Geography teaching: categories of analysisandperceptions of the space of experience by students
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.242433Keywords:
Geografia escolar, Estágio supervisionado, Espaço vividoAbstract
This article analyzes the results of the experiences experienced in the Supervised Internship of the Undergraduate Course in Geography of the State University ofParaíba. The practices were developed with students from the class of the 8th year "B", in the modality Education of Young and Adult -EJA in a school of the state network of the city of Campina Grande -PB. The questioning that guides this research revolves around how to work, in school geography, the concepts and geographical categories discussed in the academy. Thus, we seek, through an intervention in theclassroom, to enable the approximationof categories of geographicanalysistothe empiricalknowledge of thestudents. From this perspective,we observed the dynamics of the classes of the regent teacher andtheprofile of the students to elaborate and apply theintervention plan. The research is classified as descriptive, collaborative and qualitatively analyzed. The actions occurredcontextualizing the students' perceptions about the space lived with geographical concepts in the construction of a critical spatial look.Keywords: School geography; Supervised internship; SpaceLived;Geographical categories.References
ALBUQUERQUE, Maria A. M. de. Século de prática de ensino de Geografia: permanências e mudanças. In: REGO, N.; CASTROGIOVANNI, A. C.; KAERCHER, N. A. (orgs.) Geografia: práticas para o ensino médio: volume 2. Porto Alegre: Penso, 2011. p. 13 – 32.
ALMEIDA, Rosângela D. A propósito da questão teórico-metodológica sobre o ensino de geografia. Revista Terra Livre. nº8. São Paulo: AGB, 1991. p.83-90. Disponível em: http://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/view/92. Acesso em: 23 jan. 2019.
ANDRADE, Manuel C. de. A Questão do Território. In:______. A questão do território no Brasil. 2. ed. São Paulo: HUCITEC, 2004. p. 13-19.
BOCK, A. M. B; FURTADO, O; TEIXEIRA, M. de L. T. Psicologia da Aprendizagem. In:______. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2002. p. 114-129.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/ SEF, 1998. 156 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf. Acesso em: ago. 2018.
CALLAI, Helena C. A Geografia e a escola: muda a Geografia? Muda o ensino? Revista Terra Livre. São Paulo, n.16, p. 134-151. 2001. Disponível em: http://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/view/353. Acesso em: dez. 2018.
CARLOS, Ana F. A. Definir o Lugar? In:______. O lugar no/do mundo. São Paulo: Labur, 2007. p.16-20.
CAVALCANTI, Lana. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 17 ed. Campinas-SP: Papirus, 1998.
CORRÊA, Roberto L. Região: um conceito complexo. In:______. Região e organização espacial. 2ed. São Paulo: Ática, 1987. p. 22-50.
DINIZ, Vanessa L.; COMPIANI, Maurício. O ensino de geografia e suas relações com a pedagogia crítica do lugar: contribuições para uma prática interdisciplinar. Rev. Geografia, Ensino & Pesquisa, UFSM, v. 21, n.1, p. 65-77, jan./abr., 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/21789/pdf. Acesso em: 20 jul. 2019.
FRANCO, Maria A. R. S. Da necessidade/atualidade da pedagogia crítica: contributos de Paulo Freire. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 2, p. 154-170, maio/ago. 2017. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index. Acesso em: 19 ago. 2019.
FRANCO, Maria. A. R. S. Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos: possibilidades de transformações no processo ensino-aprendizagem. Cadernos de Pesquisa Universitária X, USP, São Paulo, set. 2009. Disponível em: http://www.prpg.usp.br/attachments/article/640/Caderno_10_PAE.pdf. Acesso em: 20 jul. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A. 2006.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T; CACETE, N. H. A Geografia como ciência e disciplina escolar. In:______. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009. p. 35-104.
SAIKI, K.; GODOI, F. B. A prática de ensino e o estágio supervisionado. In: PASSINI, E. Y. (Org.). Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010. p. 26-31.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988. (versão digitalizada).
SATO, E. C. M.; FORNEL, S. R. Conhecimento do espaço escolar. In: PASSINI, E. Y. (Org.). Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010. p. 52-57.
SOARES, L. J. G. As políticas de EJA e as necessidades de aprendizagem dos jovens e adultos. In: RIBEIRO, V. M. (Org.). Educação de jovens e adultos: novos leitores, novas leituras. Campinas, SP: Ação Educativa, 2001. p. 201-224.
TICKS, Luciene K. (Re) Configuração Identitária de uma Professora de Lingua Inglesa por meio da pesquisa colaborativa. Linguagens & Cidadania, v. 10, n.2, jul./dez., 2008. Disponível em: < https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/28272>. Acesso em: 17 jun. 2019.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.
VASCONCELLOS, Celso. dos S. Conteúdo e forma da avaliação. In:______. Avaliação da Aprendizagem: práticas e mudanças - por uma práxis transformadora. 5. ed. São Paulo: Libertad, 2003. p. 91-132. (Coleção Cadernos Pedagógicos do Libertad, v.6).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jonas Marques Penha, Josandra Araújo Barreto de Melo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
