An analysis of research on the production of educational videos in the context of teaching and learning Mathematics Postcovid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262034

Keywords:

teaching and learning of Mathematics, video production, Literature review

Abstract

This article investigates the impact of students' video production on the teaching and learning of Mathematics during and after the COVID-19 pandemic. Its objective is to identify and analyze Brazilian academic research on students' video production in Mathematics Education, with emphasis on the pandemic and post-pandemic periods. The guiding question is: what are the contributions of Brazilian theses and dissertations regarding the production of educational videos in the processes of teaching and learning Mathematics after the onset of the COVID-19 pandemic? The theoretical foundation covers pioneering research, instructional approaches to videos, and proposals for the conscious integration of videos in education. Using a literature review methodology, the study analyzed theses and dissertations in Brazil from 2020 to 2023, identifying seven relevant works with significant contributions. The results indicate that students' video production in Mathematics Education stimulates interaction, cognitive and social development, promoting creative and critical expression of mathematical concepts. Despite challenges, such as students' difficulty in contextualizing mathematics in video production, the literature review highlights the transformative potential of this innovative approach in Brazilian mathematics education.

Keywords: Teaching and Learning of Mathematics; Video Production; Literature Review.

Author Biographies

Marinete Wutke Welmer, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestranda em Ensino na Educação Básica pelo Programa de Pós-graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB) da CEUNES/UFES. Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), em 2004.

Valdinei Cezar Cardoso, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2014). Mestre em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2010).

References

AMARAL, R. B. Vídeo na Sala de Aula de Matemática: Que possibilidades? Educação Matemática em Revista, v. 18, n. 40, p. 38-47, set. 2013. Disponível: https://www.researchgate.netpublication/353830629_Video_na_sala_de_aula_de_matematica_que_possibilidades. Acesso em: 13 set. 2023.

ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023, Cap. 1, p. 23-49.

BORBA, M. C. Humans-with-media and continuing education for mathematics teachers in online environments. ZDM, Berlim, v. 44, n. 6, p. 802–814, jun. 2012.

BORBA, M. de C.; CANEDO JUNIOR, N. da R. Modelagem Matemática com Produção de Vídeos Digitais: reflexões a partir de um estudo exploratório. Com a Palavra, O Professor, v. 5, n. 11, p. 171–198, abr. 2020. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/561. Acesso em: 21set. 2023.

BORBA, M. C.; OECHSLER, V. Tecnologias na educação: o uso dos vídeos em sala de aula. RBECT, v. 11, n. 2, p. 181-213, out. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8434. Acesso em: 20 set. 2023.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.: CANEDO JUNIOR, N. da R. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a Quinta Fase das Tecnologias Digitais. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

BRAGA, E. dos S. de O. Luz, Câmera... produção de Performances Matemáticas Digitais na Educação de Jovens e Adultos. 2022. 237 f. Tese (doutorado) - Doutorado Profissional em Ensino de Ciências, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - Nilópolis, 2022.

CANDIDO, E. B. A produção de vídeo estudantil e a sua intencionalidade pedagógica no ensino de conteúdos matemáticos. 2022. 102 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2022.

CARDOSO, V. C.; KATO, L. A.; OLIVEIRA, S. R. Where to learn math? A study of access to an educational channel on YouTube. The RIPEM, Brasília, v. 4, n. 3, p. 45-62, out. 2014.

DA SILVA, C. T. Produção de vídeo por alunos do 8º ano e suas contribuições no ensino de conteúdos matemáticos. 2023. 66 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2023.

FERRÉS, J. Vídeo e Educação. Tradução de Juan Acuña Llorens. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

FERREIRA, D. P. Produção de vídeos e Educação Matemática: Análise do processo de constituição de um curso instrucional. 2023. 80 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pampa, Bagé, 2023.

FIORENTINI, D.; GRANDO, R. C.; MISKULIN, R. G. S.; CRECCI, V. M.; LIMA, R. C. R. de; COSTA, M. C. O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R.

C. R. De. Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 –2012. São Paulo: FE/UNICAMP, 2016, p. 17-41. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/omp/index.php/ebooks/catalog/view/39/34/121. Acesso em: 23 set. 2023.

GIMENEZ, H. Vídeos digitais e Educação Matemática: uma possibilidade de pesquisa educacional baseada em arte. 2023. 225 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2023.

LEITE, A. R. M. A Produção de Vídeos por alunos do 6º ano, na Comunicação de Ideias sobre Multiplicação de Naturais, mediante Combinação de Recursos. 2023. 108 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2023.

MANSUR, D. R.; ALTOÉ, R. O. Ferramenta Tecnológica para realização de Revisão de Literatura em Pesquisas Científicas: Importação e Tratamento de Dados. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 10, n. 1, p. 8-28, abr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36524/saladeaula.v10i1.1206. Acesso em: 21 set. 2023.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MORÁN, J. M. O Vídeo na Sala de Aula. Comunicação e Educação, v. 2, p. 27–35, 1995.

SILVA, T. L. R. Produção audiovisual e ensino de Matemática: contribuições para a Educação Básica no período de 2007-2021. 2022. 74 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2022.

Published

2024-07-15

How to Cite

Wutke Welmer, M., & Cardoso, V. C. (2024). An analysis of research on the production of educational videos in the context of teaching and learning Mathematics Postcovid-19. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262034

Issue

Section

ARTIGOS