The contractual relationships between the teacher and students front the distinction between plane and spatial geometric figures in the 6th grade of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.257039

Keywords:

contractual relationships, negotiation, rupture, renegotiation, contract trace

Abstract

The present article aims to present data found from analyses conducted on the contractual relationships established between teacher and students in a 6th grade elementary school class regarding geometric knowledge Plane and Spatial Figures. This qualitative field research was theoretically based on the notion of didactic contract, initially theorized by Brousseau, that, being one of the main elements of the Theory of Didactic Situations, it provides the means to understand the agreements present in the relationships established in the mathematics classroom. The participants were 40 students from a 6th grade class in the state public school system in the city of Pesqueira-PE, and their mathematics teacher. The data were collected from observation, audio and video recording, and the respective transcriptions of the classes that occurred in this group with focusing mainly on the presentation and distinction between Plane and Spatial Figures, and were analyzed in light of the literature. The results provide support for a better understanding of how the relationships established between teacher and students occur, providing information on how didactic contracts unfolds, perceiving their negotiations, ruptures, renegotiations and indicating possible traces of other didactic contracts, in addition to understanding how the actors interact with each other in the situations experienced in the classroom.

Keywords: Contractual relationships, negotiation, rupture, renegotiation, contract trace.

Author Biographies

Maria Janiely de Siqueira Gomes, Universidade Estadual da Paraíba

Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. Mestra em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECM da universidade Federal de Pernambuco - Centro Acadêmico do Agreste - UFPE/CAA (2018). Possui graduação em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFPE - Campus Pesqueira (2014).

Marcus Bessa de Menezes, Universidade Federal de Pernambuco

Possui Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2000), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2004), Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2010) e Pós-doutorado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco, com Estágio na Universidad Complutense de Madrid (2015). Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências e Matemática do Centro de Acadêmica do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco (CAA-UFPE), Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Fernando Emílio Leite de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco

Possui Licenciatura em Matemática pela Faculdade de Formação dos Professores de Belo Jardim (1998), Mestrado em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2009) e Doutorado em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2016). Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal de Pernambuco (IFPE) - Campus Pesqueira e professor colaborador na Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM).

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Published

2024-07-15

How to Cite

Gomes, M. J. de S., Menezes, M. B. de, & Almeida, F. E. L. de. (2024). The contractual relationships between the teacher and students front the distinction between plane and spatial geometric figures in the 6th grade of elementary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.257039

Issue

Section

ARTIGOS