The women of the Periodic Table and the gender discussion in card games produced in a Basic Education Workshop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-0115.2023.254903

Keywords:

women is science, periodic table, students’engagement, gender in basic education, play activities

Abstract

This research analyzes the engagement of high school students during the development process of three card games about the periodic table and chemical elements, in addition to discussions about gender in the context of female participation. Using a qualitative participant research approach, this study was conducted within the scope of the Professional Master's Program in Chemistry in a national network, based on records from a workshop held during after-school hours with female students from a public school in Curitiba, Paraná. Content analysis was used to categorize data collected through participant observation and document analysis, with the research corpus restricted to the game production process. The results showed behavioral engagement in the development of activities, emotional engagement in the relationships between participants and their engagement with the material produced, and cognitive engagement in the content covered about the periodic table and gender discussions. In addition, the production of the games led to questioning about the lack of equity in teaching on his content and increased the participants' interest in the topic.

Author Biographies

Heidi Mara dos Santos Eiglmeier, Secretaria da Educação e do Esporte - SEED - PR

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Química pela Universidade Federal do Paraná (2008). Especialização em Educação Especial e Inclusiva pela IBPEX (2011-2012). Atuou como supervisora do PIBID no Colégio Estadual Professora Maria Aguiar Teixeira juntamente à Universidade Federal do Paraná (2010-2018), professora de Química - Secretaria de Educação do Paraná (2006 até o presente). Mestra em Química pelo PROFQUI - Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2018-2020). ORCID: 0000-0001-7258-4891

Camila Silveira, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Licenciada em Química pelo Instituto de Química da Unesp de Araraquara. Mestre e Doutora em Educação para a Ciência pela Faculdade de Ciências da Unesp de Bauru. Atua no campo do Ensino de Ciências, em ações de Ensino, Pesquisa e Extensão, trabalhando com os seguintes temas: Divulgação Científica, Educação em Museus, Mulheres nas Ciências, Relação Ciência e Arte, Formação de Professores, Processos e Recursos Didáticos. Atualmente, é Professora Adjunta do Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná; Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) e do Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI); Vice-Líder do Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências. Bolsista de Produtividade em Pesquisa na área de Divulgação Científica.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARRETO, Gislane Silverio Neto; XAVIER, Janaina Lopes; SANTOS, José Divino dos; MESQUITA, Nyuara Araújo da Silva. História da Ciência nos livros didáticos de Química: Tabela Periódica como objeto de investigação. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 18., 2016, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2016.

BERBAUM, Lílian Cristiane Müller; MALDANER, Otavio Aloisio. Estratégias de Ensino do Conteúdo Tabela Periódica e sua Relação com a Aprendizagem Conceitual em Aulas de Química. In: MOSTRA INTERATIVA DA PRODUÇÃO ESTUDANTIL EM EDUCAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA – O PROTAGONISMO ESTUDANTIL EM FOCO, 11., 2016, Ijuí. Anais [...]. Ijuí: UNIJUÍ, 2016.

CLEOPHAS, Maria das Graças; CAVALCANTI, Eduardo Luiz Dias; SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. Afinal de contas, é jogo educativo, didático ou pedagógico no Ensino de Química/Ciências? Colocando os pingos nos “is”. In:

CLEOPHAS, Maria das Graças; SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa (Orgs.). Didatização Lúdica no Ensino de Química/Ciências: teorias de aprendizagem e outras interfaces. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018. p. 33-43.

EIGLMEIER, Heidi Mara dos Santos. Mulheres da Tabela Periódica: jogos didáticos para o engajamento de estudantes do Ensino Médio. 2021. 216 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.

EL JAMAL, Natasha Obeid; GUERRA, Andreia. O caso Marie Curie pela lente da história cultural da Ciência: Discutindo relações entre mulheres, Ciência e patriarcado na Educação em Ciências. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 24, p. 1-22, 2022.

FREDRICKS, Jennifer; BLUMENFELD, Phyllis; PARIS, Alison. School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Review of Educational Research, v. 74, n. 1, p. 59-109, 2004.

GARCEZ, Edna Sheron da Costa; SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. Um Estudo do Estado da Arte sobre a Utilização do Lúdico em Ensino de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 183-214, 2017.

HEERDT, Bettina; BATISTA; Irinéa de Lourdes. Saberes Docentes: Mulheres na Ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ABRAPEC, 2017.

LIMA, Magna Cely Cardoso de; SILVA, Marciana Cavalcante da; SANTOS, Gustavo Vasconcelos; PINTO, Ingrid Kelly Laura dos Santos; SILVEIRA, Alessandro Frederico da. A Oficina Didática numa Perspectiva Problematizadora: Metodologias Alternativas para o Ensino de Física. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2., 2015, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Eventos, 2015.

LORENTZEN, Karoline Ravndal. The women behind the periodic system. Norwegian SciTech News, 23 abr. 2019. Disponível em: https://norwegianscitechnews.com/2019/04/the-women-behind-the-periodic-system/. Acesso em: 01 out. 2019.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.

LYKKNES, Annette; TIGGELEN, Brigitte Van. In their element: women of the periodic table. Science in School, 21 jun. 2019. Disponível em: https://www.scienceinschool.org/content/their-element-women-periodic-table. Acesso em: 13 set. 2021.

MARTINS, Letícia Martins de; RIBEIRO, José Luis Duarte. Engajamento do estudante no ensino superior como indicador de avaliação. Revista Avaliação, Campinas, v. 22, n. 1, p. 223-247, 2017.

OLIVEIRA, Lívia Micaelia Soares; SILVA, Oberto Grangeiro da; FERREIRA, Ulysses Vieira da Silva. Desenvolvendo Jogos Didáticos para o Ensino de Química. Revista Holos, Rio Grande do Norte, v. 5, p. 166-175, 2010.

PAVIANI, Neires Maria Soldatelli; FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, 2009.

POMBO, Fernanda M. Z.; LAMBACH, Marcelo. As visões sobre ciência e cientistas dos estudantes de química da EJA e as relações com os processos de ensino e aprendizagem. Revista Química Nova na Escola, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 237-244, 2017.

PUGLIESE, Gabriel. Sobre o “Caso Marie Curie” A Radioatividade e a Subversão do Gênero. 2009. 194 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

REDAÇÃO GALILEU. Conheça as Mulheres (Esquecidas) por trás da Tabela Periódica. Galileu, 27 mar. 2019. Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/Ciencia/noticia/2019/03/conheca-mulheres-esquecidas-por-tras-da-tabela-periodica.html. Acesso em: 13 set. 2021.

ROMANO, Caroline Gomes; CARVALHO, Ana Letícia; MATTANO, Isabella Domingues; SILVA, Gilberto dos Santos; ANTONIASSI, Beatriz. Jogo Perfil: História e Ensino da Tabela Periódica. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 17., 2014, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto: SBQ, 2014.

ROMANO, Caroline Gomes; CARVALHO, Ana Letícia; MATTANO, Isabella Domingues; CHAVES, Márcia R. M.; ANTONIASSI, Beatriz. Perfil Químico: Um jogo para o Ensino da Tabela Periódica. Revista Virtual de Química, v. 9, n. 3, p. 1235-1244, 2017.

SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, Patriarcado, Violência. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

SEIXAS, Luma da Rocha; MELO FILHO, Ivanildo José de; GOMES, Alex Sandro. Identificando Indicadores de Engajamento como Suporte à Pesquisas Educacional. In: INFORMATION SYSTEMS AND TECHNOLOGIES (CISTI), 10., 2015. Iberian Conference on. 2015. p. 1-6.

SÍGOLO, Vanessa Moreira; GAVA, Thais; UNBEHAUM, Sandra. Equidade de gênero na educação e nas ciências: novos desafios no Brasil atual. Cadernos Pagu (63), e216317, p. 1-16, 2021.

SIMÕES NETO, José Euzebio; SILVA, Rafael Branco da; ALVES, Cláudia Thamires da Silva; SILVA, Joseane da Conceição Soares da. Elaboração e Validação de Jogos Didáticos propostos por Estudantes do Ensino Médio. Revista Debates em Ensino de Química (REDEQUIM), Recife, v. 2, n. 2, p. 47-54, 2016.

SILVA, Tatyane Souza Calixto da; MELO, Jeane Cecília Bezerra de; TEDESCO, Patrícia Cabral de Azevedo Restelli. Um modelo para promover o Engajamento Estudantil no aprendizado de programação utilizando Gamification. Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE Brazilian Journal of Computers in Education, v. 26, n. 3, 2018.

SÓLIS-ESPALLARGAS, Carmen. Inclusión del enfoque de género en la enseñanza de las ciencias mediante el estudio de biografías de mujeres científicas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 15, n. 3, p. 3602.1-3602.14, 2018.

THE NOBEL PRIZE. Disponível em: https://www.nobelprize.org/. Acesso em: 14 dez. 2021.

TIGGELEN, Brigitte Van; LYKKNES, Annette. The women behind the periodic table. Nature, 28 jan. 2019. Disponível em: https://www.nature.com/articles/d41586-019-00287-7. Acesso em: 13 set. 2021.

VIEIRA, Elaine; VOLQUIND, Lea. Oficinas de ensino: O quê? Por quê? Como? 4. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.

VITER, Luciana Nunes. Interação e Engajamento em Ambiente Virtual de Aprendizagem: um estudo de caso. 2013. 158 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

Published

2023-12-29