The interdisciplinarity between Geometry and Visual Arts with the use of Information and Communication Technologies (ICT)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.260017

Keywords:

Geometry, Visual Arts, Information and Communication Technology (ICT).

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) have been gaining increasing prominence in our society. Digital transformation has accelerated processes and been incorporated into our daily lives, increasingly impacting our daily relationships. In the scope of Education, ICT has allowed different ways of teaching, favoring meaningful learning. The development of pedagogical practices combining Geometry with Visual Arts with the use of ICT enables a differentiated approach that enhances the teaching-learning process for the topics covered. The methodology comprises the elaboration of a Didactic Sequence (DS) where the use of ICT is present in the development of the proposed activities, according to a sequential logic, which will enable a better perception of geometric shapes, intensifying students' perception regarding the existence of these geometric elements in our daily lives. In this way, the student will be able to expand their understanding of the characteristics of geometric elements with a different proposal to learn the concepts covered in DS.

Author Biographies

Leonardo Monteiro Trotta, Centro Universitário UniCarioca

Doutor em Ciência da Literatura pela UFRJ. Mestre em Letras pela UFRJ
Centro Universitário UniCarioca - Rio de Janeiro - Brasil

Luciane Medeiros de Souza Conrado, Centro Universitário UniCarioca

Doutora em Letras pela UFF. Mestre em Ciências da Arte pela UFF
Centro Universitário UniCarioca - Rio de Janeiro - Brasil

Marco Aurélio Cerqueira Teixeira, Centro Universitário UniCarioca

Mestre em Novas Tecnologias Digitais na Educação pelo Centro Universitário UniCarioca
Centro Universitário UniCarioca - Rio de Janeiro - Brasil

References

ANDRADE, José Carlos de. Conceito e História da Geometria. Youtube. Disponível em: https://youtu.be/0LSy6MnOlHU. Acesso em 17 de out. 2021.

ANTONAZZI, Helena Maria. Matemática e arte: uma associação possível. Porto Alegre, 2005. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 jul. 2021.

AUSUBEL, D. Aquisição e retenção do conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.

BARBOSA, A. M. Arte-educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Sistema de consulta ao IDEB. 2020. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br. Acesso em: 20 mar. 2021.

BRASIL. PISA 2018. Relatório Brasil no PISA 2018 versão preliminar. Brasília, DF: INEP/MEC, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/PISA/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf. Acesso em: 20 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

CARVALHO, Joaquim Francisco de. Evolução do pensamento matemático, das origens aos nossos dias. Artigos e Ensaios. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252012000200021. Acesso em: 12 out. 2021.

CASTELLAR, Sonia M. Vanzella. Metodologias ativas: sequências didáticas. 1 ed. - São Paulo: FTD, 2016.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. São Paulo: Educação e Pesquisa, v. 31, n. 1, p. 99-120, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n1/a08v31n1.pdf. Acesso em: 20 jul. 2022.

FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino de matemática no Brasil. Revista Zetetiké, 3(4): 1-36. 1995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646877/15035. Acesso em: 30 set. 2020.

FORTUNA, M. Arte abstrata: uma comunicação peculiar; os audiovisuais a serviço do abstracionismo. In: Anais do Intercom - Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Brasília: UnB. 2006. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2006/resumos/R0428-1.pdf. Acesso em: 21 out. 2021.

FRAZÃO, Dilva. Biografia de Wassily Kandinsky. 2021. Disponível em: https://www.ebiografia.com/wassily_kandinsky/. Acesso em: 10 jul. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GOMBRICH, Ernst Hans. A história da arte. Rio de Janeiro: Editora Livros Técnicos e Científicos, 2015.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e tempo docente. 3 ed. Campinas: Papirus Editora, 2020.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8 ed. Campinas: Papirus Editora, 2016.

LORENZATO, Sérgio. Por que não ensinar Geometria? A educação matemática em revista. Geometria. Blumenau, número 04, p.03-13, 1995.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

KRAEMER, M. E. A avaliação da aprendizagem como processo construtivo de um novo fazer. 2005. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/1310/1300. Acesso em: 30 mar. 2021.

MARCELO. Kandinsky e a arte abstrata. Youtube. Disponível em: https://youtu.be/qBSUZ2adi7Y. Acesso em 17 de out. 2021.

MORAN, J. M., MASSETTO, M. T., BEHRENS M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2006.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3ª ed. São Paulo: Cortez; 2001.

MOTA, Marcus. Entre música e pintura: Kandinsky e a composição multissensorial. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2021.

PENNICK, Nigel. Geometria sagrada: Simbolismo e Intenção nas Estruturas Religiosas. 10. ed. São Paulo: Pensamento, 2009.

PONTES, Edel Alexandre Silva. O ato de ensinar do professor de matemática na educação básica. Ensaios Pedagógicos, v. 2, n. 2, p. 109-115, 2018. Disponível em: http://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/76/107. Acesso em: 30 de ago. 2020.

PORTO, T. M. E. As tecnologias de comunicação e informação na escola: relações possíveis... relações construídas. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, jan./abr. 2006.

SOUSA, Adriana. Geometria no cotidiano. Youtube. Disponível em: https://youtu.be/XuJpwCFL1xA. Acesso em 17 de out. 2021.

SPINELLI, W. A construção do conhecimento entre o abstrair e o contextualizar: o caso do ensino da Matemática. 138 p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

TEIXEIRA, Marco Aurélio Cerqueira. A abstração de Wassily Kandinsky. Artsteps, 2021. Disponível em: https://www.artsteps.com/view/60b97d331d145ad299964336?currentUser. Acesso em: 11 de jun. 2023.

Published

2024-07-15

How to Cite

Trotta, L. M., Conrado, L. M. de S., & Teixeira, M. A. C. (2024). The interdisciplinarity between Geometry and Visual Arts with the use of Information and Communication Technologies (ICT). Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.260017

Issue

Section

ARTIGOS