Tangram:contemporaneityand mathematical connectionsin this millennial game

Authors

  • Daniele Simas Pereira Alves EM Pastor Ricardo Parise – Rio de Janeiro
  • Marcela Frontelmo EEM Guaxindiba – Rio de Janeiro
  • Liliana Manuela Gaspar Cerveira da Costa Colégio Pedro II – Rio de Janeiro
  • João Domingos Gomes da Silva Junior Colégio Pedro II - RJ

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.244078

Keywords:

Tangram, puzzle, square, fraction, equivalent figures

Abstract

Sharing  pedagogical  experiences  should  be  a  concern  of  all  teachers.  Here  we  present  an  activity performed with students from 6th grade of elementary school at Pedro II College. We try to explain our pedagogical proposal clearly, so that other teachers can, like us, propose experimental activities for the construction and fixation of concepts. Using game as a starting point, and with the goal of establish connections between two fundamental themes: geometry and rationalnumbers, we were able to combine the playful construction of knowledge. The activity was performed in two classes of 90min, each, in three moments: in the first, the students built a Tangram, by folding an A4 sheet of paper; in the second moment, students were invited to reflect and to answer to several questions that connect the notions of area and fraction, using for it different pieces of Tangramand varying the area unit; in the third moment, studentsparticipated,  in  groups,  in  a  team  competition  on  the  gym.  We  will  report  not  only  the difficulties, questions and results obtained, but also, show pictures of different moments of the activity, highlighting the fact that an activity of this nature has enormous importance for the development of several of the multiple intelligences, according to Gardner's classification.

Author Biography

João Domingos Gomes da Silva Junior, Colégio Pedro II - RJ

Possui graduação em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002) e mestrado em Matemática aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2004). Atualmente é professor - Colégio Pedro II. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, estatística, geometria diferencial e estimativa de curvatura.

References

ARMSTRONG, T. Inteligências múltiplas na sala de aula. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BALDISSERA, A. Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Sociedade em Debate, Pelotas, v. 7, n. 2, p. 5-25, agosto/2001.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília. MEC/SEF, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. MEC/SEF, 2018.

ENGEL, G. I. Pesquisa-ação. Educar, Curitiba, Editora da UFPR, n. 16, p. 181 – 191, 2000.

ESCOLA SUPERIOR DE EDUCAÇÃO DE VISEU. Construção do Tangram. Programa de Formação Contínua em Matemática para Professores do 1º Ciclo. Disponível em: https://bit.ly/2svRmho. Acesso em: 18 jan. 2018.

GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1995.

GARDNER, H.; HATCH, T. Multiple Intelligences go to school: Educational Implications of the Theory of Multiple Intelligences. Educational Researches, American Educational Research Association, Vol. 18, Nº 8. Novembro, 1989. p. 4 – 10.

NOVAES, J. A.; SILVA JUNIOR, C. M. da; NOVAES, A. M. Tangram: por que não se pode construir um quadrado utilizando exatamente 6 de suas peças? Boletim GEPEM, nº 65, jul./dez. 2014.

RUBINSTEIN, E. Psicopedagogia: Uma Prática, Diferentes Estilos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

SOUZA, E. R. et al. A matemática das sete peças do Tangram. 3. ed. São Paulo: Centro de Aperfeiçoamento do Ensino de Matemática. IME/USP, 2003.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 1985.

Published

2020-07-18

How to Cite

Alves, D. S. P., Frontelmo, M., Costa, L. M. G. C. da, & Silva Junior, J. D. G. da. (2020). Tangram:contemporaneityand mathematical connectionsin this millennial game. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.244078

Issue

Section

ARTIGOS