Modellus Software and Mathematical Modeling: Relating Mathematical Concepts With Physics Phenomena

Authors

  • Janice Teresinha Reichert Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Sergio Renato Barcelos Professor da rede municipal de Educação

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.239878

Keywords:

elementary school, kinematics, functions, Modellus software

Abstract

The present work is a study that aims to investigate the benefits of using the computational resource  Modellus,  in  the  teaching-learning  process  of  the  concept  of  functions,  starting  from  a problem of reality, suggested  by the  students.  The research was carried  out in a 9th grade class  of a public  school,  using  a  sequence  of  activities,  with  duration  of  30  hours  and  participation  of  17 regularly enrolled students. The mathematical subject refers to the functions, approaching general and essential  concepts,  construction  of  models  from  physical  problems,  and  study  of  tables  and  graphs. The themes were worked out in order to allow the researched student to relate the content to their daily lives.  For  the  analysis  of  results,  questionnaires  with  descriptive  questions  were  applied  before  and after the activities were carried out. Thus, itis concluded that the Modellus software was adequate for this 9th grade class, according to the data analyzed in this work

Author Biographies

Janice Teresinha Reichert, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestre em Matemática, doutor em Engenharia Mecânica. Professora adjunta do departamento de Matemática da Universidade Federal da Fronteira Sul.

Sergio Renato Barcelos, Professor da rede municipal de Educação

Mestre em Matemática, no mestrado profissional em Rede Nacional em Matemática.

References

ARAÚJO, I.S.; VEIT, E. A.; MOREIRA, M. A. Atividades de modelagem computacional no auxílio à interpretação de gráficos de Cinemática. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 179-184,2004.

BARCELOS, S.R.Software Modellus e modelagem Matemática: relacionando conceitosmatemáticos com fenômenos da Física.2017. 122f. Dissertação (MestradoProfissional em Matemática em Rede Nacional)-PROFMAT,UFFS,2017.

BASSANEZI,R. C. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia.3. ed.1ª impressão.São Paulo: Conexo, 2009.

BRASIL. Parâmetros curriculares Nacionais Ensino Médio.(PCNs).1999. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf, acesso em: 28 de fevereiro2017.

BURAK, D. Modelagem Matemática sob um olhar de Educação Matemática e suas implicações para a construção do conhecimento matemático em sala de aula. Revista de Modelagem na Educação Matemática,São Paulo, v. 1, n. 1, p. 10-27, 2010.

BURAK, D.;KLÜBER, T.E. Concepções de modelagem Matemática: contribuições teóricas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 10, n. 1, pp. 17-34, 2008.

DANTE, L.R. Projeto Teláris: Matemática.São Paulo: Ática, 2012.

FARIA, E. T. O Professor e as novas tecnologias. In: ENRICONE, D. (Org.). Ser Professor.4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 57-72. 2004. Disponível em:http://aprendentes.pbworks.com/f/prof_e_a_tecnol_5%5B1%5D.pdf.Acesso em: 15 Jul. 2017.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8.ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas. Basic Books, 1980.

TEODORO, V. D. Modelação computacional em Ciências e Matemática.Revista Brasileira de Informáticana Educação. Uniandes -Lidie, Colombia. v.10,n.2, p.171-182. 1997. Disponível em:http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles112586_archivo.pdf.Acesso em: 07 set. 2016.

Published

2019-09-15

How to Cite

Reichert, J. T., & Barcelos, S. R. (2019). Modellus Software and Mathematical Modeling: Relating Mathematical Concepts With Physics Phenomena. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.239878

Issue

Section

ARTIGOS