"I couldn’t even use my cell phone”: Digital inclusion of elderly people through university extension and its impact on the training of extension students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263151

Keywords:

digital inclusion, university extension, digital literacy, popular education, elderly

Abstract

The consolidation of digital technologies in recent decades reveals a serious problem of digital exclusion for parts of the Brazilian population, which sometimes intersect with situations of socioeconomic vulnerability. Among the digitally excluded, we see elderly people disconnected from digital culture, unable to establish social relationships and enjoy products, services and instances of digital government. As a response to this problem, a university extension course was created, taught by extension students, within the scope of a public institution, with the objective of offering digital literacy to this segment of the population. This work has a qualitative approach, whose data were collected through questionnaires and participant observation. Data analysis and interpretation was carried out using the content analysis method. As a theoretical framework, we mobilized the regulations relating to national guidelines for university extension, Freire's (2014) culture circle framework, in addition to the concept of digital literacy in Xavier (2011) and the pedagogy of multiliteracies. As a result, there was an improvement in digital inclusion processes on the part of the elderly population, in addition to the development of skills inherent to future professional practice on the part of students, strengthening the relationship between teaching, research and extension at the university.

Keywords: Digital Inclusion; University Extension; Digital Literacy; Popular Education; Elderly.

Author Biographies

Raphael de França e Silva, Universidade de Pernambuco

Doutor em Educação Matemática e Tecnológica

Universidade de Pernambuco – PE – Brasil

Odair França de Carvalho, Universidade de Pernambuco

Doutor em Educação

Universidade de Pernambuco – PE – Brasil

References

BRASIL. Resolução CNE/CES Nº3/2001: Diretriz Curricular Nacional do curso de graduação em Enfermagem. 2022. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf

BRASIL. Resolução CNE/CES Nº2/2015: Diretriz Curricular Nacional dos cursos de formação inicial de professores para educação básica. 2015. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22015.pdf?query=LICENCIATURA

BRASIL. Resolução CNE/CES Nº7/2018: Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf

CACHIONI, M. et al. . Aprendizagem ao longo de toda a vida e letramento digital de idosos: um modelo multidisciplinar de intervenção com o apoio de um aplicativo. Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, v. 16, n. 1, p. 18-24. 2019. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbceh/article/view/9751

CGI. TIC DOMICÍLIOS 2022: Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos Domicílios Brasileiros. Brasil, 2023. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-nos-domicilios-brasileiros-tic-domicilios-2022/

FLAUZINO, K. de L. et al. Letramento Digital para Idosos: percepções sobre o ensino-aprendizagem. Educação & Realidade, 45. 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3172/317268586007/317268586007.pdf

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo (Vol. 6). Brasília: Líber Livro. 2005.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra. 2021a.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Editora Paz e Terra, 2021b.

GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê. Instituto Paulo Freire, 15, 1-18. 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, 49(2), 455–479. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8645275

LONDRES, G. N. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuro Sociais. Revista Linguagem em Foco, 13(2), 101-145. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, 22(37), 7-32. 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5314158/mod_folder/content/0/Moraes%20AN%C3%81LISE%20DE%20CONTE%C3%9ADO%201999.pdf

ROJO, Roxane. ENTRE PLATAFORMAS, ODAS E PROTÓTIPOS: NOVOS MULTILETRAMENTOS EM TEMPOS DE WEB2. ESPecialist, v. 38, n. 1, 2017.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, 23, 143-160. 2002. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/873/87313722008.pdf

UPE. Cartilha para curso de extensão em letramento e inclusão digital. Recife. 2023. Disponível em: https://upe.br/documentos3.html

WARSCHAUER, M. Tecnologia e inclusão social: a exclusão digital em debate. São Paulo: Senac. 2006.

XAVIER, A. C. Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da Geração Y. Calidoscópio. Vol. 9, n. 1, p. 3-14. 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5715/571561870002.pdf

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Bookman editora, 2015.

Published

2024-07-15

How to Cite

Silva, R. de F. e, & Carvalho, O. F. de. (2024). "I couldn’t even use my cell phone”: Digital inclusion of elderly people through university extension and its impact on the training of extension students. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263151

Issue

Section

ARTIGOS