The contractual relationships between the teacher and students front the distinction between plane and spatial geometric figures in the 6th grade of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.257039Keywords:
contractual relationships, negotiation, rupture, renegotiation, contract traceAbstract
The present article aims to present data found from analyses conducted on the contractual relationships established between teacher and students in a 6th grade elementary school class regarding geometric knowledge Plane and Spatial Figures. This qualitative field research was theoretically based on the notion of didactic contract, initially theorized by Brousseau, that, being one of the main elements of the Theory of Didactic Situations, it provides the means to understand the agreements present in the relationships established in the mathematics classroom. The participants were 40 students from a 6th grade class in the state public school system in the city of Pesqueira-PE, and their mathematics teacher. The data were collected from observation, audio and video recording, and the respective transcriptions of the classes that occurred in this group with focusing mainly on the presentation and distinction between Plane and Spatial Figures, and were analyzed in light of the literature. The results provide support for a better understanding of how the relationships established between teacher and students occur, providing information on how didactic contracts unfolds, perceiving their negotiations, ruptures, renegotiations and indicating possible traces of other didactic contracts, in addition to understanding how the actors interact with each other in the situations experienced in the classroom.
Keywords: Contractual relationships, negotiation, rupture, renegotiation, contract trace.
References
ALMEIDA, F. E. L. O Contrato Didático na Passagem da Linguagem Natural para a Linguagem Algébrica e na Resolução da Equação na 7º Série do Ensino Fundamental. 2009. 276 f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.
ALMEIDA, F. E. L de. O contrato didático e as organizações matemáticas e didáticas: analisando suas relações no ensino da equação do segundo grau a uma incógnita. 2016. 304 f. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2016.
ANDRADE, R. N. G.; PAVANELLO, R. M. Formar professores para ensinar geometria: um desafio para as Licenciaturas em Matemática. Educação Matemática em Revista, São Paulo, n. 11A, p. 78-87, março, 2002. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/EMR-RS/issue/view/149. Acesso em: 13 de maio de 2016.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução: Esteia dos Santos Abreu. 1º ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. 309 p.
BOYER, C. B. História da matemática. Tradução: Elza F. Gomide. 2º ed. São Paulo: Edgard Blucher, 1996. 496 p.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BRITO LIMA, A.P. Contrato Didático e Transposição Didática: Inter-relações entre os fenômenos didáticos na iniciação à álgebra na 6ª série do Ensino Fundamental. 2006. 259 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.
BROUSSEAU, G. Fondementes e méthodes de la didactique dês mathématiques. Recherche en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 7, n. 2, p. 33-115, 1986. Disponível em: https://revue-rdm.com/1986/fondements-et-methodes-de-la/. Acesso em: 20 de agosto de 2016.
BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Apresentação de Benedito Antônio da Silva; consultoria técnica de José Carlos Miguel. Tradução: Camila Bogéa. 1º ed. São Paulo: Ática, 2008. 128 p.
CHEVALLARD, Y.; BOSCH, M.; GASCÓN, J. Estudar matemáticas: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Trad. Dayse Vaz de Moraes. 1º ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.336 p.
GASPAR, M. T.; MAURO, S. Explorando a geometria através da história da matemática e da etnomatemática. Org. Sérgio Nobre. 1º ed. Rio Claro: SBHMat, 2003. 90 p.
LORENZATO, S. Por que não ensinar Geometria?. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Blumenau, n. 4, p. 3-13, jan./jun. 1995. Disponível em: https://professoresdematematica.com.br/wa_files/0_20POR_20QUE_20NAO_20ENSINAR_20GEOMETRIA.pdf. Acesso em: 19 de set. de 2017.
LORENZATO, S. O. Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. Org. Sérgio Lorenzato. 2. Ed. Campinas: Autores Associados, 2009.178 p.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia científica. Atualização: João Bosco Medeiros. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017. 333 p.
PERNAMBUCO, Ministério da Educação. Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco. Pernambuco, 2012.
PERNAMBUCO, Secretaria de Educação do Estado. Currículo de Pernambuco: ensino fundamental – área de matemática e área de ciências da natureza. Recife, 2018.
TEIXEIRA, P. J. M.; PASSOS, C. C. M. Um pouco da teoria das situações didáticas (tsd) de Guy Brousseau. Zetetiké – FE/Unicamp, v. 21, n. 39, p. 155, 168, jan/jun, 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646602 . Acesso em: 22 de abril de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.