Teacher’s knowledge about strategies mobilized by their students when solving situations involving the idea of quota in the division

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.244122

Keywords:

teachers formation, contentand student knowledge, division significations

Abstract

The objective of this investigation is to analyze teachers’ knowledge regarding strategies mobilized by students in resolving division situations involving the idea of quota. The theoretical contribution based on the aspects related to the multiplicative structures of the Theory of Conceptual Fields and the knowledge necessary for teaching. This is a qualitative research developed from the analysis of audio transcriptions  that  contain  the  reflections  made  explicit  by  two  participants  of  a  study  group  for elementary school mathematics teachers. The data points to the importance of analyzing the strategies used by the students for a possible knowledge (re)assignment about the quota class of the division operation, and from this analysis, guide the teachers towards a reflexive attitude regardingthe teaching of the concepts of the operations involved in different situations.

Author Biographies

Diná da Silva Correia, Universidade Estadual de Santa Cruz

Professora do Curso de Matemática - Bacharelado e Licenciatura, Departamento de Ciencias Exatas e Tecnológicas, àrea de matemática

Angelica da Fontoura Garcia Silca, Anhanguera de São Paulo

Professora do programa de pós graduação em Eduação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo

Maria Elisa Esteves Lopes Galvão, Unian

Professora do programa de pós graduação em Eduação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo

References

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, Sage Publications, Michigan. v. 59, n. 5, p. 389- 407, 2008.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação Tradutores: Maria João Sara dos Santos e Telmo Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf > Acesso em: 09 dez. 2019.

CORREA, J. A resolução oral de tarefas de divisão por crianças. Estudos de Psicologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 145-155, 2004.

CORREIA, D. S. O desenvolvimento profissional de professores que ensinam as estruturas multiplicativas. 2018. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo-UNIAN, São Paulo, 2018.

GARCIA SILVA, A. F.; MIRANDA, M.; PIETROPAULO, R. C. Constituição de um Grupo de Estudo na própria Escola: caminho para a (re)construção dos conhecimentos profissionais. Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), v. 1, n. 1, out. - dez./ 2016.

MERLINI, V. L.; MAGINA, S. M. P.; SANTOS, A. Estrutura multiplicativa: um estudo comparativo entre o que a professora elabora e o desempenho dos estudantes. Actas del VII CIBEM- Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. ISSN 2301-0797. Montevidéo, Uruguay, 2013, pp 2708-2715.

SANTANA, E. R. DOS S. Estruturas Aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? 2010. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

VERGNAUD, G. Multiplicative structures. In: LESH, R.; LANDAU, M. Acquisition of mathematics concepts and processes. New York: Academic Press, 1983, pp. 127-174.

VERGNAUD, G. Multiplicative Structures. In: HIEBERT, H.; BEHR, M. (Eds.) Research Agenda in Mathematics Education, Number Concepts and Operations in the Middle Grades. Hillsdale: Lawrence Eribaum, 1988. p. 141–161.

VERGNAUD, G. Epistemologia e psicologia da educação matemática. In: KILPATRICK, J.; NESHER, P. (Eds.). Mathematics and cognition. Cambrigde: Cambridge University Press, 1990. pp. 2–17.

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escolar elementar. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.

Published

2020-07-18

How to Cite

Correia, D. da S., Silca, A. da F. G., & Galvão, M. E. E. L. (2020). Teacher’s knowledge about strategies mobilized by their students when solving situations involving the idea of quota in the division. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.244122

Issue

Section

ARTIGOS