Do Descobrimento à Invenção: Caramurus Possíveis
Abstract
Esse trabalho apresenta uma breve análise da obra Caramuru, de Santa Rita Durão, partindo de elementos da história de publicação desse poema e de sua comparação, ao final, com a obra fílmica de Jorge Furtado e Guel Arraes, Caramuru: a invenção do Brasil. Fica evidente, assim, que, no século XIX, a obra passa a constar como parte de um cânone nacional ainda em formação. No entanto, o final desse século marca o início da decadência desse modelo de personagem. O Caramuru, no entanto, persiste no imaginário, muitas vezes mais como um mito do que como a obra épica.References
BUENO, Eduardo. 1998. Náufragos, traficantes e degredados: as primeiras expedições ao Brasil 1500-1531. Rio de Janeiro: Objetiva.
BUENO, Eduardo. 1999. Capitães do Brasil: a saga dos primeiros colonizadores. Rio de Janeiro: Objetiva.
CANDIDO, Antonio. 1975. Formação da Literatura Brasileira: momentos decisivos. 5 ed. Belo . Horizonte: Itatiaia; São Paulo: EDU&P.
CHAUÍ, Marilena. 2000. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.
CHIARAMONTE, José Carlos. 1979. Iberoamérica en la segunda mitad del siglo XVIII: la crítica ilustrada de la realidad. In: CHIARAMONTE, José Carlos (org.). Pensamiento de la Ilustración: economía y sociedad iberoamericanas en el siglo XVIII. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
DURÃO, Santa Rita. 2000. Caramuru: poema épico do descobrimento da Bahia. Introdução Ronald Polito. São Paulo: Martins Fontes.
DURÃO, Santa Rita. 2003. Caramuru: poema épico do descobrimento da Bahia. São Paulo: Martin Claret.
FURT ADO, Jorge e ARRAES, Guel. 2000. A Invenção do Brasil. Rio de Janeiro: Objetiva.
JAUSS, Hans Robert. 1994. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática.
POLITO, Ronaldo. 2000. Introdução. In: DURÃO, Santa Rita. Caramuru: poema épico do descobrimento da Bahia. Introdução Ronald Polito. São Paulo: Martins Fontes.
QUIJANO, Aníbal; WALLERSTEIN, Immanuel. 1992. “Americanity as concept, or the Americas in the modern world-system”. International Social Sciences Journal. n 134. Paris: UNESCO/Wiley-Blackwell. p. 549-557
SOMMER, Doris. 1993. Foundational Fictions: the national romances of Latin America. Berkeley/Los Angeles/London: University of California.
TEIXEIRA, Ivan (org.). 2008. Épicos: Prosopopéia: O Uraguai: Caramuru: Vila Rica: A Confederação dos Tamoios: I-Juca Pirama. São Paulo: EDUSP; Imprensa Oficial.
VARNHAGEN, Francisco Adolfo. 1975. História Geral do Brasil: antes de sua separação e independência de Portugal. Tomo I. São Paulo: Melhoramentos; Brasília: INL.
ZILBERMAN, Regina. 1989. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Brenda Carlos de Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.