Analysis of errors in Geometric Demonstrations: a study of difficulties of undergraduates in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.256882

Keywords:

Evidence and Demonstrations, error analysis, empirical validation, difficulties, apprehensions

Abstract

This work is part of a research work whose objective is to present a reflection on the difficulties of undergraduate students in mathematics with proofs and geometric demonstrations based on the analysis of errors related to empirical validation. We present results obtained from the analysis of one of the three categories of errors that emerged from the analysis of the answers to three questions contained in a test applied to a class of the Degree in Mathematics at the State University of Bahia, in the discipline Plane Geometry, which was called empirical validation, in addition to a synthesis of the research process until the emergence of these categories. The analysis was carried out according to assumptions of error analysis, which in turn is based on content analysis. For the interpretation and inference of the results, we based ourselves on the theoretical framework of demonstrations and types of apprehension, in addition to notes on the analysis of errors. Difficulties of undergraduates in using the figure in a heuristic way stand out, that is, as support for the demonstration, as well as a tendency to resort, above all, to perceptive apprehension, to the detriment of discursive apprehension.

Author Biographies

Jamile dos Santos Souza Bahia, Universidade Federal da Bahia

Mestranda em Ensino Filosofia e História das Ciências

Maridete Brito Cunha Ferreira, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação Matemática

Saddo Ag Almouloud, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Matemática e Aplicações

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Prova e demonstração em matemática: problemática de seus processos de ensino e aprendizagem. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, n. 30 7 a 10 de out. de 2007. Anais eletrônico... Caxambu, 2007. p. 1-18.

ALMOULOUD, S. A.; REGNIER, J. C.; FUSCO, C. A. Resolver problemas envolvendo prova e demonstração: uma dificuldade para professores de ensino básico. In: INTERNA TIONAL CONGRESS OF MA THEMA TICS, ENGINEERING AND SOCIETY - ICMES, 1., 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: [s.n.], 2009. p. 1-8.

BALACHEFF, Nicolas. Preuve et démonstration en mathématiques au collège. Recherches em Didactique des Matémathiques, Grenoble, v. 3, n. 3, p. 261-304, 1982.

BALACHEFF, N. Procesos de prueba en los alumnos de matemáticas (Trad. nossa). Bogotá, Colombia: Universidad de los Andes, 2000. Disponível em < https://hal.archives- ouvertes.fr/hal-00520133/document>. Acesso em: 14 de nov. de 2022.

BORASI, Raffaella. Reconceiving mathematics instruction: A focus on errors. Greenwood Publishing Group, 1996.

CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

CURY, Helena Noronha; BISOGNIN, Eleni; BISOGNIN, Vanilde. A ANÁLISE DE ERROS COMO METODOLOGIA DE INVESTIGAÇÃO, 2008. Disponível em: https://silo.tips/download/a-analise-de-erros-como-metodologia-de-investigaao. Acesso em: 22 de out. de 2019.

DE VILLIERS, Michael D. Papel e funções da demonstração no trabalho com o Sketchpad. Educação e Matemática, v. 63, p. 31-36, 2001.

DOMINGUES, Hygino H. Introdução histórica. In: FETISSOV, A.I. A demonstração em Geometria. Tradução: Hygino Domingues, Matemática: aprendendo e ensinando. São Paulo; atual, 1995.

DUVAL, R. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Trad. Méricles T. Moretti. REVEMAT, v.7, n.1, Florianópolis: UFSC/MTM/PPGECT, 2012.

FERREIRA, Maridete Brito Cunha. UMA ORGANIZAÇÃO DIDÁTICA EM QUADRILÁTERO QUE APROXIME O ALUNO DE LICENCIATURA DAS DEMONSTRAÇÕES GEOMÉTRICAS. 2016. 341 f. Tese (Doutorado) - Curso de Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

FETISSOV, A.I. A demonstração em Geometria. Tradução: Hygino Domingues, Matemática: aprendendo e ensinando. São Paulo; atual, 1995.

FIORENTINI, Dário. Erros e acertos no ensino-aprendizagem da matemática: problematizando uma tradição cultural. In: JORNADA NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E XIV JORNADA REGIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2006, Passo Fundo. Anais...Universidade de Passo Fundo, 2006.

FUSIGER, Josiele Maria. ANÁLISE DE ERROS NO CÁLCULO DE PERÍMETRO E ÁREA DE FIGURAS PLANAS NO ENSINO MÉDIO. 2015, 81 f. Dissertação (Mestrado Profissionalizante) – Centro Universitário Franciscano, Santa Maria, 2015.

LORENZATO, Sérgio. Por que não ensinar Geometria? A educação matemática em revista. Geometria. Blumenau, número 04, 1995. p.03-13. Edição especial.

MORESI, Eduardo. Metodologia da Pesquisa. Universidade Católica de Brasília – UBC Pró-reitoria de Pós-graduação – PRPG Programa de Pós-graduação STRICTO SENSU em gestão do conhecimento e tecnologia da informação. Brasília, Distrito Federal, 2003.

MORETTI, Méricles Thadeu; BRANDT, Celia Finck. A confluência de ideias para criar um espaço de aprendizagem da geometria. s.d.

PAVANELLO, Regina Maria. O abandono do ensino da Geometria no Brasil: causas e consequências. Revista Zetetiké, Campinas, vol. 1, n.1, p. 7-1. 1993.

SANTOS, Cleane A.; NACARATO, Adair M. Aprendizagem em Geometria na educação básica: a fotografia e a escrita na sala de aula. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

SILVA, Janssen Felipe da. Introdução: Avaliação do ensino e da abordagem, numa perspectiva formativa-reguladora. In: SILVA, Janssen Felipe da; HOFFMANN, Jussara; ESTEBAN, Maria Tereza (orgs.). Práticas avaliativas e aprendizagens significativas: em diferentes áreas do currículo. 10. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013. p. 9 -22.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S. A., 2009.

Published

2023-11-21

How to Cite

Bahia, J. dos S. S., Ferreira, M. B. C., & Almouloud, S. A. (2023). Analysis of errors in Geometric Demonstrations: a study of difficulties of undergraduates in mathematics. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 14(3), 44–67. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.256882

Issue

Section

ARTIGOS