A admonição perpétua: representações do inferno nos tempos coloniais
Abstract
Este ensaio analisa os modos de representação do inferno no imaginário colonial hispano-americano. Figura onipresente em todas as instâncias que articulavam a vida pública e privada nas Índias, o inferno se transforma em instrumento central das políticas de evangelização que objetivam a extirpação das idolatrias e a contínua vigilância de si. Evidências dessas políticas, e as formas em que se manifesta nas diversas composições da época, são abordadas neste artigo.
References
Ad maiorem Dei gloriam. La Compañía de Jesús promotora del arte. 2003. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
Barthes, Roland. Sade, Fourier, Loyola. 1990. São Paulo: Brasiliense/Secretaria de Estado da Cultura de São Paulo.
Burga, Manuel. Nacimiento de una utopía: muerte y resurreción de los incas. 2005. Lima: Fondo Editorial.
Buxó, José Pascual. El resplandor intelectual de las imágenes. Estudios de emblemática y literatura novohispana. 2002. México DF: Universidad Nacional Autónoma de México.
Chang Rodriguez, Raquel. La palabra y la pluma en Primer Nueva Corónica y Buen Gobierno. 2005. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Duviols, Pierre. La lutte contre les réligions autochtones dans le Pérou colonial: l'extirpation de l'idolatrie entre 1532 et 1660. 1971. Lima/Paris: Institut Français d'études Andines.
Ejercicios Espirituales de San Ignacio de Loyola. En su texto original, con una introducción oportuna para su aprecio, inteligencia y uso. 1883. Madrid: Imprenta de D.M. de Burgos.
González Vargas, Carlos; Rosati,Hugo; Sánchez Cabello, Francisco. Guaman Poma, testigo del mundo andino. 2003. Santiago: LOM Ediciones.
Millones, Luis (ed.) El retorno de las huacas: estudios y documentos sobre el Taqui Ongoy, siglo XVI. 1990. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Minois, Georges. Historia de los infiernos. 2005. Barcelona: Paidós.
Poma de Ayala, Guaman. El Primer Nueva Coronica y Buen Gobierno. Transcrição digital do manuscrito da Biblioteca Nacional da Dinamarca, disponível em www.kd.dk
Siracusano, Gabriela (ed.) La paleta del espanto. Color y cultura en los cielos e infiernos de la pintura colonial andina. 2010. Buenos Aires: UNSAM.
Silva, José de Santiago. Atotonilco: Alfaro y Pocasangre. 2004. Guanajuato: Ediciones La Rana.
Wachtel, Nathan; Los vencidos. Los indios del Perú frente a la conquista española (1530-1580). 1976. Madrid, Alianza
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Alfredo Cordiviola

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.