The role of the administrative technician in the school consolidation of ethno-racial relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-0115.2023.254446

Keywords:

ethnic-racial relations, insertion and valorization of black people, administrative technicians, brazilian network of professional, scientific and technological education

Abstract

The present work took as research object the existing relationship between the demands generated by the incorporation of an education of ethnic-racial relations and  affirmative  action  policies  by  the  technical  professional  high-level  education schools and the education/knowledge of EPT technical administrative professionals to deal with this new context and with the potential needs of the target audience of the public policies in question. We conducted an exploratory qualitative field research, which applied a digital questionnaire to administrative technicians and trainees of the Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, located in the largest city of the Midwest region of the state of Minas Gerais. The answers we obtained from the data returned and analyzed in the field research that gave rise to this text were that, despite the high level of education of the responding administrative technicians, their level of knowledge about the legal and institutional parameters that regulate affirmative action school policies aimed at the black population is still low. This data points out that, even with the limitations of the study carried out, there is a sign that there are demands for continued  education  on  our  theme  of  study  when  we  think  about  the  processes  of updating  the  professional  practices  of  intervention  by  administrative  educational technicians who, in the context of Brazilian technical schools, are indeed significant in number, constituting themselves as relevant agents in the processes of changing the ways in which the black person has been neglected in formal educational contexts in the country.

Author Biographies

Rodrigo Alves dos Santos, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Divinópolis

Departamento de Formação Geral
Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - Campus Divinópolis

Marciana Liberata da Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Divinópolis

Secretária dos Cursos TécnicosCEFET / MG - CAMPUS V - DIVINÓPOLIS / MG

Flávio Raimundo Giarola, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Divinópolis

Professor de História

Departamento de Formação Geral
Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - Campus Divinópolis

References

ALMEIDA, Sílvio Luiz de. O que é racismo estrutural?Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

DIAS, Lucimar Rosa. Quantos passos já foram dados?A questão de raça nas leis educacionais. Da LDB de 1961 a Lei 10.639, 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Lucimar_Dias/publication/329616944_Quantos_passos_ja_foram_dados/links/5c12505ea6fdcc494ff15b6b/Quantos-passos-ja-foram-dados.pdf. Acesso em: 21 jan 2020.

FERES JUNIOR, João; DAFLON, Verônica Toste. A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público. Opin. Publica, Campinas, v. 21, n. 2, p. 238-267,Aug. 2015. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/op/v21n2/0104-6276-op-21-02-00238.pdf. Acesso em 23 jul 2020.

FREIRE, PAULO. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. 11 reimp. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Ações Afirmativas nos Programas de Pós-Graduação: experiências, a nova portaria do MEC e seus desdobramentos. 2016. Seminário Política de Ações Afirmativas para Pós-Graduação. Palestra. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/acoes-afirmativas-nos-programas-de-pos-graduacao-experiencias-nova-portaria-do-mec-e-seus. Acesso em: 30 jul 2021

GOMES, Nilma Lino. Educação e Relações Raciais: Refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: MEC/SECAD, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade Étnico-Racial, Inclusão e Equidade na Educação Brasileira: Desafios, Políticas e Práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 1, jan./abr. 2011. Disponível em https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19971/11602. Acesso em: 22 jul. 2020.

GOMES, Nilma Lino. Relações Étnico-raciais, Educação e descolonização dos currículos. Revista Currículo sem Fronteiras. Minas Gerais, n.1, pp. 98-109, Jan/ Abr 2012. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/11/curr%C3%Adculo-e-rela%C3%A7%C3%B5es-raciais-nilma-lino-gomes.pdf. Acesso em: 14 abr 2020.

GOMES, Nilma Lino; Jesus, R.E. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva de Lei nº 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, n.47, p.19-33, 2013. Disponível em https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/31329/20035. Acesso em: 22 jul. 2020.

GUIMARÃES, Antônio S. Alfredo. Racismo e Antirracismo no Brasil. Editora 34. São Paulo. 2009, 3ª edição.

IBGE. Síntese de Indicadores Sociais, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101678.pdf. Acesso em: 07jan 2020.

MARTINS, Aline Blaya. Nota em defesa das Políticas Afirmativas na Pós-Graduação. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/lappacs/2020/06/19/notappgcol/. Acesso em: 07 out. 2021

PEDROSA, José Geraldo. CEFET-MG 110 anos. Jornal Diagrama, 2019. Disponível em: https://www2.cefetmg.br/galeria/download/2019/10/jornal_diagrama_set_out_2019.pdf. Acesso em: 07 out 2021

PIRES, Thula Rafaela de Oliveira. Criminalização do Racismo: entre política de reconhecimento e meio de legitimação do controle social sobre os não reconhecidos, 2012. Disponível em: http://bradonegro.com/content/arquivo/11122018_202109.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

SILVA, Caetana Juracy Resende. Institutos Federais lei 11.892, de 29/11/2008:

comentários e reflexões /IFRN, 2009. Disponível em: https://www.ifb.edu.br/attachments/4713_Lei%20n%C2%BA%2011.892%20-%20Comentada.pdf. Acesso em: 07 out. 2021.

Published

2023-04-14

Issue

Section

Artigos