Supervised curricular internship and teacher training: an analysis in light of the new national guidelines – CNE/CP Resolution No. 4, of May 29, 2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.266989

Keywords:

supervised curricular internship, teacher training, curricular guidelines

Abstract

The objective of this work is to analyze the supervised curricular internship and its importance for teacher training, in light of the new national guidelines, with an emphasis on the challenges and possibilities of implementation. To this end, a bibliographic review and selection and analysis of normative documents that regulate the initial training of Basic Education teachers in Brazil were used as methodology, namely: Resolution CNE/CP No. 4, of May 29, 2024; the Draft Resolution of specific guidelines for the planning and execution of the supervised curricular internship and the Public Consultation Call Notice, published in March 2025. It is considered that these guidelines evidence a profound reconfiguration of the role of the internship in initial teacher training, as they propose structural changes in the planning and execution of the internship, requiring institutional reorganization, effective interinstitutional partnerships and continuous training actions.

Author Biographies

Vanessa Tamiris Rodrigues Rocha, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO) da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) (2025). Mestra em Geografia pelo PPGEO/Unimontes (2023-2025). Graduada em Geografia licenciatura pela Unimontes (2018-2022)

Carlos Alexandre de Bortolo, Montes Claros State University

Professor efetivo no Departamento de Geociências da Universidade Estadual de Montes Claros. Doutor em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduado no curso de Licenciatura (2008) e Bacharelado (2011) em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho na Faculdade de Ciências e Tecnologia (UNESP)

Luana Barbosa Durães, Montes Claros State University

Pedagoga e Especialista em Educação. Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO) da Universidade Estadual de Montes Claros

Rahyan de Carvalho Alves, Montes Claros State University

Professor efetivo no Departamento de Geociências da Universidade Estadual de Montes Claros. Doutor e Mestre em Geografia pelo Instituto de Geociências da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduado em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Graduado em Pedagogia pela Universidade de Franca (UNIFRAN)

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Published

2025-08-07

How to Cite

Rocha, V. T. R., Bortolo, C. A. de, Durães, L. B., & Alves, R. de C. (2025). Supervised curricular internship and teacher training: an analysis in light of the new national guidelines – CNE/CP Resolution No. 4, of May 29, 2024. Revista Ensino De Geografia (Recife), 8(2), 124–139. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.266989