Education through research and learning of school geography

Authors

  • Douglas Vinícius Stumm

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240478

Keywords:

learning, school geography, education through research

Abstract

The students' school learning leaves much to be desired. The data obtained by the external evaluations prove this situation. This problem has multifactorial causes, but the main one is the instructional didactic-methodological model based solely on the classes, which have a pre-established rite and are usually followed strictly by the teachers. All school subjects are affected by this low learning, including the discipline of geography that has not fulfilled its functions in schooling, as well as has becomeinnocuous and unsound due to the way it is worked. In this way, through a bibliographical survey, we seek to expose a more adequate way of working with this knowledge, especially in the construction of the reconstruction of skills and competences, which are necessary today in the globalized world. From this, it is argued that the research education model proposed by teacherPedro Demo would be the most adequate, that is, it fulfills the role of providing significant learning opportunities to the students, granting the teacher the role of mediator of this process. In addition, such didactic-methodological model has as central axis the learning to learn and not the detailed work with a great load of contents, which is quite adequate

Author Biography

Douglas Vinícius Stumm

Acadêmico do curso de Licenciatura em Geografia do Centro Universitário Internacional Uninter

References

AUGUSTO, T. G. da. S. et. al. Interdisciplinaridade: concepções de professores da área ciências da natureza em formação em serviço. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 277-289, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v10n2/09.pdf>. Acesso em: 2 jan. 2019.

BALISKI, P. Encaminhamentos metodológicos para o ensino de geografia. Curitiba: Intersaberes, 2016.

BOTH, I. J. Avaliação planejada, aprendizagem consentida: a fisiologia do conhecimento. Curitiba: IBPEX, 2007.

CASTELLAR, S. M. V. A psicologia genética e a aprendizagem no ensino de geografia. In: Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 38-50.

CAVALCANTE, M. Interdisciplinaridade: um avanço na educação. 2018. Disponível em: http://novaescola.org.br/conteudo/249/interdisciplinaridade-um-avanco-na-educacao . Acesso em: 2 jan. 2019.

CAVALCANTI, L. de. S. Ensino de geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 66-78.

DEMO, P. ABC: iniciação à competência reconstrutiva do professor básico. 4. ed. Curitiba: Ibpex, 2009.

DEMO, P. Adoro ensinar. 2015.Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1TPKd6TfevuyvmUzF6dghnIq_58nN8mbGE7awlBgho9E/pub. Acesso em: 6 jan. 2019.

DEMO, P. (2018). Atividades de aprendizagem: sair da mania do ensino para comprometer-se com a aprendizagem do estudante. 1st ed. [e-book] Campo Grande: Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso do Sul. Disponível em: http://www.sed.ms.gov.br/wp-content/uploads/sites/67/2018/12/eBook-Atividades-de-Aprendizagem-Pedro-Demo.pdf. Acesso em: 6 jan. 2019.

DEMO, P. Professor do futuro e a reconstrução do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2004.

G1. Brasil cai em ranking mundial de educação em ciências, leitura e matemática. 2016. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/brasil-cai-em-ranking-mundial-de-educacao-em-ciencias-leitura-e-matematica.ghtml. Acesso em: 7 jan. 2019.

INEP – Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. IDEB – Resultados e Metas. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/. Acesso em: 7 jan. 2019.

KAERCHER, N. A. A geografia serve para entender a água, o sangue, o petróleo... serve para entender o mundo, e, sobretudo, anos mesmos! In: FARIAS, P. S C.; OLIVEIRA, M. M. de. (Orgs.). A formação docente em geografia: teorias e práticas. Campina Grande: EDUFCG, 2014. p. 17-50.

KAERCHER, N. A. Geografizando o jornal e outros cotidianos: práticas em Geografia para além do livro didático. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 11 ed. Porto Alegre: Mediação, 2014. p. 115-142.

KAERCHER, N. A. Práticas geográficas para lerpensar o mundo, converentendersar com o outro e enterdescobrir a si mesmo. In: REGO, N. et. al. (Org.). Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 15-33.

KAERCHER, N. A. Sentado também se vai longe – A importância das cadeiras macias no ensino de geografia. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, v. 29, p. 39-52, jul., 2000.

KRAUSZ, M. Onde as disciplinas se encontram. 2011. Disponível em: http://www.revistaeducacao.com.br/onde-as-disciplinas-se-encontram/. Acesso em: 2 jan. 2019.

KRUSE, T.; PALHARES, I. Novo currículo do ensino médio será dividido em áreas, e não disciplinas. 2017.Disponível em: http://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,novo-curriculo-do-ensino-medio-sera-dividido-em-areas-e-nao-disciplinas,70001961759. Acesso em: 2 jan. 2019.

LIRA, S. M. de. O ensino de geografia, a construção do conhecimento geográfico e a operacionalização da prática docente. In: FARIAS, P. S C.; OLIVEIRA, M. M. de. (Orgs.). A formação docente em geografia: teorias e práticas. Campina Grande: EDUFCG, 2014. p. 299-320.

MARTIN, O. B.; MOSER, A. Conceito de mediação em Vygotsky, Leontiev e Wertsch. Revista Intersaberes, Curitiba, v. 7, n. 13, p. 8-28, jan./jun. 2012.

MORAES, J. V. de. A teoria de Ausubel na aprendizagem do conceito de espaço geográfico. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 97-112.

MOREIRA, R. Para onde vai o pensamento geográfico: por uma epistemologia crítica. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2014.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

OLIVEIRA, G. M. P. de. et. al. O ato de estudar na vida acadêmica. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/anais/IXEnex/iniciacao/documentos/anais/4.EDUCACAO/4CFTDCSAMT01.pdf. Acesso em: 6 jan. 2019.

PEREIRA, A. dos. S. Desafios contemporâneos para a geografia do Brasil. Curitiba: Intersaberes, 2016.

PEZZINI, C. C. Falta de desejo de aprender: causas e consequências. 2008. Orientação de outra natureza. (Programa de Desenvolvimento Educacional) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Secretaria de Estado da Educação. Orientador: Maria Lidia Sica Szymanski. Disponível em:http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/853-2.pdf. Acesso em: 6 jan. 2019.

Published

2019-07-01

How to Cite

Stumm, D. V. (2019). Education through research and learning of school geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(1), 97–115. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240478