Error analysis mythology contributions to teaching and learning combinatorial analysis in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.253725

Keywords:

combinatorial analysis, error analysis, high school, multiplicative principle, errors

Abstract

This study analyzed the solutions of high school students when solving Combinatorial Analysis questions  used  in  the  Brazilian  National  High  School  Exam  (ENEM).  The  objective  of  this study is to investigate how the teaching and learning methodology Error Analysis can contribute to  the  construction  of  knowledge  in  Combinatorial  Analysis.  The  data  collection  instruments were:  a  questionnaire  about  the  student's  profile,  a  diagnostic  activity  with  Brazilian  National High School Exam questions that addressed the main formulas of Combinatorial Analysis, and a clinical  interview.  Through  the  Error  Analysis  methodology,  it  was  possible  to  develop  a classification  of  the  students'  responses  in  the  diagnostic  activity  by  which  the  types  of  errors and  correct  answers  regarding  the  content  were  mapped. The  results  showed  that  the  research participants   presented   greater   mastery   in   the   use   of   the   Multiplicative   Principle.   The Arrangement and Combination formulas were the ones that were most related to incorrect use for  the  calculations  of  the  possibilities.  The  Error  Analysis  methodology  contributes  to  the teaching and learning of Combinatorial Analysis as it makes room for the student to review its resolution, reflect on it with the teacher's guidance and review its strategies. In this process, the student matures and builds mathematical knowledge.

Author Biographies

Levy de Oliveira Coelho, Universidade Federal Fluminense

Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal Fluminense/GLT/IME.

Mônica Souto da Silva Dias, Universidade Federal Fluminense

Professora Adjunta do Instituto de Matemática e Estatística - Departamento de Análise.

References

BERTI. N. M. Análise de erro sob a perspectiva didático-pedagógica no ensino-aprendizagem de matemática: um estudo de casos da 5ª série. 15/06/2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2007.

BORBA C. Marcelo. ARAÚJO, J. de L. (Org). Pesquisas qualitativas em educação matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. 128 p.

BORBA, R.; ROCHA, C.; AZEVEDO, J. Estudos em Raciocínio Combinatório: investigações e práticas de ensino na Educação Básica. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 53, p. 1348-1368. dez. 2015.

BORTOLOTI, R. D. M.; FERREIRA, J. R.; SANTOS-WAGNER, V. M. P. Análise das resoluções corretas e erradas de combinatória de futuros professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática PUC-SP. São Paulo, v. 15, n. 3, p. 606–629, dez. 2013.

BORTOLOTI, Roberta D. M.; SANTOS-WAGNER, Vânia M.; FERREIRA, J. R.. Formação de professores: erros em análise combinatória (CO). In: XIII CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Recife – Pernambuco, jun. de 2011.

BORTOLOTI, Roberta D. et al. Primeiros resultados da pesquisa análise de erros no estado da Bahia: os cursos de Licenciatura em Matemática nas Universidades Estaduais. Estudos IAT, v. 2, n. 2, p. 170-184. jun./dez. de 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. MEC. Instituto Nacional De Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Enem: Provas e Gabaritos – 2020. Disponível em:. Acesso em setembro de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais Curriculares. Brasília, 1998.

CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 2. ed.; 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 120.

CAMPOS, Carlos Eduardo; IGLIORI, Sonia Barbosa Camargo. Teses e Dissertações sobre o Ensino e a Aprendizagem da Combinatória: Perspectivas Investigativas. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 16, p. 1-20, mar. de 2021.

LA TAILLE, Yves. O erro na perspectiva piagetiana. Erro e fracasso na escola–alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, p. 25-44, 1997.

OLIVEIRA MORGADO, Augusto César et al. Análise Combinatória e Probabilidade. Sociedade Brasileira de Matemática, Rio de Janeiro, 1991.

FIALHO, Edson. Avaliação Escolar e Taxonomia de Bloom. Livro online: eBook Kindle, 2018.

LIMA, R. G. Araújo. Problemas de Combinatória: um estudo de conhecimentos mobilizados por licenciados em Matemática. 20/02/2015. 198 f. Dissertação (Tese de Mestrado). Prós-Graduação em Educação Matemática da UFMS. Campo Grande: UFMS. p. 198. 2015.

PEREIRA, K. B. Reflexões acerca dos desempenhos de Licenciandos em Matemática em relação à Análise Combinatória. 13/08/2012. 45 f. Monografia (Graduação) - Departamento de Ciências Exatas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista. Agosto de 2012.

PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. O desenvolvimento do raciocínio combinatório na escolarização básica. EM TEIA| Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v.1, n. 1, 2010.

SABO, Ricardo Dezso. Saberes Docentes: a análise combinatória no Ensino Médio. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC/SP, 2010.

SPINILLO, Alina Galvão et al. O erro no processo de ensino-aprendizagem da matemática: errar é preciso. Boletim Gepem, v. 64, p. 1-15, jan. /jun. de 2014.

VEGA, Danielle Avanço. Qual mais fácil de resolver com 2, 3 ou 4 etapas de escolha: produto cartesiano, arranjo, combinação ou permutação?. 25/02/2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Pernambuco, Recife - PE, 2014.

Published

2022-08-24

How to Cite

Coelho, L. de O., & Dias, M. S. da S. (2022). Error analysis mythology contributions to teaching and learning combinatorial analysis in High School. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(2), 223–249. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.253725

Issue

Section

ARTIGOS