Grammar and numbers: life forms and mathematical language games
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.109922Keywords:
ethnomathematics, calculus, engineering, eeachingAbstract
This article presents some outcomes of an investigation whose main purpose was problematizing an educational practice carried out in Calculus II, in the program of Computer Engineering. This educational practice was theoretically and methodologically supported by the field of Ethnomathematics and its intertwining with Ludwig Wittgenstein’s ideas on maturity and some foucauldian tools; it was carried out in a class with 30 students who attended Differential and Integral Calculus II. The material constituting this research was: the professor/researcher’s journal, recorded and transcribed interviews done with a group of engineers; shootings of the educational practice meetings and reports and papers produced by the students. Analysis of the research material led to the understanding that academic mathematics is an ethnomathematics and, as such, it is part of engineers’ education and knowledge. Therefore, it would be very productive to open up space for focusing the language used by the area professionals in the Calculus classes, once their planning and work objectsmay enrichen the teaching and learning processes in these students’ major.References
CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. Wittgenstein: linguagem e mundo.São Paulo: Anablume, 1998.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan.Etnomatemática: um Programa.A Educação Matemática em Revista (SBEM), Ano 1, n. 1, 2º semestre,p. 5-11.1993.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan.Etnomatemática –elo entre as tradições e a modernidade.Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
FISCHER,Rosa Maria Bueno. Foucault e a Análise do Discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, novembro/ 2000.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Trad. Roberto Machado.Rio Janeiro: Graal, 2002.
GIONGO, Ieda Maria. Disciplinamento e Resistência dos Corpos e Saberes:Um estudo sobre a educação matemática da Escola Estadual Técnica Agrícola Guaporé. 2008. Tese (Doutorado) -Programa de Pós-Graduação em Educação, Unisinos, São Leopoldo, 2008.
GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Uma concepção pragmática do ensino e da aprendizagem. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.33, n.3, p.459-470,2007.
JESUS, Cristiano Sílvio de; LUCAS, Jucileide das Dores; MAPA, Thiersse Fany Modesto. Reflexões sobre o ensino de cálculo diferencial e integral II: UFOP e IFMG-OP numa parceria pela busca da diminuição do índice de reprovação na disciplina. Revista de Educação Matemática da UFOP, OuroPreto,2010.
KNIJNIK, Gelsa. O político, o social e o cultural no ato de educar matematicamente as novas gerações. In: MATOS, João Felipe;FERNANDES, Elsa (orgs.). Actas do PROFMAT. Lisboa: Associação dos Professores de Matemática de Portugal, 2000, p. 48-60.
KNIJNIK, Gelsa et al. Etnomatemática em Movimento.Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
KURATA, Katsuyoshi. O ensino de Cálculo para cursos superiores de tecnologia na área ambiental: aspectos motivacionais do aluno. 2007. Dissertação(Mestradoem gestão, desenvolvimento e formação) -Programa de Pós-Graduação,Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo,2007.
MELLO, João Carlos Correia Batista; MELLO, Maria Helena Campos Soares de; FERNANDES, Artur José Silva. Mudanças no ensino de Cálculo I: Histórico e Perspectivas. 2001. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/267545627_MUDANCAS_NO_ENSINO_DE_CALCULO_I_HISTORICO_E_PERSPECTIVAS. Acesso em:nov.2013.
NASCIMENTO, Jorge Luiz. Uma proposta metodológica para a disciplina de Cálculo I.Anais do VI Encontro de Educação em Engenharia. Rio de Janeiro: Escola Politécnica da UFRJ, 2000.Disponível em http: www. pp.ufu.br/trabalhos/04.PDF. Acesso em julho de 2013.
VEIGA NETO, Alfredo.Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
VEIGA-NETO, Alfredo. Teoria eMétodo em Michel Foucault (im)possibilidades.Cadernos de Educação,FaE/PPGE/UFPel,Pelotas, v.34, p.83-94, setembro/dezembro, 2009.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova Cultural, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.