Teacher’s knowledge about strategies mobilized by their students when solving situations involving the idea of quota in the division
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.244122Keywords:
teachers formation, contentand student knowledge, division significationsAbstract
The objective of this investigation is to analyze teachers’ knowledge regarding strategies mobilized by students in resolving division situations involving the idea of quota. The theoretical contribution based on the aspects related to the multiplicative structures of the Theory of Conceptual Fields and the knowledge necessary for teaching. This is a qualitative research developed from the analysis of audio transcriptions that contain the reflections made explicit by two participants of a study group for elementary school mathematics teachers. The data points to the importance of analyzing the strategies used by the students for a possible knowledge (re)assignment about the quota class of the division operation, and from this analysis, guide the teachers towards a reflexive attitude regardingthe teaching of the concepts of the operations involved in different situations.References
BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, Sage Publications, Michigan. v. 59, n. 5, p. 389- 407, 2008.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação Tradutores: Maria João Sara dos Santos e Telmo Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf > Acesso em: 09 dez. 2019.
CORREA, J. A resolução oral de tarefas de divisão por crianças. Estudos de Psicologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 145-155, 2004.
CORREIA, D. S. O desenvolvimento profissional de professores que ensinam as estruturas multiplicativas. 2018. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo-UNIAN, São Paulo, 2018.
GARCIA SILVA, A. F.; MIRANDA, M.; PIETROPAULO, R. C. Constituição de um Grupo de Estudo na própria Escola: caminho para a (re)construção dos conhecimentos profissionais. Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), v. 1, n. 1, out. - dez./ 2016.
MERLINI, V. L.; MAGINA, S. M. P.; SANTOS, A. Estrutura multiplicativa: um estudo comparativo entre o que a professora elabora e o desempenho dos estudantes. Actas del VII CIBEM- Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. ISSN 2301-0797. Montevidéo, Uruguay, 2013, pp 2708-2715.
SANTANA, E. R. DOS S. Estruturas Aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? 2010. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
VERGNAUD, G. Multiplicative structures. In: LESH, R.; LANDAU, M. Acquisition of mathematics concepts and processes. New York: Academic Press, 1983, pp. 127-174.
VERGNAUD, G. Multiplicative Structures. In: HIEBERT, H.; BEHR, M. (Eds.) Research Agenda in Mathematics Education, Number Concepts and Operations in the Middle Grades. Hillsdale: Lawrence Eribaum, 1988. p. 141–161.
VERGNAUD, G. Epistemologia e psicologia da educação matemática. In: KILPATRICK, J.; NESHER, P. (Eds.). Mathematics and cognition. Cambrigde: Cambridge University Press, 1990. pp. 2–17.
VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escolar elementar. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.