Literatura e cinema Em tempos da cultura de massa
Abstract
O presente trabalho pretende fazer uma leitura de Eles eram muitos cavalos, de Luiz Ruffato, e da reprodução cinematográfica Lavoura arcaica, baseada na obra homônima, de Raduan Nassar. Com o objetivo de mostrar como a linguagem literária tem se desdobrado nos últimos tempos em função da indústria cultural de massa. PalavrasReferences
AVERBUCK, Ligia (Org.). 1984. A propósito da literatura e outras formas (narrativas) de nosso tempo. In: Literatura em tempo de cultura de massa. São Paulo: Nobel.
BENJAMIN, Walter. 1982. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: LIMA, Luiz Costa. (Org.) Teoria da cultura de massa. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
BOSI, Alfredo. 2002. Literatura e Resistência. São Paulo: Companhia das Letras.
BRURCH, Noel. 2006. Práxis do cinema. Trad. Marcelle Pithon, Regina Machado. São Paulo: Perspectiva.
CALVINO, Ítalo. 1990. Visibilidade. In: —. Seis propostas para o próximo milênio: lições americanas. São Paulo: Companhia das Letras.
CANDIDO, Antonio. 1975. Formação da literatura brasileira. 5° ed. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, v. 2.
______. 1993. De cortiço a cortiço. In: —. O discurso e a sociedade. São Paulo: Duas Cidades.
HELENA, Lucia. Jan./jun. 2004. Uma sociedade do olhar: reflexões sobre a ficção brasileira. In: Revista de Literatura. Brasília: Petry editora, n° 23.
JAMESON, Fredric. 2006. Pós-Modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. Tradução: Maria Elisa Cevasco. 2°. São Paulo: Editora Ática.
MARTIN, Marcel. 1990. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense.
NASSAR, Raduan. 1989. Lavoura arcaica. 3° ed. São Paulo: Companhia das Letras.
RUFFATO, Luiz. 2001. Eles eram muitos cavalos. São Paulo: Boitempo Editorial.
SANTIAGO, Silviano. 1989. O narrador pós-moderno. In: —. Nas malhas da letra. São Paulo: Companhia das Letras.
______. 2004. O Cosmopolitismo do Pobre: crítica literária e crítica cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG.
______. 1982. Vale quanto pesa; ensaios sobre questões políticoculturais. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
SUSSEKIND, Flora. 1987. Cinematógrafo de Letras: literatura, técnica e modernização no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras.
THOMPSON, John B. 2002. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Trad. do Grupo de Estudos sobre Ideologia, comunicação e representações sociais da pós-graduação do Instituto de Psicologia da PURCS. 6° ed. Petrópolis (RJ): Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Cirlene da S. Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.