Learning Theories in Scientific Papers on Games and Financial Education in Secondary Schools

an Analysis of the Theoretical Frameworks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.266931

Keywords:

literature review, games, learning theories, Finantial Education

Abstract

This article analyzes the presence and absence of learning theories as theoretical references in dissertations that investigate the use of educational games for teaching financial education in high school. The research was conducted through a bibliographic mapping in the Digital Database of Theses and Dissertations (BDTD) and the National Database of Theses and Dissertations of CAPES. It was observed that most of the works analyzed originate from Professional Master's programs, which prioritize the development of educational products. Only three dissertations presented a solid theoretical foundation in learning theories, favoring greater methodological rigor and more in-depth interpretations of teaching and learning processes. These works highlighted the importance of the articulation between theory and practice for the construction of more consistent pedagogical proposals, capable of promoting meaningful and contextualized learning. On the other hand, this study recognizes, as argued by D'Ambrosio (1996), the autonomy of researchers who chose not to use learning theories in their theoretical frameworks, valuing intellectual freedom and practical creativity as important elements for scientific innovation. It is concluded that future research should seek a balance between theoretical foundations and pedagogical intentionality in order to strengthen the quality of educational proposals and contribute to transformative financial education in secondary schools.

Author Biographies

Gian Molinari Martini, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Mestre em Educação Matemática - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - Rio Grande do Sul (RS).  Professor na Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul e da Rede Pública Munícipal de São Gabriel - RS. Possui graduação em Licenciatura em Matemática e Pós Graduação em Metodologia do Ensino de Matemática pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2020). Mestre através no PPG em Educação Matemática e Ensino de Física da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2025). Tem experiência na área de educação, com ênfase em Matemática.

Maria Cecília Pereira Santarosa, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Ensino de Física. Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - Rio Grande do Sul (RS). Possui Graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestrado em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Doutorado em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É docente Titular no Departamento de Matemática do Centro de Ciências Naturais e Exatas da UFSM. Atua como professora e orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPgECi) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEMEF), ambos na UFSM. É líder do Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática (GPEACIM), registrado no Conselho Nacional de Pesquisa (CNPq). Tem interesse em pesquisas que abordem os fundamentos teóricos, metodológicos e epistemológicos para o ensino de Matemática e Ciências nos diferentes níveis de ensino, com ênfase na Aprendizagem Significativa. Também tem interesse em estudos sobre a Modelagem Matemática como processo constituinte da Modelagem Científica, com vistas a Aprendizagem Significativa de conceitos matemáticos e científicos.

Vania Bolzan Denardi, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Ensino de Matemática.

Vânia Bolzan DENARDI

E-mail: vania-denardi@ufsm.br

Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - Rio Grande do Sul (RS). Doutora em Ensino de Matemática. Professora do Departamento de Matemática da Universidade Federal de Santa Maria desde 1997. Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria (1995). Mestre em Matemática Aplicada Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997). Doutora em Ensino de Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana (2019). Atua na área da Educação Matemática com ênfase nos processos de ensino e aprendizagem da Educação Básica e da Matemática Superior.

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Published

2025-08-28

How to Cite

Martini, G. M., Santarosa, M. C. P., & Denardi, V. B. (2025). Learning Theories in Scientific Papers on Games and Financial Education in Secondary Schools: an Analysis of the Theoretical Frameworks. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 16(1), 168–194. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.266931