O desenho da interpretação e o círculo do sentido
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2017.22960Abstract
A hermenêutica literária do século XX inaugurou a prática da análise (exercitada desde o formalismo russo e amplamente praticada pelo estruturalismo) como tentativa de transpor em interpretação um sentido que nunca está dado totalmente no objeto – a obra literária – para o qual se volta. Neste ensaio são investigadas as relações entre sentido e interpretação, com vistas a mostrar que, toda vez que se tenta converter o sentido em análise, esse sentido de certo modo se degrada, transformando-se numa interpretação, que, ao mesmo tempo em que se volta para o objeto, lhe dá também as costas, no eterno movimento que tem sido o da crítica.
References
BLANCHOT, Maurice. A parte do fogo. Tradução de Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
EIKHENBAUM, B. A teoria do “método formal”. In: TOLEDO, Dionísio de Oliveira (org.). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1971.
ESCHER, M. C. Gravura e desenhos. Tradução de Maria Odete Gonçalves-Koller. Colônia: Benedikt Taschen Verlag, 1994.
GULLAR, Ferreira. Argumentação contra a morte da arte. Rio de Janeiro: Revan, 1993.
JIRMUNSKI, V. Sobre a questão do “método formal”. In: TOLEDO, Dionísio de Oliveira (org.). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1971.
KAYSER, Wolfgang. Análise e interpretação da obra literária: introdução à ciência da literatura. 7. ed. Coimbra: Arménio Amado, 1985.
MONTEIRO, Adolfo Casais. Clareza e mistério da crítica. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1961.
TEIXEIRA, César Mota. A resistência do olhar: uma leitura do poema “Balõezinhos” de Manuel Bandeira. Teresa: revista de literatura, São Paulo, n. 4, 2002.
TYNIANOV, Juri. A noção de construção. In: TOLEDO, Dionísio de Oliveira (org.). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1971.
VILLAÇA, Alcides. Drummond: primeira poesia. Teresa: revista de literatura, São Paulo, n. 4, 2002.
WELLEK, René e WARREN, Austin. Teoria da literatura. Tradução de José Palla e Carmo. Lisboa: Publicações Europa-América, 1962.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Renato Nésio Suttana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.