Convergences and Divergences Between Curriculum Guidance and Teacher Planning Regarding the Teaching of Parallelograms and Their Area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.260442

Keywords:

magnitudes and measurements, Geometry, BNCC, municipal curriculum, area of parallelograms

Abstract

This article aims to analyze the convergences and divergences between curriculum guidance documents and teachers' lesson plans related to the teaching of parallelograms and their area. The theoretical framework comprises Vergnaud's Theory of Conceptual Fields and the approach of area as an autonomous quantity proposed by Douady and Perrin-Glorian. The research methodology is Didactic Engineering from the perspective of Artigue and Brousseau. This segment focuses on the didactic aspect of previous Didactic Engineering analyses, examining national and state curriculum guidance documents, as well as Mathematics teachers' lesson plans, with an emphasis on skills in the fields of Geometry and Magnitudes and Measurements. Regarding the results, it was observed that there were similarities, such as the omission of skills considered complementary in the Reorganization Document from teachers' lesson plans. As for divergences, it was found that teachers did not strictly adhere to the proposals outlined in the analyzed documents, as they did not always include skills considered priorities in their lesson plans. This interplay of convergences and divergences, on the one hand, demonstrates a certain autonomy among professionals, necessary within the school dynamic. On the other hand, it may overlook skills related to important situations in the teaching of parallelograms and their area.

Author Biographies

Jailson Cavalcante Araújo, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Educação Matemática e Tecnológica

Universidade Federal de Pernambuco – Pernambuco – Brasil

Lúcia de Fátima Durão Ferreira, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação Matemática e Tecnológica

Universidade Federal de Pernambuco – Pernambuco – Brasil

Paula Moreira Baltar Bellemain, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Didática das Disciplinas Científicas

Universidade Federal de Pernambuco – Pernambuco – Brasil

References

ARAÚJO, J. C. Como os alunos de 8º ano lidam com situações relativas à área de paralelogramos?: um estudo sob a ótica da Teoria dos Campos Conceituais. 2019. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

ARAÚJO, J. C. Imbricações entre os campos conceituais da geometria e das grandezas e medidas no ensino e na aprendizagem da área de paralelogramos. 2023. 464 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2023.

ARAÚJO, J. C.; SILVA, A. D. P. R.; BELLEMAIN, P. M. B. Situações que envolvem paralelogramos e suas áreas: um estudo com licenciandos em matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, Brasil, v. 09, n. 19, p.796-820, jul.-out. 2020. http://www.fecilcam.br/revista/index.php/rpem/article/view/2415/pdf_423

ARTIGUE, M. Méthodologies de recherche en didactique des mathématiques: Où en sommes-nous? Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 3, p. 25-64, 2020.

BALTAR, P. M. Enseignement-apprentissage de la notion d’aire de surface plane: une étude de l’acquisition des relations entre les longueurs et les aires au cóllege. (Tese Doutorado) Grenoble, França: Universidade Joseph Fourier, 1996.

BONGIOVANNI, V. As diferentes definições dos quadriláteros notáveis. Matemática. Assunto: Geometria - Projeto Apoema. Editora do Brasil. Texto cedido pela Sociedade Brasileira de Matemática, publicado originalmente na Revista do Professor de Matemática (http://www.rpm.org.br). São Paulo: IME-USP, n. 55, p. 29-32, 2004.

BELLEMAIN, P. M. B.; LIMA, P. F. Um estudo da noção de grandeza e implicações no ensino fundamental / Paula Moreira Baltar Bellemain, Paulo Figueiredo Lima. Natal: SBHMata, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BROUSSEAU, G. Introduction à l’ingénierie didactiques. 2013. Disponível em: http://guy-brousseau.com/wp-content/uploads/2013/12/Introduction-%C3%A0-ling%C3%A9nierie-didactique3.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.

DOUADY, R.; PERRIN-GLORIAN, M. J. Un processus d’apprentissage du concept d’aire de surface plane. Educational Studies in Mathematics. vol. 20, n. 4, p. 387-424, 1989.

FERREIRA, L. F. D. Um estudo sobre a transição do 5º ano para o 6º ano do ensino fundamental: o caso da aprendizagem e do ensino de área e perímetro. 2019. 386 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

FUJITA, T. Learners’ level of understanding of the inclusion relations of quadrilaterals and prototype phenomenon. Journal of Mathematical Behavior, 31, 2012, p. 60-72.

PEREIRA DA COSTA, A. A construção do conceito de quadriláteros notáveis no 6º ano do ensino fundamental: um estudo sob a luz da teoria vanhieliana. 2016. 242f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

PEREIRA DA COSTA, A. A construção de um modelo de níveis de desenvolvimento do pensamento geométrico: o caso dos quadriláteros notáveis. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

PERNAMBUCO. Currículo de Pernambuco. Secretaria Estadual de Educação - SEE, Recife, 2019.

PERNAMBUCO. Organizador Curricular de Matemática. Secretaria Estadual de Educação - SEE, Recife, 2020a.

PERNAMBUCO. Reorganização Curricular. Secretaria Estadual de Educação - SEE, Recife, 2020b.

ROSA DOS SANTOS, M. Resolução de problemas envolvendo área de paralelogramo: um estudo sob a ótica das variáveis didáticas e do contrato didático. 2005. 178 f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) – UFRPE, Recife-PE, 2005.

TELES, R. A. M. Imbricações entre campos conceituais na matemática escolar: um estudo sobre as fórmulas de área de figuras geométricas planas. Tese (Doutorado em Educação) – UFPE, Recife-PE, 2007.

VERGNAUD, G. Teoria dos Campos Conceituais. In: BRUN. J. (Ed.). Didácticas das Matemáticas. V. 62. Horizontes Pedagógicos, Lisboa, 1996. p. 155-191.

VERGNAUD, G. Pourquoi la théorie des champs conceptuels? Infancia y Aprendizaje, 2013, 36:2, 131-161.Disponível em

<https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1174/021037013806196283> Acesso em: 07 out. 2021.

VERGNAUD, G. Quais questões a Teoria dos Campos Conceituais busca responder? Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, v. 9, n. 1, 2019.

Published

2024-07-15

How to Cite

Araújo, J. C., Ferreira, L. de F. D., & Bellemain, P. M. B. (2024). Convergences and Divergences Between Curriculum Guidance and Teacher Planning Regarding the Teaching of Parallelograms and Their Area. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.260442

Issue

Section

ARTIGOS