Transmedia or digital literacy? The teaching authorshipin pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248129Keywords:
transmedia literacy, digital literacy, teaching authorship, pandemicAbstract
We live in a multisemiotic society,increasingly inserted in a participative, collaborative, and digital culture. The texts are not only verbal, nor the knowledge is individually owned, thus, it is expected that the materials produced by the teachers are inserted in the context of the new media ecology and corroborates the overcoming of banking education. Given the above, this research analyzed digital materials produced by teachers from public and private networks, during the pandemic of COVID-19, to identify the types of literacies demonstrated by teachers.The methodology of this study was qualitative in nature, from the perspective of an exploratory and descriptive case study, based on authors such as Rojo (2017), Scolari (2018), Jenkins (2009), Freire (2011; 2014), Livingstone ( 2011) and Chartier (2006).The data were collected from a semi-structured questionnaire. We found that the teachers interviewed demonstrate a development of media and digital literacies, without, however, demonstrating transmedia literacy.Therefore, we found no evidence of student participation and engagement in the production of digital materials. In addition, there is the prevalence of remote transmissive education, characterized by a digital update of banking education.References
ALMEIDA, Maria Elizabeth. O que é avaliação em EAD? 2016. Disponível em: https://youtu.be/YOLx_rBgEa8, Acesso em 28 jul. 2020. Informação oral.
BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF. 20 fev.1998, p.03.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CRESWELL, John W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.
CHARTIER, Roger. Esbozo de uma genealogia de la ―función-autorǁ. Artefilosofia. Instituto de Filosofia, Artes e Cultura IFAC- UFOP, Ouro Preto, 2006, pp. 187-98.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Aleph, 2009.
LALUEZA, José L.; CRESPO, Isabel; CAMPS, Silvia. As tecnologias da informação e da comunicação e os processos de desenvolvimento e socialização. IN: COLL, César.; MONEREO, Carles. Psicologia da Educação Virtual: Aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. São Paulo: Artmed, 2010.
LIVINGSTONE, Sonia. Internet literacy: a negociação dos jovens com as novas oportunidades on-line1 Internet literacy: Young people’s negotiation of new online opportunities. Ano 4 – nº 2 jan./jun. 2011 - São Paulo - Brasil – Sonia Livingstone p. 11-42
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 2010a.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010b.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização Da Escola Pública A pedagogia crítico-social dos conteúdos. Coleção Educar. São Paulo: Loyola, 2003.
MASSAROLO, João Carlos; MESQUITA, Dario. Narrativa transmídia e a Educação: panorama e perspectivas. Jogos e aprendizado. Especial: Novas mídias e o Ensino Superior. Revista Ensino Superior Unicamp. 2013
MORAES, Roque. Análise de Conteúdo. Revista Educação. Porto Alegre, v. 22, n. 37, p.7- 32. 1999.
ROJO, R. Entre Plataformas, ODAs e Protótipos: Novos multiletramentos em tempos de WEB2. The Especialist, v. 38, n. 1, 2017.
ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2018.
SCOLARI Carlos A. Alfabetismo transmedia - Estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación) p. 01-09. Fev. – Mai. Madrid, 2016.
SCOLARI Carlos A. Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Research and Innovation Actions: Espanha, 2018.
SCOLARI Carlos A. et al. Teens, Media and Collaborative Cultures: Exploiting Teens' Transmedia Skills in the Classroom. TRANSLITERACY - H2020 Research and Innovation Actions Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Retrieved from http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_e 2018
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002 Disponível em: < http://www.cedes.unicamp.br > .
XAVIER, Antonio Carlos. Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da Geração Y. Calidoscópio Vol. 9, n. 1, p. 3-14, jan/abr 2011 © 2011 by Unisinos - doi: 10.4013/cld.2011.91.01
YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.