad. Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática.
LAWRENCE, James Cooper. 1976. A Theory of the Short Story. In:
MAY, Charles E. (Ed.). Short Story Theories. Athens: Ohio University
Press, p. 60-71.
LINHARES, Temístocles. 1973. Vinte e dois diálogos sobre o conto
brasileiro atual. Rio de Janeiro: José Olympio.
MAY, Charles E. 1984. The Nature of Knowledge in Short Fiction.
In: — Studies in Short Fiction. vol. 21, n o.4, p. 327-338.
MOISÉS, Massaud. 1967. A criação literária. São Paulo:
Melhoramentos.
O’CONNOR, Frank. 1976. The Lonely Voice. In: — MAY, Charles E.
(Ed.). Short Story Theories. Athens: Ohio University Press, p. 83-93.
ORTIZ, Renato. 1996. Mundialização e cultura. 2.ed. São Paulo:
Brasiliense.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Luiz Carlos Santos Simon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.