Fractions and Theory of Conceptual Fields: a mapping of papers published in events
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251243Keywords:
Theory of Conceptual Fields, teaching of fractions, mathematical education, Gérard Vergnaud, mappingAbstract
This article, written from a descriptive perspective, contemplates the result of mapping with focus on the Theory of Conceptual Fields and the teaching of fractions in papers published in the Latin American Symposium on Didactics of Mathematics, at the National Mathematical Education Meeting and the International Research Seminar in Mathematical Education, in order to answer the following question: What does research that presents Theory of Conceptual Fields as an aid for teaching of Fractions say? To this end, sections were created to organize and compare the studied texts, highlighting the objective, justification, context of the research, meaning of fractions, among others. The collected data provides evidence for a low number of research papers on the theme, also, there are gaps regarding teacher training related to the Theory of Conceptual Fields and fractions; and research aimed at investigating textbooks on the subject.References
BERTONI, N. E. Um novo paradigma no ensino e aprendizagem das frações. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Anais.... Recife, 2004. Disponível em: <http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/15/PA01.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2020.
BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. 125p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Ensino Médio. 2018. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file >. Acesso em: 04 maio 2021.
CAMPOS, T. M. M.; MAGINA, S.; NUNES, T. O professor polivalente e a fração: conceitos e estratégias de ensino. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 8, n. 1, pp. 125-136, 2006.
CARDOSO, V. C.; KATO, L. A.; OLIVEIRA, S. R. Um estudo no campo conceitual de Vergnaud aplicado às matrizes: uma investigação acerca dos invariantes operatórios. REVEMAT, Florianópolis, v. 8, Ed. Especial (dez), p. 95-116, 2013.
CASTRO FILHO, J. A.; SANTANA, E. R. S.; LAUTERT, S. L. (org.). Ensinando multiplicação e divisão do 6º ao 9º ano. Itabuna: Via Litterarum, 2017.
FIORENTINI, D.; GRANDO, R. C; LIMA, R. C. R.; CRECCI, V. M.; COSTA, M. C. O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. (Org). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001-2012. São Paulo: FE/UNICAMP, 2016. p. 17- 41.
LOPES, A. J. O que nossos alunos podem estar deixando de aprender sobre frações, quando tentamos lhes ensinar frações. Bolema, Rio Claro, Ano 21, n. 31, p. 1-22, 2008.
MACHADO, C. T. O. Concepções epistemológicas e experiências de professores de matemática sobre números fracionários: as implicações em suas práticas na 5ª série do Ensino Fundamental. 2007.132f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-graduação em Ensino das Ciências - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.
MOREIRA, M. A. A Teoria dos Campos Conceituais de Vergnaud, o ensino de Ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em Ensino de Ciências – V7(1), pp. 7-29, 2002.
NOGUEIRA, C. M. I.; REZENDE, V. A Teoria dos Campos Conceituais no Ensino de Números Irracionais: implicações da teoria piagetiana no ensino de matemática. Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, [S.L.], v. 6, n. 1, p. 41-63, 2014.
NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças Fazendo Matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
NUNES, T.; BRYANT, P.; PRETZLIK, U.; HURRY, J. The effect of situations on children’s understanding of fractions. In: Anais... Encontro da British Society for Research on the Learning of Mathematics, Oxford, Reino Unido, 2003.
NUNES, T.; CAMPOS, T.; MAGINA, S.; BRYANT, P. Educação Matemática: números e operações. São Paulo: Cortez, 2005, ISBN 85-249-1032-1.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. As Diferentes “Personalidades” do Número Racional Trabalhadas através da Resolução de Problemas. Bolema, Rio Claro, Ano 21, n. 31, p. 79-102, 2008.
PINTO, N. B. A SBEM e a Produção de Conhecimento em Educação Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 65, p. i-xvi, dez. 2019.
SANTOS, A.; MERLINI, V.; MAGINA, S.; SANTANA, E. A noção de divisão para quem não aprendeu a divisão. In: JIEEM– Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v.7 n.2. 2014. p.38-64.
VERGNAUD, G. Teoria dos Campos Conceituais. Recherches em Didactique das Mathématiques, Grenoble, 1990.
VERGNAUD, G. O que é aprender? In: BITTAR, M. (org.); MUNIZ, C. A. (org.). A aprendizagem Matemática na perspectiva da Teoria dos Campos Conceituais. Curitiba: Editora CRV, 2009a, 1. ed. p. 13-35.
VERGNAUD, G. The Theory of Conceptual Fields. Human Development, [S.L.], v. 52, n. 2, p. 83-94, 2009b. S. Karger AG. http://dx.doi.org/10.1159/000202727.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.