Education through research and learning of school geography
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240478Keywords:
learning, school geography, education through researchAbstract
The students' school learning leaves much to be desired. The data obtained by the external evaluations prove this situation. This problem has multifactorial causes, but the main one is the instructional didactic-methodological model based solely on the classes, which have a pre-established rite and are usually followed strictly by the teachers. All school subjects are affected by this low learning, including the discipline of geography that has not fulfilled its functions in schooling, as well as has becomeinnocuous and unsound due to the way it is worked. In this way, through a bibliographical survey, we seek to expose a more adequate way of working with this knowledge, especially in the construction of the reconstruction of skills and competences, which are necessary today in the globalized world. From this, it is argued that the research education model proposed by teacherPedro Demo would be the most adequate, that is, it fulfills the role of providing significant learning opportunities to the students, granting the teacher the role of mediator of this process. In addition, such didactic-methodological model has as central axis the learning to learn and not the detailed work with a great load of contents, which is quite adequate
References
AUGUSTO, T. G. da. S. et. al. Interdisciplinaridade: concepções de professores da área ciências da natureza em formação em serviço. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 277-289, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v10n2/09.pdf>. Acesso em: 2 jan. 2019.
BALISKI, P. Encaminhamentos metodológicos para o ensino de geografia. Curitiba: Intersaberes, 2016.
BOTH, I. J. Avaliação planejada, aprendizagem consentida: a fisiologia do conhecimento. Curitiba: IBPEX, 2007.
CASTELLAR, S. M. V. A psicologia genética e a aprendizagem no ensino de geografia. In: Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 38-50.
CAVALCANTE, M. Interdisciplinaridade: um avanço na educação. 2018. Disponível em: http://novaescola.org.br/conteudo/249/interdisciplinaridade-um-avanco-na-educacao . Acesso em: 2 jan. 2019.
CAVALCANTI, L. de. S. Ensino de geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 66-78.
DEMO, P. ABC: iniciação à competência reconstrutiva do professor básico. 4. ed. Curitiba: Ibpex, 2009.
DEMO, P. Adoro ensinar. 2015.Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1TPKd6TfevuyvmUzF6dghnIq_58nN8mbGE7awlBgho9E/pub. Acesso em: 6 jan. 2019.
DEMO, P. (2018). Atividades de aprendizagem: sair da mania do ensino para comprometer-se com a aprendizagem do estudante. 1st ed. [e-book] Campo Grande: Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso do Sul. Disponível em: http://www.sed.ms.gov.br/wp-content/uploads/sites/67/2018/12/eBook-Atividades-de-Aprendizagem-Pedro-Demo.pdf. Acesso em: 6 jan. 2019.
DEMO, P. Professor do futuro e a reconstrução do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2004.
G1. Brasil cai em ranking mundial de educação em ciências, leitura e matemática. 2016. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/brasil-cai-em-ranking-mundial-de-educacao-em-ciencias-leitura-e-matematica.ghtml. Acesso em: 7 jan. 2019.
INEP – Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. IDEB – Resultados e Metas. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/. Acesso em: 7 jan. 2019.
KAERCHER, N. A. A geografia serve para entender a água, o sangue, o petróleo... serve para entender o mundo, e, sobretudo, anos mesmos! In: FARIAS, P. S C.; OLIVEIRA, M. M. de. (Orgs.). A formação docente em geografia: teorias e práticas. Campina Grande: EDUFCG, 2014. p. 17-50.
KAERCHER, N. A. Geografizando o jornal e outros cotidianos: práticas em Geografia para além do livro didático. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 11 ed. Porto Alegre: Mediação, 2014. p. 115-142.
KAERCHER, N. A. Práticas geográficas para lerpensar o mundo, converentendersar com o outro e enterdescobrir a si mesmo. In: REGO, N. et. al. (Org.). Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 15-33.
KAERCHER, N. A. Sentado também se vai longe – A importância das cadeiras macias no ensino de geografia. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, v. 29, p. 39-52, jul., 2000.
KRAUSZ, M. Onde as disciplinas se encontram. 2011. Disponível em: http://www.revistaeducacao.com.br/onde-as-disciplinas-se-encontram/. Acesso em: 2 jan. 2019.
KRUSE, T.; PALHARES, I. Novo currículo do ensino médio será dividido em áreas, e não disciplinas. 2017.Disponível em: http://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,novo-curriculo-do-ensino-medio-sera-dividido-em-areas-e-nao-disciplinas,70001961759. Acesso em: 2 jan. 2019.
LIRA, S. M. de. O ensino de geografia, a construção do conhecimento geográfico e a operacionalização da prática docente. In: FARIAS, P. S C.; OLIVEIRA, M. M. de. (Orgs.). A formação docente em geografia: teorias e práticas. Campina Grande: EDUFCG, 2014. p. 299-320.
MARTIN, O. B.; MOSER, A. Conceito de mediação em Vygotsky, Leontiev e Wertsch. Revista Intersaberes, Curitiba, v. 7, n. 13, p. 8-28, jan./jun. 2012.
MORAES, J. V. de. A teoria de Ausubel na aprendizagem do conceito de espaço geográfico. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 97-112.
MOREIRA, R. Para onde vai o pensamento geográfico: por uma epistemologia crítica. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2014.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
OLIVEIRA, G. M. P. de. et. al. O ato de estudar na vida acadêmica. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/anais/IXEnex/iniciacao/documentos/anais/4.EDUCACAO/4CFTDCSAMT01.pdf. Acesso em: 6 jan. 2019.
PEREIRA, A. dos. S. Desafios contemporâneos para a geografia do Brasil. Curitiba: Intersaberes, 2016.
PEZZINI, C. C. Falta de desejo de aprender: causas e consequências. 2008. Orientação de outra natureza. (Programa de Desenvolvimento Educacional) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Secretaria de Estado da Educação. Orientador: Maria Lidia Sica Szymanski. Disponível em:http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/853-2.pdf. Acesso em: 6 jan. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Douglas Vinícius Stumm

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
