Mathematical knowledge construction process: digital algorithms and games

Authors

  • Greiton Toledo de Azevedo Instituto Federal Goiano
  • José Pedro Ribeiro Machado Universidade Federal de Goiás
  • Gene Maria Vieira Lyra-Silva Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.242010

Keywords:

mathematics teaching, game programming, construction, basic education

Abstract

This  paper  proposes  to  understand  the  process  of  building  mathematical  knowledge  from  the production of digital games. This initiative was carried out under the Mattics project in a public school in  the  region  of  Goiânia  (GO),  guided  by  the  assumptions  of  qualitative  research.  From  the intersection  of  empirical  materials  produced  in  the  research,  we  seek  theoretical  support  from Constructionism  regarding  the  understanding  of  the  mathematical  ideas  mobilized  behind  the production  of  digital  games.  The  results  obtained  with  the  data  analysis  indicate  evidence  to understandthe process of knowledge construction from game production as a dynamic movement, which  combines  ideas/meanings  of  mathematics  and  that  does  not  necessarily  depart  from  formal concepts throughout the process. a nonlinear production, evidencing the relevance of a contextualized, problematized and active formation of the student in the classroom with the use of the programming language

Author Biography

Greiton Toledo de Azevedo, Instituto Federal Goiano

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Goiás. É especialista em Educação Matemática com ênfase em matemática computacional pelo Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal de Goiás. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás - PPMECM/UFG. Doutorando em Educação Matemática pelo Instituto de Geociências e Ciências Exatas da UNESP. É professor efetivo do Instituto Federal - Goiano. É membro do Grupo de Formação e Pesquisa em Educação Matemática - MATEMA/UFG e também do Grupo de Pesquisa em Informática, outras Mídias e Educação Matemática - GPIMEM da Unesp/RioClaro. É também escritor de livros paradidáticos de matemática da primeira fase do Ensino fundamental para a coleção Hora do Pensar - ONG Gaia + OSCIP, Piracicaba, São Paulo, SP. Em 2016, conquistou o Prêmio Nacional Educador Nota 10 pela Fundação Victor Civita e Fundação Roberto Marinho em parceria com a Fundação Lemann, Revista Nova Escola, Rede Globo e Grupo Abril pelo projeto: Matemática e games? Eis a questão! Em 2017 recebeu o Prêmio Internacional (Desafio de Aprendizagem Criativa) pelo Massachusetts Institute of Technology - MIT e Fundação Lemann com o projeto Mattics. Desenvolve projetos (em especial, o Mattics) junto ao grupo Lifelong Kindergarten do MIT/EUA. Nos últimos anos tem se dedicado aos estudos e pesquisas referentes ao processo de ensino e aprendizagem de matemática da Educação Básica, tecnologias Educacionais, linguagens computacionais gráficas e construção de jogos eletrônicos.

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Published

2020-07-18

How to Cite

Azevedo, G. T. de, Machado, J. P. R., & Lyra-Silva, G. M. V. (2020). Mathematical knowledge construction process: digital algorithms and games. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.242010

Issue

Section

ARTIGOS