LEITURA E MEMÓRIA
Abstract
Este ensaio discute a importância da(s) memória(s) para o aprendizado da leitura e descrição do seu processamento. Integram-no uma revisão dos estudos sobre memória individual, seguida de menção às pesquisas sobre o cérebro humano (neurociências). Após, propõe-se inter-relacionar as pesquisas da memória individual e a memória social, além de se mobilizar o conceito de memória discursiva (AD) para discutir interpretação/compreensão leitora. Por fim, reporta-se ao conceito de memórias implícitas, sobretudo, ao de falsas memórias, relacionando-o a um aspecto da atividade leitora, estabelecendo dessa forma um vínculo pontual entre pesquisas sobre memória e pesquisas sobre leitura.References
ALVARENGA, G. 2007. Homem, animal de duas cabeças. Disponível em: .
APEE D. PEDRO IV (s.d.). Curiosidades do cérebro. Disponível em: <http://apeedpedroiv.no.sapo.pt/solucao.htm>.
BADDELEY, A. 2000. The episodic buffer: a new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences, 14 (11): 414-23.
BADDELEY, A.; ANDERSON, M. C.; EYSENCK, M. W. 2011. Memória. Tradução de Cornélia Stolting. Porto Alegre: Artmed.
BARTLETT, F. C. 1932. Remembering: A study in experimental and social psychology. London: Cambridge University Press.
CARDOSO, Rosane. 2011. Sobre a narrativa cubana contemporânea – o gênero “noir” de Leonardo Padura. Revista UNILETRAS, v. 33, n. 1, p. 113-126. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/uniletras/article/view/3552/2535>.
CRAIK, F. I. M.; LOCKHART, R. S. 1972. Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11(6), p. 671-684.
DAMÁSIO, A. 2004. Em busca de Espinosa: prazer e dor na ciência dos sentimentos. São Paulo: Companhia das Letras.
DELGADO BUSNELLO, R. H. 2010. Memória implícita, priming e falsas memórias. In: Lilian M. Stein e colaboradores. Falsas Memórias: fundamentos científicos e suas aplicações clínicas e jurídicas. Porto Alegre: Artmed.
COUTO, R. C. de M. 2008. Memória, história e Neurociência(s): Algumas considerações. Polêmica. Seção Questões Contemporâneas, v. 7, n. 1, jan.-mar. Disponível em: .
ECO, U. 2005a. A misteriosa chama da rainha Loana. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Editora Record.
______. 2004. Os limites da Interpretação. Tradução de Pérola de Carvalho. 2. ed. São Paulo: Perspectiva.
______. 2005b. Interpretação e Superinterpretação. Tradução de M.F. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
EYSENCK, M. W.; KEANE, M. T. 1994. Psicologia Cognitiva – Um Manual Introdutório. Tradução de Wagner Gesser e Maria Helena Fenalti Gesser. Porto Alegre: Artes Médicas.
FLÔRES, O. C. 2008. Leitura, memória e texto poético. Signo. Santa Cruz do Sul, v. 33, n.55, p. 166-181, jul.- dez. Disponível em: <http://online.unisc.br/seer/index.php/signo/index>.
IZQUIERDO, I. 2002. Memória. Porto Alegre: Artmed.
JELIN, E. 2012. Los trabajos de la memoria. 2. ed. Lima: Instituto de Estudios Peruanos (IEP).
LENT, R. 2004. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais da Neurociência. São Paulo: Atheneu.
MELLO, C.B.; XAVIER, G.F. 2005. Desenvolvimento da memória: influências do conhecimento de base e do uso de estratégias. In: C.B. Mello; M. C. Miranda; M. Muskat (Orgs.) Neuropsicologia do desenvolvimento: conceitos e abordagens. São Paulo: Memnon.
REYNA, V. F.; BRAINERD, C.J. 1995. Fuzzy-trace theory: An interim synthesis. Learning and individual Differences 7: 1-75.
______. 2011. Dual processes in decision making and developmental neuroscience: A fuzzy-trace model. Developmental Review 31(2): 180-206.
REYNA, V. F.; LLOYD, F. 1997. Theories of false memory in children and adults. Learning and Individual Differences 9, 95-123.
RICOEUR, P. 1999. La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. Espanha: Universidade Autónoma de Madrid, Arrecife.
ROEDIGER, H. L.; McDERMOTT, K. B. 1995. Creating false memories: Remembering words not presented on lists. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 21, 803-814.
ROEDIGER, H. L.; McDERMOTT, K. B. 2000. Distortions of memory. In: E. Tulving e F. I. M. Craik. The Oxford Handbook of Memory. Oxford, England: Oxford University Press.
TELES DA SILVEIRA, R. A. 2007. Desafios Contemporâneos para o Estudo da Memória. Mimeo.
TULVING, E. 1972. Episodic and semantic memory. In: E. Tulving e W. Donaldson (Eds.) Organization of memory. London: Academic Press.
______. 1983. Elements of episodic memory. Oxford: Oxford University Press.
SMITH, F. 1999. Leitura Significativa. Tradução de Beatriz Affonso Neves. 3 ed. Porto Alegre: Artes Médicas.
SMOLKA, A.L.B. 2000. A memória em questão: uma perspectiva histórico cultural. Educação e Sociedade, n. 71. Campinas: CEDES/Unicamp, pp. 166-193.
SQUIRE, L. R.; KANDEL, E. R. 2003. Memória: da mente às moléculas. Porto Alegre: Artmed.
STEIN, L. M et al. 2010. Falsas Memórias: fundamentos científicos e suas aplicações clínicas e jurídicas. Porto Alegre: Artmed.
STEIN, L. M.; NEUFELD, C. B. 2001. Falsas memórias: Por que lembramos de coisas que não aconteceram? Arquivos de Ciências da Saúde 5(2), 179-186.
STEIN, L. M.; PERGHER, G. K. 2001. Criando falsas memórias em adultos por meio de palavras associadas. Psicologia: Reflexão e Crítica 14(2), 353-366.
STERN, S. 2002. De la memoria suelta a la memoria emblemática: Hacia el recordar y el olvidar como proceso histórico (Chile, 1973-1998). In: E. Jelin (comp.). Las conmemoraciones: las disputas en las fechas “in-felices”. Madrid: Siglo XXI de España Editores.
STERNBERG, R. J. 2000. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artes Médicas.
VYGOTSKY, L. S. 2000. El problema del desarollo de las funciones psíquicas superiores. In: VIGOTSKY, L. S. Problemas del desarollo de la psique. Obras Escogidas, vol. III. Madrid: Visor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Onici Claro Flôres, Rosane Maria Cardoso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.