Perspectives on Scientific Literacy and Science Education in Brazil:

a selection from the literature published between 2013 and 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264855

Keywords:

Scientific literacy, Scientific education, Discursive Textual Analysis

Abstract

This study aims to investigate the conceptual frameworks underlying scientific literacy and alphabetization research in Brazil. Our analysis underscores the vital role of Scientific Literacy in fostering critical and informed citizenship, enabling individuals to engage with societal challenges, including climate change and public health. Employing a qualitative methodology, we conducted a comprehensive literature review of articles published between 2013 and 2023, sourced from the SciELO database. Data analysis was facilitated through Discursive Textual Analysis (DTA), utilizing IRaMuTeQ software. Our findings stress the imperative of educational policies prioritizing Scientific Literacy as a catalyst for social empowerment and sustainable development. Bibliometric analysis reveals that, despite Brazil's active presence in the Scientific Literacy field, increased investment in education and research is necessary to enhance its global impact. Notably, our analysis highlights the critical intersection of education, science, and citizenship, emphasizing teacher training and practical applications of scientific knowledge.

Author Biographies

JONAS SOUZA, Universidade Federal do Pará

Doutorando do Programa de Pós-Graducação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) - do Instituto de Educação Matemática e Cientifica (IEMCI), da Universidade Federal do Pará (UFPA), Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemática (PPGDOC) do Instituto de Educação Matemática e Cientifica (IEMCI), da Universidade Federal do Pará UFPA. Tem interesse nos estudos sobre Formação de Professores para o Ensino de Ciências e Matemática, Educação no e do campo, letramento matemático nos anos iniciais.

Siane Souza dos Santos, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Mestranda em Educação em Ciências e Matemática

Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará – Pará – Brasil

Danielle Rodrigues Monteiro da Costa, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doutora em Química – UFPA

Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará – Pará – Brasil

Ana Cristina Viana Campos, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doutora em Saúde Coletiva

Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará – Pará – Brasil

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Published

2025-05-22

How to Cite

JONAS SOUZA, Santos, S. S. dos, Costa, D. R. M. da, & Campos, A. C. V. (2025). Perspectives on Scientific Literacy and Science Education in Brazil:: a selection from the literature published between 2013 and 2023. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 16(1), 27–51. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264855