Analysis of errors in Geometric Demonstrations: a study of difficulties of undergraduates in mathematics
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.256882Keywords:
Evidence and Demonstrations, error analysis, empirical validation, difficulties, apprehensionsAbstract
This work is part of a research work whose objective is to present a reflection on the difficulties of undergraduate students in mathematics with proofs and geometric demonstrations based on the analysis of errors related to empirical validation. We present results obtained from the analysis of one of the three categories of errors that emerged from the analysis of the answers to three questions contained in a test applied to a class of the Degree in Mathematics at the State University of Bahia, in the discipline Plane Geometry, which was called empirical validation, in addition to a synthesis of the research process until the emergence of these categories. The analysis was carried out according to assumptions of error analysis, which in turn is based on content analysis. For the interpretation and inference of the results, we based ourselves on the theoretical framework of demonstrations and types of apprehension, in addition to notes on the analysis of errors. Difficulties of undergraduates in using the figure in a heuristic way stand out, that is, as support for the demonstration, as well as a tendency to resort, above all, to perceptive apprehension, to the detriment of discursive apprehension.
References
ALMOULOUD, Saddo Ag. Prova e demonstração em matemática: problemática de seus processos de ensino e aprendizagem. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, n. 30 7 a 10 de out. de 2007. Anais eletrônico... Caxambu, 2007. p. 1-18.
ALMOULOUD, S. A.; REGNIER, J. C.; FUSCO, C. A. Resolver problemas envolvendo prova e demonstração: uma dificuldade para professores de ensino básico. In: INTERNA TIONAL CONGRESS OF MA THEMA TICS, ENGINEERING AND SOCIETY - ICMES, 1., 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: [s.n.], 2009. p. 1-8.
BALACHEFF, Nicolas. Preuve et démonstration en mathématiques au collège. Recherches em Didactique des Matémathiques, Grenoble, v. 3, n. 3, p. 261-304, 1982.
BALACHEFF, N. Procesos de prueba en los alumnos de matemáticas (Trad. nossa). Bogotá, Colombia: Universidad de los Andes, 2000. Disponível em < https://hal.archives- ouvertes.fr/hal-00520133/document>. Acesso em: 14 de nov. de 2022.
BORASI, Raffaella. Reconceiving mathematics instruction: A focus on errors. Greenwood Publishing Group, 1996.
CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
CURY, Helena Noronha; BISOGNIN, Eleni; BISOGNIN, Vanilde. A ANÁLISE DE ERROS COMO METODOLOGIA DE INVESTIGAÇÃO, 2008. Disponível em: https://silo.tips/download/a-analise-de-erros-como-metodologia-de-investigaao. Acesso em: 22 de out. de 2019.
DE VILLIERS, Michael D. Papel e funções da demonstração no trabalho com o Sketchpad. Educação e Matemática, v. 63, p. 31-36, 2001.
DOMINGUES, Hygino H. Introdução histórica. In: FETISSOV, A.I. A demonstração em Geometria. Tradução: Hygino Domingues, Matemática: aprendendo e ensinando. São Paulo; atual, 1995.
DUVAL, R. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Trad. Méricles T. Moretti. REVEMAT, v.7, n.1, Florianópolis: UFSC/MTM/PPGECT, 2012.
FERREIRA, Maridete Brito Cunha. UMA ORGANIZAÇÃO DIDÁTICA EM QUADRILÁTERO QUE APROXIME O ALUNO DE LICENCIATURA DAS DEMONSTRAÇÕES GEOMÉTRICAS. 2016. 341 f. Tese (Doutorado) - Curso de Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
FETISSOV, A.I. A demonstração em Geometria. Tradução: Hygino Domingues, Matemática: aprendendo e ensinando. São Paulo; atual, 1995.
FIORENTINI, Dário. Erros e acertos no ensino-aprendizagem da matemática: problematizando uma tradição cultural. In: JORNADA NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E XIV JORNADA REGIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2006, Passo Fundo. Anais...Universidade de Passo Fundo, 2006.
FUSIGER, Josiele Maria. ANÁLISE DE ERROS NO CÁLCULO DE PERÍMETRO E ÁREA DE FIGURAS PLANAS NO ENSINO MÉDIO. 2015, 81 f. Dissertação (Mestrado Profissionalizante) – Centro Universitário Franciscano, Santa Maria, 2015.
LORENZATO, Sérgio. Por que não ensinar Geometria? A educação matemática em revista. Geometria. Blumenau, número 04, 1995. p.03-13. Edição especial.
MORESI, Eduardo. Metodologia da Pesquisa. Universidade Católica de Brasília – UBC Pró-reitoria de Pós-graduação – PRPG Programa de Pós-graduação STRICTO SENSU em gestão do conhecimento e tecnologia da informação. Brasília, Distrito Federal, 2003.
MORETTI, Méricles Thadeu; BRANDT, Celia Finck. A confluência de ideias para criar um espaço de aprendizagem da geometria. s.d.
PAVANELLO, Regina Maria. O abandono do ensino da Geometria no Brasil: causas e consequências. Revista Zetetiké, Campinas, vol. 1, n.1, p. 7-1. 1993.
SANTOS, Cleane A.; NACARATO, Adair M. Aprendizagem em Geometria na educação básica: a fotografia e a escrita na sala de aula. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
SILVA, Janssen Felipe da. Introdução: Avaliação do ensino e da abordagem, numa perspectiva formativa-reguladora. In: SILVA, Janssen Felipe da; HOFFMANN, Jussara; ESTEBAN, Maria Tereza (orgs.). Práticas avaliativas e aprendizagens significativas: em diferentes áreas do currículo. 10. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013. p. 9 -22.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S. A., 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jamile dos Santos Souza Bahia, Maridete Brito Cunha Ferreira, Saddo Ag Almouloud

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

