Sampling and statistical literacy: weaving connections for secondary and hight school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262871

Keywords:

sampling, Statistical Literacy, Basic Education

Abstract

In this article we seek to relate the concept of sampling to Iddo Gal's Statistical Literacy model and, from this perspective, analyze Brazilian Mathematics textbooks for Elementary and Secondary Education, approved by the National Book and Teaching Material Program. To this end, we used the methodology of document analysis to examine the 44 textbooks from the final years of Elementary School and 48 from High School. The analyzes show that the activities propose sample research and include population and sample identification skills. There is a predominance of descriptive analyzes to the detriment of inferential analyses. Despite the use of electronic spreadsheets for graphical and tabular representations, most of the time the data is fictitious with an emphasis on a technical approach to concepts. There are also few activities to identify sampling biases and evaluate sampling methods. There is no effective gradation of skills between educational levels. Teaching and learning sampling in Basic Education must involve uncertainty, variability and sample selection methods providing Statistical Literacy.

Keywords: Sampling; Statistical Literacy; Basic Education.

Author Biographies

Luan Costa de, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando e Mestre do Programa de Pós Graduação em Educação Matemática e Tecnológica da Universidade Federal de Pernambuco. Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2016). Membro do Grupo de Pesquisa do CNPq, Grupo de Pesquisa em Educação Estatística no Ensino Fundamental - GREF.

André Fellipe Queiroz Araújo, Secretaria de Educação e Esporte de Pernambuco

Doutor em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE.  Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Pernambuco - UPE(2015). 

Gilda Lisbôa Guimarães, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Psicologia Cognitiva e professora Titular do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco – PE – Brasil.

References

Araújo, A. F. Ensino e aprendizagem de amostragem, curva normal e suas relações no 3º ano do ensino médio. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2024.

Araújo, A. F. Guimarães, G. L. Os livros de projetos integradores e de vida do novo ensino médio brasileiro: uma análise sobre a abordagem do conceito de amostragem e de curva normal. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana- Em Teia, v.13, n.3, 2022.

Ben-Zvi, D., Bakker, A.; Makar, K. Learning to reason from samples. Educational Studies in Mathematics, v. 88, n. 3, p. 291-303, 2015.

Brasil, Ministério da Educação e da Secretaria de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

Brasil, Ministério da Educação e da Secretaria de Educação. Guia do Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Brasília, 2021.

Cazorla, I.; Magina, S.; Gitirana, V.; Guimarães, G. Estatística para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM, 2017.

Gal, I. Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review. Netherlands, v. 70, n. 1, p. 1-51, 2002.

Gal, I. Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In: Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Actas... Granada: Universidad de Granada, p. 1-15, 2019.

INAF - Indicador de Alfabetismo Funcional: principais resultados. São Paulo: Ação Educativa, 2011.

INAF – Indicador nacional de alfabetismo funcional. São Paulo: Ação Educativa, 2016.

Innabi, H. Factors Considered by Secondary Students When Judging the Validity of a Given Statistical Generalization. International Electronic Journal of Mathematics Education, v. 2, n.3, p. 168-186, 2007.

Lima, I.; Selva, A. Youth and adults students interpreting bar and line graphs. Proceedings of the Eighth International Conference on Teaching Statistics (Icots8, Ljubljana, Slovenia. The Netherlands: International Statistical Institute, 2010.

Luna, L. C. Ensino e aprendizagem de amostragem nos anos finais do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2023.

Luna, L. C.; Guimarães, G. L. O que livros didáticos de matemática propõem para a aprendizagem de amostragem? Bolema, Rio Claro, v.35, n.70, p.815-839, ago. 2021.

Marques, T.; Guimarães, G. O ensino e aprendizagem de amostragem por estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental baseado na Teoria da Atividade. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v.12, n.1, 2021.

Malhotra, N. Introdução à Pesquisa de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005.

Meletiou-Mavrotheris, M., Kleanthous, I., Paparistodemou, E. Developing pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) of sampling. In K. Makar, B. de Sousa, & R. Gould (Eds.), Sustainability in Statistics Education. Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics, Flagstaff, Arizona, USA, 2014.

Moore, D. A Estatística básica e sua prática. 3ª ed. New York: W. H. Freeman and Company, 1995.

Oliveira, M. M. Como fazer projetos, relatórios, monografias, dissertaçõese teses. 5.Ed. Rio de Janeiro: editora Elsevier, 2011.

Reyes, K. A. Comprensión del muestreo por alumnos chilenos de educación secundaria. 217 f. Tesis doctoral (Didáctica de la Matemática). Universidad de Granada, 2019.

Triola, M. F. Introdução à estatística. (Tradução e revisão técnica: Ana Farias e Vera Flores). 10 ed. Rio de Janeiro: LTC. 2008.

Vetten, A., Schoonenboom, J., Keijzer, R., Oers, B. Pre-service teachers and informal statistical inference: Exploring Their Reasoning During a Growing Samples Activity. In Burrill, G.; Ben-Zvi, D. (Eds.), Topics and trends in current statistics education research: International perspectives, p. 199-224, Springer, 2019.

Watson, J.; Kelly, B. A. Cognition and instruction: Reasoning about bias in sampling. Mathematics Education Research Journal, v. 17, n. 1, p. 25–57, 2005.

Published

2024-07-15

How to Cite

Luan Costa de, Araújo, A. F. Q., & Guimarães, G. L. (2024). Sampling and statistical literacy: weaving connections for secondary and hight school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262871

Issue

Section

ARTIGOS