Mathematics modeling and critical mathematics education: weaving interconnections from Brazilian research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.258307

Keywords:

Mathematics Education, Mathematical Modeling, criticality, production mapping, categorization

Abstract

In this text, we seek to identify, in Brazilian academic productions published since 2002, the interconnections between Mathematical Modeling (MM) and Critical Mathematics Education (CME). This research occurred due to the quantity of productions regarding these two themes, addressed both separately and concomitantly, which allows dialogues between these themes within the scope of Mathematics Education (ME). For this discussion, we took a qualitative approach, of a documentary nature, in electronic media, through the compilation of publications from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). We adopted Discursive Textual Analysis (ATD) as an analytical device for analyzing 18 productions. We fragmented the data, valuing the unitarization stage, and this process emerged six Initial Categories (CI) that provided the opportunity for the delineation of three Final Categories (CF): CF-1: the development of Mathematical Modeling activities in the context of everyday situations of those involved that enable reflections of a social, political and/or economic nature; CF-2: the planning and development of Mathematical Modeling activities in order to promote the spirit of cooperation, collectivity and trust of the participants, who become active in the curriculum; CF-3: the manifestation of mathematical, technical and reflective discussion in relation to habits (present and future) with a view to decision making. In the final categories, we highlight potential arising from the interconnections between Mathematical Modeling (MM) and Critical Mathematics Education (CME) that contributed to the development of modeling activities within the scope of Mathematics Education (EM), aiming for critical mathematical education.

Author Biographies

Aline Loise Martins, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda na Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM - UEM Maringá - PR; Mestre pelo PROFCIAMB - Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais - UEM - Universidade Estadual de Maringá - Campus Goioerê - PR; Graduação em Agronomia - Integrado Colégio e Faculdade Campo Mourão - PR; Especialização em Gerenciamento e Auditoria Ambiental - UTFPR - Campus Campo Mourão; Especialização em Educação e Formação Empreendedora - EaD - UNICENTRO - Pólo Nova Tebas; Formação Pedagógica em Matemática - Faculdade Educacional da Lapa - Maringá - PR. Área de pesquisa: Educação Matemática Crítica e Modelagem Matemática.

Lilian Akemi Kato, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduada em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (1992); Mestre em Matemática pela Universidade de São Paulo (1996); Doutora em Matemática Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Atualmente é professora associada da Universidade Estadual de Maringá atuando como docente no Departamento de Matemática, no Programa de Pós Graduação em Educação para a Ciência e Matemática, Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Biomatemática, atuando principalmente nos temas: Modelagem Matemática e Ensino de Ciências e Educação Matemática.

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Published

2023-11-21

How to Cite

Martins, A. L., & Kato, L. A. (2023). Mathematics modeling and critical mathematics education: weaving interconnections from Brazilian research. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 14(3), 157–182. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.258307

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ARTIGOS