Analysis of the understanding on teacher education developed by postgraduate students of the mathematics teaching area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.239529

Keywords:

teacher education, postgraduate students, understanding, mathematics teaching, initial and continuing education

Abstract

The objective was to analyze the understanding about teacher education developed by post-graduate students.  Participated  in  the  research,  eight  post-graduate  students  in  the  area  of  Mathematics Teaching, enrolled in a discipline on teacher education that teaches Mathematics. After the classes of this subject, we applied a questionnaire with two questions. The results showed that the participants' understanding  of  teacher  educationresulted  in  three  important  ideas:  professional  development, constitution of teaching knowledge, and practice valuation. In the case of understanding the gaps iinitial teacher education, the results showed that theparticipants pointed out the need to restructure pedagogical and disciplinary knowledge and to review the formation of the trainer. Already onthe gaps  in  continuing  teacher  education,  the  participants'  understanding  revealed  the  need  for  a theoretical-practical rebalancing and to understand the teacher profession as continuous training. We conclude  that  the  understandings  developedby  post-graduate  students  place  teacher  training  as  a process  that  must  occur  throughout  the  teaching  career  and  that  the  gaps  pointed  out  indicate,  in synthesis, the need for dialectical construction between theory and practice.

Author Biography

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Maringá

Professor Ajunto Doutor do Departamentto de Matemática da Universidade Estadual de Maringá-UEM/PR. Atua na área de Educação Matemática, investigando os seguintes temas: ensino-aprendizagem de Matemática via resolução de problemas, formação de professores que ensinam Matemática, formação de conceitos geométricos.

References

ALMEIDA, P. C. A.; BIAJONE, J. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 281-295, maio/ago., 2007.

CAMPOS, V. T. B. Marcas indeléveis da docência no EnsinoSuperior: representações relativas à docência no ensino superior de pós-graduandos de instituições federais de ensino superior. 2010. 304f. Tese (Doutorado em Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares) –Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2010.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

GATTI, B. A. Entrevista -O que se percebe é que a questão da docência é sempre relegada como se fosse algo menor. Cadernos Cenpec, São Paulo, v.4, n.2, p. 248-275, dez., 2014.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. de SÁ. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. (Trad. Silvana Cobucci Leite). São Paulo: Cortez, 2011.

MAGALHÃES, R. C. B. P. et al. Formação docente na pós-graduação stricto sensu: experiências na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 13, n. 31, p. 559-582, maio/ago., 2016.

MARTINS, A. F. P. Ensino de Ciências: desafios à formação de professores. Revista Educação em Questão, v. 23, n. 9, p. 53-65, maio/ago. 2005.

PACHECO, J. A.; FLORES, M. A. Formação e avaliação de professores. Porto: Porto Editora, 1999.

QUADROS, A. L. et al. As concepções sobre a docência em Química de estudantes de um programa de pós-graduação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 14, n. 33, p. xx-xx, jan./abril, 2017.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Published

2019-09-15

How to Cite

Proença, M. C. de. (2019). Analysis of the understanding on teacher education developed by postgraduate students of the mathematics teaching area. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.239529

Issue

Section

ARTIGOS