An analysis of research on the production of educational videos in the context of teaching and learning Mathematics Postcovid-19
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262034Keywords:
teaching and learning of Mathematics, video production, Literature reviewAbstract
This article investigates the impact of students' video production on the teaching and learning of Mathematics during and after the COVID-19 pandemic. Its objective is to identify and analyze Brazilian academic research on students' video production in Mathematics Education, with emphasis on the pandemic and post-pandemic periods. The guiding question is: what are the contributions of Brazilian theses and dissertations regarding the production of educational videos in the processes of teaching and learning Mathematics after the onset of the COVID-19 pandemic? The theoretical foundation covers pioneering research, instructional approaches to videos, and proposals for the conscious integration of videos in education. Using a literature review methodology, the study analyzed theses and dissertations in Brazil from 2020 to 2023, identifying seven relevant works with significant contributions. The results indicate that students' video production in Mathematics Education stimulates interaction, cognitive and social development, promoting creative and critical expression of mathematical concepts. Despite challenges, such as students' difficulty in contextualizing mathematics in video production, the literature review highlights the transformative potential of this innovative approach in Brazilian mathematics education.
Keywords: Teaching and Learning of Mathematics; Video Production; Literature Review.
References
AMARAL, R. B. Vídeo na Sala de Aula de Matemática: Que possibilidades? Educação Matemática em Revista, v. 18, n. 40, p. 38-47, set. 2013. Disponível: https://www.researchgate.netpublication/353830629_Video_na_sala_de_aula_de_matematica_que_possibilidades. Acesso em: 13 set. 2023.
ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023, Cap. 1, p. 23-49.
BORBA, M. C. Humans-with-media and continuing education for mathematics teachers in online environments. ZDM, Berlim, v. 44, n. 6, p. 802–814, jun. 2012.
BORBA, M. de C.; CANEDO JUNIOR, N. da R. Modelagem Matemática com Produção de Vídeos Digitais: reflexões a partir de um estudo exploratório. Com a Palavra, O Professor, v. 5, n. 11, p. 171–198, abr. 2020. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/561. Acesso em: 21set. 2023.
BORBA, M. C.; OECHSLER, V. Tecnologias na educação: o uso dos vídeos em sala de aula. RBECT, v. 11, n. 2, p. 181-213, out. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8434. Acesso em: 20 set. 2023.
BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.: CANEDO JUNIOR, N. da R. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a Quinta Fase das Tecnologias Digitais. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
BRAGA, E. dos S. de O. Luz, Câmera... produção de Performances Matemáticas Digitais na Educação de Jovens e Adultos. 2022. 237 f. Tese (doutorado) - Doutorado Profissional em Ensino de Ciências, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - Nilópolis, 2022.
CANDIDO, E. B. A produção de vídeo estudantil e a sua intencionalidade pedagógica no ensino de conteúdos matemáticos. 2022. 102 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2022.
CARDOSO, V. C.; KATO, L. A.; OLIVEIRA, S. R. Where to learn math? A study of access to an educational channel on YouTube. The RIPEM, Brasília, v. 4, n. 3, p. 45-62, out. 2014.
DA SILVA, C. T. Produção de vídeo por alunos do 8º ano e suas contribuições no ensino de conteúdos matemáticos. 2023. 66 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2023.
FERRÉS, J. Vídeo e Educação. Tradução de Juan Acuña Llorens. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
FERREIRA, D. P. Produção de vídeos e Educação Matemática: Análise do processo de constituição de um curso instrucional. 2023. 80 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pampa, Bagé, 2023.
FIORENTINI, D.; GRANDO, R. C.; MISKULIN, R. G. S.; CRECCI, V. M.; LIMA, R. C. R. de; COSTA, M. C. O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R.
C. R. De. Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 –2012. São Paulo: FE/UNICAMP, 2016, p. 17-41. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/omp/index.php/ebooks/catalog/view/39/34/121. Acesso em: 23 set. 2023.
GIMENEZ, H. Vídeos digitais e Educação Matemática: uma possibilidade de pesquisa educacional baseada em arte. 2023. 225 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2023.
LEITE, A. R. M. A Produção de Vídeos por alunos do 6º ano, na Comunicação de Ideias sobre Multiplicação de Naturais, mediante Combinação de Recursos. 2023. 108 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2023.
MANSUR, D. R.; ALTOÉ, R. O. Ferramenta Tecnológica para realização de Revisão de Literatura em Pesquisas Científicas: Importação e Tratamento de Dados. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 10, n. 1, p. 8-28, abr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36524/saladeaula.v10i1.1206. Acesso em: 21 set. 2023.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MORÁN, J. M. O Vídeo na Sala de Aula. Comunicação e Educação, v. 2, p. 27–35, 1995.
SILVA, T. L. R. Produção audiovisual e ensino de Matemática: contribuições para a Educação Básica no período de 2007-2021. 2022. 74 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marinete Santana Wutke Welmer, Valdinei

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.