Contributions of the 3d model of hydrographic bowl for the education of geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240481

Keywords:

Dinâmica Fluvial, QGis, ensino de geografia, Itaara/RS

Abstract

The reference work aims to discuss the 3D model of the Arroio Manuel Alves Basin, located in Itaara / RS, generated by QGis as a didactic resource. For the accomplishment of this research three methodological stages became relevant. Firstly, the definition of the theoretical framework for the investigation and survey of primary and secondary data was based on searches in printed and digital media of documents that approached the theme and concepts of hydrographic basin, 3D model and referring area to be approached, as well as cartographic basis for the elaboration of the model; The result was a 3D image of the Manuel Alves Arroyo Basin, which will be used to address themes such as: Water cycle on the planet -theoretical and methodological aspects; Surface runoff and urbanization; Uses and abuses of water; with this it is concluded that this 3D model contributes as a didactic resource to generate discussions about the use of water resources from differentapproaches.

Author Biography

Letícia Ramires Corrêa, UFSM

Graduada em Geografia Licenciatura pela UFSM, mestranda do PPGGEO-UFSM.

References

ANDRADES FILHO, Clódis de Oliveira; ZANI, Hiran; GRADELLA, Frederico dos Santos. Compatibilidade da rede de drenagem obtida através de dados SRTM, ASTER e carta topográfica DSG: estudo de caso no Pantanal de Aquidauana. In: 2º Simpósio de Geotecnologias no Pantanal, 2009, Corumbá, MS. Anais..., São José dos Campos: Embrapa Informática Agropecuária/INPE, 2009. v. 1. p. 51-61. Disponível em: https://www.geopantanal.cnptia.embrapa.br/2009/cd/p118.pdf. Acesso em: 21 de janeiro de 2019.

BECKER, Elsbeth Léia Spode; NUNES, Márcia Piccin. Relevo do Rio Grande do Sul, Brasil, e sua representação em maquete. Revista Percurso – NEMO, Maringá, v. 4, n. 2 , p. 113- 132, 2012. Disponível em: http://ojs.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/viewFile/18060/10215. Acesso em 19 de janeiro de 2019.

ERSDAC. Earth Remote Sensing Data Analysis Center (ASTER GDEM). Disponível em: http://www.gdem.aster.ersdac.or.jp/. Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

JENNINGS, G; ANDERSON, T; DORSET, M.MITCHEL, J. Step Forward iPad Pilot Project. Melbourne, Vic: The University of Melbourne. (2010). Disponível em: https://docs.google.com/file/d/0B5lvGCuvwcgXZWZkYmEzNDMtNmQ1OS00NmRhLTlhYmIt OTU5NmVhYWJlNDA1/edit?hl=en&pli=1. Acesso em 13 outubro de 2018.

MORAES, Antonio Carlos Robert. Geografia: Pequena História Critica. Editora Hucitec. São Paulo, 1988. 8ª Edição.

MOURA, A. Apropriação do telemóvel como ferramenta de mediação em mobile learning: estudos de casos em contexto educativo. Doutoramento em Educação, na área de especialização em Tecnologia Educativa, Universidade do Minho. (2010). Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/13183/1/Tese%20Integral.pdf. Acesso em 20 de dezembro de 2018.

MOURA, Luana Honório. As Geotecnologias aplicadas ao ensino de Geografia como abordagem metodológica para o Ensino Médio. Monografia (para obtenção do título de especialista em Ensino de Geografia) Universidade Estadual da Paraíba-UEPA, Campina Grande. 37.p, 2018. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/17507/1/PDF%20-%20Luana%20Hon%C3%B3rio%20de%20Moura.pdf. Acesso em 19 de janeiro de 2019.
NASA. National Aeronautics and Space Administration. Estados Unidos. Disponível em: http://asterweb.jpl.nasa.gov/ . Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

NETTO, A. L. C. Hidrologia de encostas na interface com a Geomorfologia. In: Antônio José Teixeira Guerra e Sandra Baptista da Cunha (Org.). Geomorfologia: uma atualização de bases e conceitos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1994. p. 93 – 148.

RODRIGUES, Tiago Lima; Debiasi, Paula; De Souza, Rodrigo. Floriano. Avaliação da adequação dos produtos ASTER GDEM no auxílio ao mapeamento sistemático brasileiro. In: III Simpósio Brasileiro de Ciências Geodésicas e Tecnologias da Geoinformação. Anais... Recife/PE. 27-30 de julho de 2010. p. 1-5. Disponível em: https://www3.ufpe.br/cgtg/SIMGEOIII/IIISIMGEO_CD/artigos/CartografiaeSIG/Cartografia/A_17.pdf. Acesso em 20 de janeiro 2019.

SCHNEIDER,Cristina. Recuperação em áreas de Incompatibilidade Legal de uso de terra: o caso da bacia hidrográfica do Arroio Manoel Alves, Itaara,RS.2010 Dissertação (mestrado em geografia) Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria,2010.

SCHUNEMANN, Fabrício Fiorani; NOVACOVCKI, Cleber. Avaliação visual de modelos 3D gerados através de produtos ASTER GDEM, SRTM e carta topográfica em relação a fotos do relevo. In: XV Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto - SBSR, Anais..., Curitiba, PR, Brasil, 30 de abril a 05 de maio de 2011, INPE p.5737-5744. Disponível em: http://marte.sid.inpe.br/col/dpi.inpe.br/marte/2011/07.05.19.13/doc/p1252.pdf. Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

SODRÉ, Nelson Werneck. Introdução à Geografia. Geografia e Ideologia. Editora Vozes. Petrópolis, 1986. 5ª Edição.

SUNG, Y.T, HOU, H.-T., LIU, C.-K., CHANG, K.-E.(2010). Mobile guide system using problem-solving strategy for museum learning: a sequential learning behavioral pattern analysis. Journal of Computer Assisted Learning, 26(2), p.106-115. http://blackwellsynergy.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2729.2010.00345.x

TUCCI, C. E. M. 1997. Hidrologia: ciência e aplicação. 2.ed. Porto Alegre: ABRH/Editora da UFRGS, 1997.

TUNDISI, J. G.. Água no século XXI: enfrentando a escassez. São Paulo: RiMa, IIE, 2003.
USGS. United State Geological Service. Estados Unidos, 2012. Disponível em: https://lpdaac.usgs.gov/ . Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

Published

2019-12-01

How to Cite

Corrêa, L. R., & Rodrigues, T. T. (2019). Contributions of the 3d model of hydrographic bowl for the education of geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(3), 102–113. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240481