Error analysis mythology contributions to teaching and learning combinatorial analysis in High School
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.253725Keywords:
combinatorial analysis, error analysis, high school, multiplicative principle, errorsAbstract
This study analyzed the solutions of high school students when solving Combinatorial Analysis questions used in the Brazilian National High School Exam (ENEM). The objective of this study is to investigate how the teaching and learning methodology Error Analysis can contribute to the construction of knowledge in Combinatorial Analysis. The data collection instruments were: a questionnaire about the student's profile, a diagnostic activity with Brazilian National High School Exam questions that addressed the main formulas of Combinatorial Analysis, and a clinical interview. Through the Error Analysis methodology, it was possible to develop a classification of the students' responses in the diagnostic activity by which the types of errors and correct answers regarding the content were mapped. The results showed that the research participants presented greater mastery in the use of the Multiplicative Principle. The Arrangement and Combination formulas were the ones that were most related to incorrect use for the calculations of the possibilities. The Error Analysis methodology contributes to the teaching and learning of Combinatorial Analysis as it makes room for the student to review its resolution, reflect on it with the teacher's guidance and review its strategies. In this process, the student matures and builds mathematical knowledge.References
BERTI. N. M. Análise de erro sob a perspectiva didático-pedagógica no ensino-aprendizagem de matemática: um estudo de casos da 5ª série. 15/06/2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2007.
BORBA C. Marcelo. ARAÚJO, J. de L. (Org). Pesquisas qualitativas em educação matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. 128 p.
BORBA, R.; ROCHA, C.; AZEVEDO, J. Estudos em Raciocínio Combinatório: investigações e práticas de ensino na Educação Básica. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 53, p. 1348-1368. dez. 2015.
BORTOLOTI, R. D. M.; FERREIRA, J. R.; SANTOS-WAGNER, V. M. P. Análise das resoluções corretas e erradas de combinatória de futuros professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática PUC-SP. São Paulo, v. 15, n. 3, p. 606–629, dez. 2013.
BORTOLOTI, Roberta D. M.; SANTOS-WAGNER, Vânia M.; FERREIRA, J. R.. Formação de professores: erros em análise combinatória (CO). In: XIII CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Recife – Pernambuco, jun. de 2011.
BORTOLOTI, Roberta D. et al. Primeiros resultados da pesquisa análise de erros no estado da Bahia: os cursos de Licenciatura em Matemática nas Universidades Estaduais. Estudos IAT, v. 2, n. 2, p. 170-184. jun./dez. de 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. MEC. Instituto Nacional De Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Enem: Provas e Gabaritos – 2020. Disponível em:. Acesso em setembro de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais Curriculares. Brasília, 1998.
CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 2. ed.; 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 120.
CAMPOS, Carlos Eduardo; IGLIORI, Sonia Barbosa Camargo. Teses e Dissertações sobre o Ensino e a Aprendizagem da Combinatória: Perspectivas Investigativas. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 16, p. 1-20, mar. de 2021.
LA TAILLE, Yves. O erro na perspectiva piagetiana. Erro e fracasso na escola–alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, p. 25-44, 1997.
OLIVEIRA MORGADO, Augusto César et al. Análise Combinatória e Probabilidade. Sociedade Brasileira de Matemática, Rio de Janeiro, 1991.
FIALHO, Edson. Avaliação Escolar e Taxonomia de Bloom. Livro online: eBook Kindle, 2018.
LIMA, R. G. Araújo. Problemas de Combinatória: um estudo de conhecimentos mobilizados por licenciados em Matemática. 20/02/2015. 198 f. Dissertação (Tese de Mestrado). Prós-Graduação em Educação Matemática da UFMS. Campo Grande: UFMS. p. 198. 2015.
PEREIRA, K. B. Reflexões acerca dos desempenhos de Licenciandos em Matemática em relação à Análise Combinatória. 13/08/2012. 45 f. Monografia (Graduação) - Departamento de Ciências Exatas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista. Agosto de 2012.
PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. O desenvolvimento do raciocínio combinatório na escolarização básica. EM TEIA| Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v.1, n. 1, 2010.
SABO, Ricardo Dezso. Saberes Docentes: a análise combinatória no Ensino Médio. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC/SP, 2010.
SPINILLO, Alina Galvão et al. O erro no processo de ensino-aprendizagem da matemática: errar é preciso. Boletim Gepem, v. 64, p. 1-15, jan. /jun. de 2014.
VEGA, Danielle Avanço. Qual mais fácil de resolver com 2, 3 ou 4 etapas de escolha: produto cartesiano, arranjo, combinação ou permutação?. 25/02/2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Pernambuco, Recife - PE, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.