Grammar and numbers: life forms and mathematical language games

Authors

  • Ieda Maria Giongo Univates
  • Mariana Torreão Monte FAINOR

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.109922

Keywords:

ethnomathematics, calculus, engineering, eeaching

Abstract

This  article  presents  some  outcomes  of  an  investigation  whose  main  purpose  was  problematizing  an educational  practice  carried  out  in  Calculus  II,  in  the  program  of  Computer  Engineering.  This educational    practice    was    theoretically    and    methodologically    supported    by    the    field    of Ethnomathematics  and  its  intertwining  with  Ludwig  Wittgenstein’s  ideas  on  maturity  and  some foucauldian tools; it was carried out in a class with 30 students who attended Differential and Integral Calculus  II.  The  material  constituting  this  research was: the professor/researcher’s journal, recorded and  transcribed  interviews  done  with  a  group  of  engineers;  shootings  of  the  educational  practice meetings and reports and papers produced by the students. Analysis of the research material led to the understanding that academic mathematics is an ethnomathematics and, as such, it is part of engineers’ education  and  knowledge.  Therefore,  it  would  be  very  productive  to  open  up  space  for  focusing  the language used by the area professionals in the Calculus classes, once their planning and work objectsmay enrichen the teaching and learning processes in these students’ major.

References

CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. Wittgenstein: linguagem e mundo.São Paulo: Anablume, 1998.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan.Etnomatemática: um Programa.A Educação Matemática em Revista (SBEM), Ano 1, n. 1, 2º semestre,p. 5-11.1993.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan.Etnomatemática –elo entre as tradições e a modernidade.Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FISCHER,Rosa Maria Bueno. Foucault e a Análise do Discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, novembro/ 2000.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Trad. Roberto Machado.Rio Janeiro: Graal, 2002.

GIONGO, Ieda Maria. Disciplinamento e Resistência dos Corpos e Saberes:Um estudo sobre a educação matemática da Escola Estadual Técnica Agrícola Guaporé. 2008. Tese (Doutorado) -Programa de Pós-Graduação em Educação, Unisinos, São Leopoldo, 2008.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Uma concepção pragmática do ensino e da aprendizagem. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.33, n.3, p.459-470,2007.

JESUS, Cristiano Sílvio de; LUCAS, Jucileide das Dores; MAPA, Thiersse Fany Modesto. Reflexões sobre o ensino de cálculo diferencial e integral II: UFOP e IFMG-OP numa parceria pela busca da diminuição do índice de reprovação na disciplina. Revista de Educação Matemática da UFOP, OuroPreto,2010.

KNIJNIK, Gelsa. O político, o social e o cultural no ato de educar matematicamente as novas gerações. In: MATOS, João Felipe;FERNANDES, Elsa (orgs.). Actas do PROFMAT. Lisboa: Associação dos Professores de Matemática de Portugal, 2000, p. 48-60.

KNIJNIK, Gelsa et al. Etnomatemática em Movimento.Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

KURATA, Katsuyoshi. O ensino de Cálculo para cursos superiores de tecnologia na área ambiental: aspectos motivacionais do aluno. 2007. Dissertação(Mestradoem gestão, desenvolvimento e formação) -Programa de Pós-Graduação,Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo,2007.

MELLO, João Carlos Correia Batista; MELLO, Maria Helena Campos Soares de; FERNANDES, Artur José Silva. Mudanças no ensino de Cálculo I: Histórico e Perspectivas. 2001. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/267545627_MUDANCAS_NO_ENSINO_DE_CALCULO_I_HISTORICO_E_PERSPECTIVAS. Acesso em:nov.2013.

NASCIMENTO, Jorge Luiz. Uma proposta metodológica para a disciplina de Cálculo I.Anais do VI Encontro de Educação em Engenharia. Rio de Janeiro: Escola Politécnica da UFRJ, 2000.Disponível em http: www. pp.ufu.br/trabalhos/04.PDF. Acesso em julho de 2013.

VEIGA NETO, Alfredo.Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

VEIGA-NETO, Alfredo. Teoria eMétodo em Michel Foucault (im)possibilidades.Cadernos de Educação,FaE/PPGE/UFPel,Pelotas, v.34, p.83-94, setembro/dezembro, 2009.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

Published

2019-09-15

How to Cite

Giongo, I. M., & Monte, M. T. (2019). Grammar and numbers: life forms and mathematical language games. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.109922

Issue

Section

ARTIGOS