A proposal to work with polygons in math classes through Educational Robotics
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251610Keywords:
educational robotics, constructionism, LOGO, digital technologies, mathematics educationAbstract
This article presents an activity proposal that explores mathematical concepts of geometry, more specifically polygons, as well as programming concepts commonly found in Educational Robotics. The present proposal is in line with Papert's constructionist approach, since an environment with robotics foundation typically requires the existence of programs responsible for determining the movement of robots and is conducive to experimentation. Initially inspired by the LOGO programming language, the present proposal constitutes a suggestion of activity for teachers and students of Basic Education. The use of the robot to carry out the activity led to the development of a software called “AutoPlay”, responsible for the communication between the computer and our robot. The analysis of theoretical references together with the elaboration of activities allowed us to conclude that, through these activities, we have the possibility to explore concepts related to mathematics and programming with students in an immersive and relevant way. We believe that this proposal enhances the exploration and understanding of concepts, in order to integrate elements of Educational Robotics in the modernization of mathematics teaching for Basic Education.References
ANWAR, S.; BASCOU, N.A.; MENEKSE, M.; KARDGAR, A. A systematic review of studies on educational robotics. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9(2), p.2, 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de educação Básica, 2017.
DENIS, B.; HUBERT, S. Collaborative learning in an educational robotics environment. Computers in human behavior, 17(5-6), pp.465-480, 2001.
EGUCHI, A. Educational robotics theories and practice: Tips for how to do it right, Robotics: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, vol. 193, 2013.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Editora Atlas S.A.
LIMA, Márcio Roberto de. Construcionismo de Papert e ensino-aprendizagem de computadores no ensino superior. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São João Del-Rei. Minas Gerais.
MALIUK, Karina Disconsi. Robótica educacional como cenário investigativo nas aulas de matemática. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul.
PAPERT, Seymour. Logo: Computadores e Educação. 1ª ed. Tradução: Brasilience, São Paulo, 1985. (Original de 1980)
SANTOS, Flávio Miranda dos. Robótica educacional – potencializando o ensino da matemática. 2014. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro.
VALENTE, José Armando. Diferentes usos do computador na educação. In: Computadores e conhecimento: repensando a educação. 1ª ed. Campinas, NIED-Unicamp, 1993.
UNESP, https://prograddb.unesp.br/nucleo_ensino/ Acesso em: 20 de jun. de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.