Analysis of the understanding on teacher education developed by postgraduate students of the mathematics teaching area
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.239529Keywords:
teacher education, postgraduate students, understanding, mathematics teaching, initial and continuing educationAbstract
The objective was to analyze the understanding about teacher education developed by post-graduate students. Participated in the research, eight post-graduate students in the area of Mathematics Teaching, enrolled in a discipline on teacher education that teaches Mathematics. After the classes of this subject, we applied a questionnaire with two questions. The results showed that the participants' understanding of teacher educationresulted in three important ideas: professional development, constitution of teaching knowledge, and practice valuation. In the case of understanding the gaps iinitial teacher education, the results showed that theparticipants pointed out the need to restructure pedagogical and disciplinary knowledge and to review the formation of the trainer. Already onthe gaps in continuing teacher education, the participants' understanding revealed the need for a theoretical-practical rebalancing and to understand the teacher profession as continuous training. We conclude that the understandings developedby post-graduate students place teacher training as a process that must occur throughout the teaching career and that the gaps pointed out indicate, in synthesis, the need for dialectical construction between theory and practice.References
ALMEIDA, P. C. A.; BIAJONE, J. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 281-295, maio/ago., 2007.
CAMPOS, V. T. B. Marcas indeléveis da docência no EnsinoSuperior: representações relativas à docência no ensino superior de pós-graduandos de instituições federais de ensino superior. 2010. 304f. Tese (Doutorado em Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares) –Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2010.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.
GATTI, B. A. Entrevista -O que se percebe é que a questão da docência é sempre relegada como se fosse algo menor. Cadernos Cenpec, São Paulo, v.4, n.2, p. 248-275, dez., 2014.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. de SÁ. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. (Trad. Silvana Cobucci Leite). São Paulo: Cortez, 2011.
MAGALHÃES, R. C. B. P. et al. Formação docente na pós-graduação stricto sensu: experiências na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 13, n. 31, p. 559-582, maio/ago., 2016.
MARTINS, A. F. P. Ensino de Ciências: desafios à formação de professores. Revista Educação em Questão, v. 23, n. 9, p. 53-65, maio/ago. 2005.
PACHECO, J. A.; FLORES, M. A. Formação e avaliação de professores. Porto: Porto Editora, 1999.
QUADROS, A. L. et al. As concepções sobre a docência em Química de estudantes de um programa de pós-graduação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 14, n. 33, p. xx-xx, jan./abril, 2017.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.