Geometric drawing at the Mathematics teaching: a proposal with the indigenous amuleto Dreams Filter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252918

Keywords:

mathematics, indigenous culture, dreams filter, geometric drawing

Abstract

This  paper  aims  to  describe  the  elaboration  process  and  the  results  of  the  application  of  the  activity “Filtro  dos  Sonhos:  o  desenho  geométrico  do  amuleto  indígena”,  developed  in  the  extension  project “Sem  mais  nem  menos  on-line”,  from  the  Universidade  Federal  de  Alagoas.  The  activity  had  the purpose of building the Dreams Filter through geometric drawing and exploring mathematical content and aspects of indigenous culture, providing students with a relaxed moment to learn Mathematics and awakening in teachers the desire to develop other possibilities to teach Mathematics. It was applied to 207  students  from  2  Brazilian  states  in  Elementary  School  -  Final  Years  and  High  School  and  the mathematical  contents  explored  were  basic  notions  of  plane  geometry,  circle,  circumference,  and polygons inscribed and circumscribed in the circumference. The results of the application reflect that the activity achieved its objective, being a moment of relaxation, working the geometric drawing on a daily theme. In addition, teachers were able to broaden their knowledge of how to teach mathematics with  other  contextualizations.  We  hope  that  this  work  arouses  in  mathematics  teachers  the  desire  to provide  their  students  with  new  ways  to  acquire  and  deepen  mathematical  knowledge,  using  themes present in their daily lives and teaching materials such as the activity described here.

Author Biographies

Nickson Deyvis da Silva Correia, Universidade Federal de Alagoas

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), campus A. C. Simões. Licenciado em Matemática pela UFAL, campus A.C. Simões. Possui o Curso-Técnico-Profissionalizante em Técnico em Química - Eixo Tecnológico Controle e Processos Industriais pelo Instituto Federal de Alagoas (IFAL) - Matriz. Membro do Grupo de Pesquisa 'História da Matemática e Educação Matemática' da UFAL. Colaborador no projeto de extensão 'Sem mais nem menos on-line' do Instituto de Matemática da UFAL. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em História da Matemática, História da Educação Matemática, Educação Matemática e Ensino de Matemática.

Viviane de Oliveira Santos, Universidade Federal de Alagoas

Possui doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (Unesp) e mestrado em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal). É professora efetiva no Instituto de Matemática da Ufal, coordenadora do projeto de extensão "Sem mais nem menos" da UFAL, coordenadora nacional do Mestrado Profissional em Rede Nacional (Profmat), docente no Profmat-Ufal e no Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, editora-adjunta da Coleção História da Matemática da Sociedade Brasileira de Matemática, líder do Grupo de Pesquisa "História da Matemática e Educação Matemática" da Ufal e diretora regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Foi vice-coordenadora nacional do Profmat, coordenadora do Curso de Matemática Licenciatura da Ufal, coordenadora do curso de Licenciatura em Matemática a Distância da Ufal. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em História da Matemática, História da Educação Matemática, Educação Matemática e Ensino de Matemática.

Erenilda Severina da Conceição Albuquerque, Secretaria de Educação do Estado de Alagoas

Mestra em Matemática (PROFMAT) pela Universidade Federal de Alagoas (2017), Especialista em Educação Matemática pelo CESMAC (2015), graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (2001) e graduada em Comunicação Social - Relações Públicas pela Universidade Federal de Alagoas (1992). Atualmente é professor - Secretaria de Estado da Educação e Esportes e professor - SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE MACEIÓ. Membro do Grupo de Pesquisa 'História da Matemática e Educação Matemática' da Universidade Federal de Alagoas. Colaboradora no projeto de extensão 'Sem mais nem menos on-line' do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Alagoas. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em práticas pedagógicas, atuando principalmente nos seguintes temas: formação continuada, práticas pedagógicas, docência, pesquisa e jogo do nim - jogos matemáticos.

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Published

2022-08-24

How to Cite

Correia, N. D. da S., Santos, V. de O., & Albuquerque, E. S. da C. (2022). Geometric drawing at the Mathematics teaching: a proposal with the indigenous amuleto Dreams Filter. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(2), 165–193. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252918

Issue

Section

ARTIGOS