Theory of communicative action and neomodernity in the light of geographic educationabstract

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.261005

Keywords:

modernity, neomodernity, rationality, geographic education

Abstract

This article seeks to contextualize neomodernity as a paradigm for the epistemological construction of Geographic Education, having as its central point a situated reflection on Jürgen Habermas' Theory of Communicative Action and intersubjectivity, which constitute fundamental elements for understanding teaching work in contemporary times and are placed as a field of challenges and possibilities to situate geography teaching in light of the new signs of the present. Faced with this challenge, we chose “state of the art” or “state of knowledge” research of a bibliographic nature to support our interventions. Based on the Habermasian proposal, which we call neomodern here, we envision a geographic education that, in the collective effort of linguistically mediated learning, enables its subjects to have a cognitive-instrumental mastery of activities linked to culture and that in the experience of these activities guarantees the space for the affirmation of personal identities.

Author Biography

Francisco Kennedy Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Geografia da UFPE. Bolsista de Produtividade do CNPQ.

References

BOUFLEUR, J. P. Pedagogia da Ação Comunicativa: uma leitura de Habermas. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1997.

CARMINATI, C. J. Professores de Filosofia: crise e perspectivas. Itajaí: Universidade do Vale do Itajaí, 2006. 185p.

DEMO, P. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.

FARACO, C. A. Linguagem, Escola e Modernidade. In: GHIRALDELLI Jr., P (org.). Infância, Escola e Modernidade. São Paulo: Cortez; Curitiba: UFPR, 1997. p. 49-59.

FERREIRA, N. S. de A.. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, no 79, Agosto/2002.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREITAG, B. Habermas e a filosofia da modernidade. Perspectiva, São Paulo, n.16, 1993, p. 23-45.

GIDDENS, A. As conseqüências da Modernidade. Rio Claro: Ed. UNESP, 1991.

GIDDENS, A. Jürgen Habermas. In: SKINNER, Quentin (org.). As Ciências Humanas e seus Grandes Pensadores. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 155-176.

GOERGEN, P. L. A Crítica da Modernidade e a Educação. Pro-Posições, Revista da Faculdade de Educação da UNICAMP, vol. 7, n. 2, [20], 5-28, jul. 1996.

HABERMAS, J. Conhecimento e Interesse. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. São Paulo: Brasiliense,

HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom Quixote, 1990.

HABERMAS, J. Modernidade: um projeto inacabado. In: ARANTES, O. B. F., ARANTES, P. E. Um Ponto Cego no Projeto Moderno de Jürgen Habermas. São Paulo: Brasiliense, 1992.

HABERMAS, J. Passado como futuro. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1993.

HABERMAS, J. Técnica e Ciência como Ideologia. Lisboa: Edições 70, 1997.

HORKHEIMER, M. Eclipse da Razão. Rio de Janeiro: editora Labor do Brasil, 1976.

JAPIASSÚ, H. A Crise da Razão e do Saber Objetivo: as ondas do irracional. São Paulo: Letras & Letras, 1996.

KUHN, T. S. A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo: Perspectiva, 1987.

MARQUES, M. O. A Reconstrução da Educação com Qualidade. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1992.

MARQUES, M. O. Conhecimento e Modernidade em Reconstrução. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1993.

MARQUES, M. O. Pedagogia, a Ciência do Educador. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1990.

MAZZI, Â. P. R. Razão Comunicativa e Emancipação: fundamentos para uma teoria crítica da educação, Rio de Janeiro: PUCRJ, 1992. (Tese de doutorado).

PINTO, J. M. R. Administração e liberdade: um estudo do conselho de escola à luz da teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro,

PIZZI, J. Ética do discurso: a racionalidade ético-comunicativa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1994.

PIZZI, J. Do pós-moderno ao neomoderno. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, 1986, p. 86-97.

PRESTES, N. H. Educação e racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

ROUANET, S. P. Do Pós-Moderno ao Neo-Moderno. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, (84): 86-97, jan.-mar., 1986.

ROUANET, S. P. As Razões do Iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

ROUANET, S. P. Mal Estar na Modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

SIEBENEICHLER, F. B. Encontros e desencontros no caminho da interdisciplinaridade. G. Gusdorf e J. Habermas. Tempo Brasileiro, n. 98; p.153-180, jul/set. 1989.

STEIN, E. Epistemologia e Crítica da Modernidade. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1991.

WHITE, S. K. Razão, Justiça e Modernidade: a obra recente de Jürgen Habermas. São Paulo: Ícone, 1995.

Published

2024-01-11

How to Cite

Francisco Kennedy Silva. (2024). Theory of communicative action and neomodernity in the light of geographic educationabstract. Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(3), 1–22. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.261005