Transmedia or digital literacy? The teaching authorshipin pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248129

Keywords:

transmedia literacy, digital literacy, teaching authorship, pandemic

Abstract

We live in a multisemiotic society,increasingly inserted in a participative, collaborative, and digital culture. The texts are not only verbal, nor the knowledge is individually owned, thus, it is expected that the materials produced by the teachers are inserted in the context of the new media ecology and corroborates the overcoming of banking education. Given the above, this research analyzed digital materials produced by teachers from public and private networks, during the pandemic of COVID-19, to identify the types of literacies demonstrated by teachers.The methodology of this study was qualitative in nature, from the perspective of an exploratory and descriptive case study, based on authors such as Rojo (2017), Scolari (2018), Jenkins (2009), Freire (2011; 2014), Livingstone ( 2011) and Chartier (2006).The data were collected from a semi-structured questionnaire. We found that the teachers interviewed demonstrate a development  of  media  and  digital  literacies,  without,  however,  demonstrating  transmedia literacy.Therefore, we found no evidence of student participation and engagement in the production of digital materials. In addition, there is the prevalence of remote transmissive education, characterized by a digital update of banking education.

Author Biography

Thelma Panerai Alves

Universidade Federal de Pernambuco

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth. O que é avaliação em EAD? 2016. Disponível em: https://youtu.be/YOLx_rBgEa8, Acesso em 28 jul. 2020. Informação oral.

BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF. 20 fev.1998, p.03.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CRESWELL, John W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.

CHARTIER, Roger. Esbozo de uma genealogia de la ―función-autorǁ. Artefilosofia. Instituto de Filosofia, Artes e Cultura IFAC- UFOP, Ouro Preto, 2006, pp. 187-98.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Aleph, 2009.

LALUEZA, José L.; CRESPO, Isabel; CAMPS, Silvia. As tecnologias da informação e da comunicação e os processos de desenvolvimento e socialização. IN: COLL, César.; MONEREO, Carles. Psicologia da Educação Virtual: Aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. São Paulo: Artmed, 2010.

LIVINGSTONE, Sonia. Internet literacy: a negociação dos jovens com as novas oportunidades on-line1 Internet literacy: Young people’s negotiation of new online opportunities. Ano 4 – nº 2 jan./jun. 2011 - São Paulo - Brasil – Sonia Livingstone p. 11-42

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 2010a.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010b.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização Da Escola Pública A pedagogia crítico-social dos conteúdos. Coleção Educar. São Paulo: Loyola, 2003.

MASSAROLO, João Carlos; MESQUITA, Dario. Narrativa transmídia e a Educação: panorama e perspectivas. Jogos e aprendizado. Especial: Novas mídias e o Ensino Superior. Revista Ensino Superior Unicamp. 2013

MORAES, Roque. Análise de Conteúdo. Revista Educação. Porto Alegre, v. 22, n. 37, p.7- 32. 1999.

ROJO, R. Entre Plataformas, ODAs e Protótipos: Novos multiletramentos em tempos de WEB2. The Especialist, v. 38, n. 1, 2017.

ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2018.

SCOLARI Carlos A. Alfabetismo transmedia - Estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación) p. 01-09. Fev. – Mai. Madrid, 2016.

SCOLARI Carlos A. Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Research and Innovation Actions: Espanha, 2018.

SCOLARI Carlos A. et al. Teens, Media and Collaborative Cultures: Exploiting Teens' Transmedia Skills in the Classroom. TRANSLITERACY - H2020 Research and Innovation Actions Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Retrieved from http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_e 2018

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002 Disponível em: < http://www.cedes.unicamp.br > .

XAVIER, Antonio Carlos. Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da Geração Y. Calidoscópio Vol. 9, n. 1, p. 3-14, jan/abr 2011 © 2011 by Unisinos - doi: 10.4013/cld.2011.91.01

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2020-10-09

How to Cite

Silva, R. de F. e, Andrade, A. L., Silva, N. R., & Alves, T. P. (2020). Transmedia or digital literacy? The teaching authorshipin pandemic times. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248129

Issue

Section

Educação e uso de tecnologias digitais no contexto da pandemia da Covid 19