Design and topofilia: facilitating resources in the geographical category teaching learning process

Authors

  • Rodrigo Nascimento Bentes Universidade do Estado do Pará
  • LUIZ AUGUSTO SOARES MENDES Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.243360

Keywords:

Topofilia, Cartografia, Geografia, Ensino de geografia, categorias geográficas.

Abstract

The personal expressiveness of each individual about a space in which a feeling is expressed, sometimes negative, sometimes positive, is fundamental to identify subjectivity and feelings of belonging, or not, to a given portion of the space. What must have a syntagmatic relevance to reflect the subjective perspectiveof the categories of geographic science used in daily life. With the objective of analyzing the methodological practices of basic education teachers, especially those in the discipline of geography, it is envisaged to contribute with new methodologies forthe teaching-learning process of themes related to cartography and cartographic literacy; seeking to relate the making of drawings with spatial representativeness, based on the activities proposed in the teacher training course. The methodology consists of associating the understanding of the concept of topophilia, which is expressed when space is part of a family, personal and belonging experience, or even its dialogical pair, spatial aversion, which is presented in the idea of topophobia. For this purpose, through an experience report, some examples made during an evaluative activity and the ways they were referenced by their exhibitors are exposed through a practical analysis of the feeling that is outlined, given the presentation in the form of drawing and related to themes of spatiality, representation and cartographic products.

Author Biographies

Rodrigo Nascimento Bentes, Universidade do Estado do Pará

Graduado em ciências naturais com habilitação em Química pela Universidade do Estado do Pará, graduando em licenciatura plena em Geografia pela universidade do Estado do Pará, pós graduado em gestão e docência no ensino superior pela faculdade de educação e tecnologia da Amazônia - FAM, pós graduando em Libras e Metodologia no ensino de GEOGRAFiA pela instituição Uniasselvi

LUIZ AUGUSTO SOARES MENDES, Universidade do Estado do Pará

Doutor em Geografia pela Universidade Federal Fluminense, mestre, licenciado e bacharel em geografia pela Universidade Federal do Estado do Pará

References

CASTELLAR, Sonia Vanzella. “A Cartografia e a construção do conhecimento em contexto escolar”. In: ALMEIDA, Rosângela Doin de (Org.). Novos rumos da cartografia escolar: currículo, linguagem e tecnologia. São Paulo: Contexto, 2011, p. 121-135.

FRANCISCHETT, Mafalda Nesi. “Aspectos da aprendizagem das representações cartográficas no ensino de Geografia”. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; CHAIGAR, Vânia Alves Martins (Org.). Cartografia, cinema, literatura e outras linguagens no ensino de Geografia. Curitiba, PR: CRV, 2012, p. 175-184.

GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Desenhismo. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 1996.

OLIVEIRA, Simone Santos de. Desenho e cartografia escolar no ensino de Geografia. Geografia, Ensino & Pesquisa, Vol. 20 (2016), n.3, p. 78-86. 2016

FROEBEL, Friedrich W. A. A educação do homem. Tradução de Maria Helena Câmara Bastos. Passo Fundo: UPF, 2001.

MENDES, Raquel Almeida; SOUSA, Elaine da Silva; PEREIRA, Aires José. A importância da categoria lugar no ensino de geografia: um estudo de caso na escola estadual modelo em Araguaína – TO. Revista Tocantinense de Geografia, Araguaína (TO), Ano 06, n. 11, set/dez. 2017.

TRINCHÃO, Glaucia Maria Costa. Didáticas e discursos em defesa do Desenho como objeto de ensino e de sua inserção na instrução pública luso-brasileira. Revista História da Educação. V. 13, n. 29, p. 79-113, set./dez, 2009.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência: Difel, 1983.

TUAN, Yi Fu. Topofilia, um estudo da percepção, atitude e valores do meio ambiente; tradução: Lívia de oliveira. Londrina: Eduel, 2012.

Published

2020-04-08

How to Cite

Bentes, R. N., & MENDES, L. A. S. (2020). Design and topofilia: facilitating resources in the geographical category teaching learning process. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(1), 132–150. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.243360