Tangram:contemporaneityand mathematical connectionsin this millennial game
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.244078Keywords:
Tangram, puzzle, square, fraction, equivalent figuresAbstract
Sharing pedagogical experiences should be a concern of all teachers. Here we present an activity performed with students from 6th grade of elementary school at Pedro II College. We try to explain our pedagogical proposal clearly, so that other teachers can, like us, propose experimental activities for the construction and fixation of concepts. Using game as a starting point, and with the goal of establish connections between two fundamental themes: geometry and rationalnumbers, we were able to combine the playful construction of knowledge. The activity was performed in two classes of 90min, each, in three moments: in the first, the students built a Tangram, by folding an A4 sheet of paper; in the second moment, students were invited to reflect and to answer to several questions that connect the notions of area and fraction, using for it different pieces of Tangramand varying the area unit; in the third moment, studentsparticipated, in groups, in a team competition on the gym. We will report not only the difficulties, questions and results obtained, but also, show pictures of different moments of the activity, highlighting the fact that an activity of this nature has enormous importance for the development of several of the multiple intelligences, according to Gardner's classification.References
ARMSTRONG, T. Inteligências múltiplas na sala de aula. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.
BALDISSERA, A. Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Sociedade em Debate, Pelotas, v. 7, n. 2, p. 5-25, agosto/2001.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília. MEC/SEF, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. MEC/SEF, 2018.
ENGEL, G. I. Pesquisa-ação. Educar, Curitiba, Editora da UFPR, n. 16, p. 181 – 191, 2000.
ESCOLA SUPERIOR DE EDUCAÇÃO DE VISEU. Construção do Tangram. Programa de Formação Contínua em Matemática para Professores do 1º Ciclo. Disponível em: https://bit.ly/2svRmho. Acesso em: 18 jan. 2018.
GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994.
GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1995.
GARDNER, H.; HATCH, T. Multiple Intelligences go to school: Educational Implications of the Theory of Multiple Intelligences. Educational Researches, American Educational Research Association, Vol. 18, Nº 8. Novembro, 1989. p. 4 – 10.
NOVAES, J. A.; SILVA JUNIOR, C. M. da; NOVAES, A. M. Tangram: por que não se pode construir um quadrado utilizando exatamente 6 de suas peças? Boletim GEPEM, nº 65, jul./dez. 2014.
RUBINSTEIN, E. Psicopedagogia: Uma Prática, Diferentes Estilos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
SOUZA, E. R. et al. A matemática das sete peças do Tangram. 3. ed. São Paulo: Centro de Aperfeiçoamento do Ensino de Matemática. IME/USP, 2003.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.