Fractions and Theory of Conceptual Fields: a mapping of papers published in events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251243

Keywords:

Theory of Conceptual Fields, teaching of fractions, mathematical education, Gérard Vergnaud, mapping

Abstract

This  article,  written  from  a  descriptive  perspective,  contemplates  the  result  of  mapping  with focus  on  the Theory  of  Conceptual  Fields  and  the  teaching  of  fractions  in  papers  published  in the  Latin  American  Symposium  on  Didactics  of  Mathematics,  at  the  National  Mathematical Education Meeting and the International Research Seminar in Mathematical Education, in order to answer the following question: What does research that presents Theory of Conceptual Fields as  an  aid  for  teaching  of  Fractions  say?  To  this  end,  sections  were  created  to  organize  and compare  the  studied  texts,  highlighting  the  objective,  justification,  context  of  the  research, meaning of fractions, among others. The collected data provides evidence for a low number of research  papers  on  the  theme,  also,  there  are  gaps  regarding  teacher  training  related  to  the Theory of Conceptual Fields and fractions; and research aimed at investigating textbooks on the subject.

Author Biographies

Rosangela Ramon, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Possui graduação em Matemática pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (2004), especialização em Matemática - Formação de professor - pela UFSC e mestrado em Modelagem Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2009). Atualmente é doutoranda em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade estadual do Oeste do Paraná e bolsista do Programa de Bolsas Universitárias de Santa Catarina (UNIEDU). Tem experiência em educação presencial e a distância. É docente de Matemática do Instituto Federal de Santa Catarina, Câmpus Xanxerê,

Nagmar Ferreira de Souza, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Possui graduação em Matemática pela Universidade Paranaense (2007). Especialização em ensino de Matemática e Física. Especialização em Educação Especial. Atualmente é mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática e é professora efetiva de matemática na rede estadual de ensino - Secretaria de Educação do Estado do Paraná. 

Felipe Moraes Kurtz, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Graduado em Licenciatura - Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), campus Cuiabá. Atualmente é mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática - PPGECEM - campus Cascavel - PR.

Clélia Maria Ignatius Nogueira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE); Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Possui graduação em Licenciatura Em Matemática pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Tupã (1973), mestrado em Matemática pela Universidade de São Paulo (1979) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002).  Professora aposentada do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Maringá- UEM, atualmente é membro do corpo docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática - PPGECEM da Universidade do Oeste do Paraná - Unioeste e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática - PRPGEM, da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR.

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Published

2022-08-24

How to Cite

Ramon, R., Souza, N. F. de, Kurtz, F. M., & Nogueira, C. M. I. (2022). Fractions and Theory of Conceptual Fields: a mapping of papers published in events. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(2), 81–108. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251243

Issue

Section

ARTIGOS