A proposal to work with polygons in math classes through Educational Robotics

Authors

  • Elisangela Pavanelo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia, Guaratinguetá https://orcid.org/0000-0003-2926-5793
  • Henrique Maciel Cayres Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia, Guaratinguetá https://orcid.org/0000-0002-6113-2547
  • Rogério Rodrigues dos Santos Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA)

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251610

Keywords:

educational robotics, constructionism, LOGO, digital technologies, mathematics education

Abstract

This article presents an activity proposal that explores mathematical concepts of geometry, more specifically  polygons,  as  well  as  programming  concepts  commonly  found  in  Educational Robotics.  The  present  proposal  is  in  line  with  Papert's  constructionist  approach,  since  an environment  with  robotics  foundation  typically  requires  the  existence  of  programs  responsible for determining the movement of robots and is conducive to experimentation. Initially inspired by the LOGO programming language, the present proposal constitutes a suggestion of activity for teachers and students of Basic Education. The use of the robot to carry out the activity led to the  development  of  a software  called  “AutoPlay”,  responsible  for  the  communication  between the computer and our robot. The analysis of theoretical references together with the elaboration of  activities  allowed  us  to  conclude  that,  through  these  activities,  we  have  the  possibility  to explore  concepts  related  to  mathematics  and  programming  with  students  in  an  immersive  and relevant  way.  We  believe  that  this  proposal  enhances  the  exploration  and  understanding  of concepts,  in  order  to  integrate  elements  of  Educational  Robotics  in  the  modernization  of mathematics teaching for Basic Education.

Author Biography

Elisangela Pavanelo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia, Guaratinguetá

Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo, Brasil(2014)
Professor Assistente Doutor da UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA “JÚLIO DE MESQUITA FILHO” CAMPUS DE GUARATIN , Brasil

Unesp-FEG Campus Garatinguetá, departamento de Matemática. 

Área de atuação: Educação Matemática, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação, Formação de Professores de Matemática. 

References

ANWAR, S.; BASCOU, N.A.; MENEKSE, M.; KARDGAR, A. A systematic review of studies on educational robotics. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9(2), p.2, 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de educação Básica, 2017.

DENIS, B.; HUBERT, S. Collaborative learning in an educational robotics environment. Computers in human behavior, 17(5-6), pp.465-480, 2001.

EGUCHI, A. Educational robotics theories and practice: Tips for how to do it right, Robotics: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, vol. 193, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Editora Atlas S.A.

LIMA, Márcio Roberto de. Construcionismo de Papert e ensino-aprendizagem de computadores no ensino superior. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São João Del-Rei. Minas Gerais.

MALIUK, Karina Disconsi. Robótica educacional como cenário investigativo nas aulas de matemática. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul.

PAPERT, Seymour. Logo: Computadores e Educação. 1ª ed. Tradução: Brasilience, São Paulo, 1985. (Original de 1980)

SANTOS, Flávio Miranda dos. Robótica educacional – potencializando o ensino da matemática. 2014. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro.

VALENTE, José Armando. Diferentes usos do computador na educação. In: Computadores e conhecimento: repensando a educação. 1ª ed. Campinas, NIED-Unicamp, 1993.

UNESP, https://prograddb.unesp.br/nucleo_ensino/ Acesso em: 20 de jun. de 2021.

Published

2022-08-24

How to Cite

Pavanelo, E., Cayres, H. M., & Santos, R. R. dos. (2022). A proposal to work with polygons in math classes through Educational Robotics. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(2), 1–28. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251610

Issue

Section

ARTIGOS