Supervised curricular internship and teacher training: an analysis in light of the new national guidelines – CNE/CP Resolution No. 4, of May 29, 2024
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.266989Keywords:
supervised curricular internship, teacher training, curricular guidelinesAbstract
The objective of this work is to analyze the supervised curricular internship and its importance for teacher training, in light of the new national guidelines, with an emphasis on the challenges and possibilities of implementation. To this end, a bibliographic review and selection and analysis of normative documents that regulate the initial training of Basic Education teachers in Brazil were used as methodology, namely: Resolution CNE/CP No. 4, of May 29, 2024; the Draft Resolution of specific guidelines for the planning and execution of the supervised curricular internship and the Public Consultation Call Notice, published in March 2025. It is considered that these guidelines evidence a profound reconfiguration of the role of the internship in initial teacher training, as they propose structural changes in the planning and execution of the internship, requiring institutional reorganization, effective interinstitutional partnerships and continuous training actions.
References
ALMEIDA, M. I. de; PIMENTA, S. G. (Org.). Estágio supervisionado e possibilidades para uma formação com vínculos colaborativos entre a universidade e a escola. São Paulo: Cortez, 2014.
ALVES, R. C. ; ROCHA, V. T. R. ; SANTOS, D. P. ; DURAES, L. B. Estágio Curricular Supervisionado e a utilização de jogos no ensino da geografia. Educação, Escola e Sociedade, Montes Claros, v. 19, n. 21, p. 1-12, 2024. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/6314. Acesso em: 18 jun. 2025.
AROEIRA, K. P. Estágios supervisionados na formação docente: educação básica e educação de jovens adultos. In: ALMEIDA, M. I. de; PIMENTA, S. G. (Org.). Estágio supervisionado e possibilidades para uma formação com vínculos colaborativos entre a universidade e a escola. São Paulo: Cortez, 2014. p. 24-42.
BATISTA, N. L; DAVID, C. de; FELTRIN, T. Formação de professores de Geografia no Brasil: Considerações sobre políticas de formação docente e currículo escolar. In: Geografia Ensino & Pesquisa, v. 23, p. 13-22, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/41062. Acesso em: 11 jun. 2025.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 jun. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Projeto de Resolução de Diretrizes do Estágio Curricular Supervisionado. Documento técnico preliminar, 2025.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Edital de Chamamento – Consulta Pública: Diretrizes para o Estágio Curricular Supervisionado. Brasília, DF, 28 mar. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 9, de 8 de Março de 2001. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, Curso de Licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 8 março 2001.
CAIMI, F. Contextos discursivos sobre formação de professores e ensino de história. Passo Fundo: UPF, 2008.
CANDAU, V. M. Diferença, cultura e práticas pedagógicas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 78, p. 19-30, 2002.
CARBONARI, M.; PEREIRA, A. A extensão universitária no Brasil, do assistencia-lismo à sustentabilidade. São Paulo, 2007. Base de dados do Anhanguera. Disponível em: http://www.sare.unianhanguera.edu.br/index.php/reduc/article/viewArti-cle/207. Acesso em: 13 jun. 2025.
CARVALHO, R. E. Inclusão: o paradigma do século XXI. 5. ed. Porto Alegre: Mediação, 2008.
COSTA, R. C. O jogo didático desafio e ciências: sistemas do corpo humano como ferramenta para o ensino de ciências. 42 f. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal Fluminense. Niterói, Rio de Janeiro, 2017.
FRANÇA, D. de S. Formação de professores: A parceria Escola-Universidade e os Estágios de Ensino. UniRevista, v. 1, n. 2, p. 11-24, 2005. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/13640333/formacao-de-professores-a-parceria-escola-unirevista. Acesso em: 11 jun. 2025.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, p. 1355-1379, out./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/R5VNX8SpKjNmKPxxp4QMt9M/. Acesso em: 17 jun. 2025.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas S.A, 2008.
JEZINE, E. As Práticas Curriculares e a Extensão Universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2. 2004. Anais. Belo Horizonte. Disponível em: http://www.ufmg.br/congrext/Gestao/Gestao12.pdf. Acesso em: 13 jun. 2025.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
PIMENTA, S. G. (org.). Estágio supervisionado e possibilidades para uma formação com vínculos colaborativos entre a universidade e a escola. São Paulo: Cortez, 2010.
PIMENTA, S. G. (org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002. p. 92.
PEREIRA, M. V. O lugar da prática na globalização da educação superior. Educ. v. 27 n. 3. Belo Horizonte. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982011000300006&script=sci_arttext. Acesso em: 11 jun. 2025.
PIMENTA, S. G; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SANTOS, V. R. dos. Jogos na escola: os jogos nas aulas como ferramenta pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2014.
SILVA, N. R. G. Estágio supervisionado em pedagogia. Campinas: Alínea, 2011.
SILVA, A. K. R.; SANTOS, L. G. S.; DIAS, M. H. P.; VIDAL, V. C.; ALVES, R. de Carvalho. Aprender fazendo: breve relato e experiência a partir do estágio supervisionado em geografia (Unimontes). Revista Ciranda, v. 4, n. 1, p. 54-66, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/ciranda/article/view/1571. Acesso em: 11 jun. 2025.
SOUZA, N. A. de. A relação teoria-prática na formação do educador. In: Anais da Semana de Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 22, p. 5-12, 2001.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da praxis. Tradução de Luiz Fernando Cardoso. 2. ed, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, [S. l.], v. 35, n. 3, p. 479–504, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357. Acesso em: 18 jun. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vanessa Tamiris Rodrigues Rocha, Carlos Alexandre de Bortolo , Luana Barbosa Durães , Rahyan de Carvalho Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.